We willen deze week een parrot ck3100 gaan inbouwen in onze nissan (Nissan primera 1.6 16v. estate qg16de 1597cc 80kw 04-2002 t/m 09-2004 )
Hebben we een speciale stekker nodig of kan de parrot er gewoon in.
Moeten we nog ergens rekening mee houden, ik wil het wel zo netjes mogelijk doen. Waar kun je het beste boren bijvoorbeeld om de draad
te verwerken?
bedankt !
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Hallo,
Je kan het op 2 manieren doen. Je haalt de radio eruit en soldeert de bekabeling aan elkaar of je probeert bij jou in de buurt de volgende car2iso2car stekker te krijgen.
http://www.optimount.nl/showfoto.asp?pic...
Artikelnummer bij Optimount 94738
Hoe je het doet moet jezelf uitzoeken. Beetje afhankelijk van de plaats waar je de componenten plaatst.
Maar als je het zorgvuldig doet dan hoef je nergens te boren. (Ik tenminste niet)
Ton
Hoi Ton, leuk dat je een reactie hebt geplaatst.
Inmiddels heb ik voor 29 euro een ISO stekker gehaald bij de Nissan Dealer hier in de buurt.
De parrot komt binnenkort via de post.
is er een speciale manier om het dashboard uit elkaar te halen zonder het te beschadigen ? Waar kan ik het beste beginnen ?
15 jaar
Hallo,
Je hebt een iso-connector gekocht vertelde je. Als je een Primera P12 hebt (en dat denk ik gezien jou opgave:
Nissan primera 1.6 16v. estate qg16de 1597cc 80kw 04-2002 t/m 09-2004) en je stekker ziet er niet zo uit als onderstaande foto's dan kan je hem wel terugbrengen. Bij een isoconnector denk ik namelijk aan een stekker in de radio (iso) naar de voertuigspecifieke aansluiting.
http://i636.photobucket.com/albums/uu86/...
http://i636.photobucket.com/albums/uu86/...
Als ik weet of je de genoemde Primera hebt dan vertel ik je het uitbouw proces.
Ton
Hoi
Ja we hebben een primera station P12. De nissan dealer heeft op kenteken gezocht en er kwam deze ISO stekker uit.
Heb zelf nog een foto gemaakt: http://i25.tinypic.com/29qgze0.jpg
Het dashboard ziet er ongeveer zo uit, deze komt uit een tekna uitvoering, wij hebben een visia. Ik kan op dit moment geen foto maken van de auto want hij staat niet voor de deur. http://foto.autozone.be/fotosauto/NIS/we...
Ik ben bang om wat te slopen vandaar deze vraag, heel fijn dat je wilt helpen Ton!
15 jaar
Nou een grote gelijkenis. Daar heb je inderdaad wat aan. Ik neem aan dat er onder de zwarte stekker rechts ook een bruine zit??? Ander heb je geen voeding meer op je radio.
Wat je het beste kan doen: De zijpanelen naast de voeten en voor de console verwijderen. Zit geklikt. Dan de schroeven van het middenconsole losdraaien. Het middenconsole kan je er helemaal uithalen of aan de voorkant iets naar beneden drukken zodat het staande dashbord del waar de radio in zit vrij komt. Dit paneel heeft ook twee schroeven aan de zijkant en zit verder gelikt. Denk er wel om dat je de twee schakelaar loshaalt zodra je er met je hand achter kan komen.
Dan zie je de 4 schroeven waar de radio mee vast zit. En dan moet het lukken.
Ton
De Parrot is inmiddels ingebouwd (met hulp) en werkt naar behoren.
De radio is na het inbouwen op stand SECURE gegaan, dit kan natuurlijk omdat de stroom eraf is gegaan tijdelijk.
Nu kunnen we nergens vinden hoe de radio weer van deze stand af te krijgen. We hebben alleen een NATS code gevonden in het boekje, maar die is volgens mij niet voor de radio.
Ook is vervelend dat het display nu ook aanblijft en dus blijft branden (dat was vanmiddag niet te zien in het zonlicht), je ziet nu oranje licht, het woord secure en de klok. Hopelijk trekt het de accu niet leeg!!!
3 nissan dealers gebeld ook met ons probleem vanmiddag, maar ze wisten er niets vanaf of konden geen oplossing bieden. Maandag zijn er weer monteurs en gaan we de lokale dealer maar eens bellen.
15 jaar
Als er SECURE staat op een rode achtergrond dan eeft dit aan dat er een probleem is tussen de regeleenheid voor het navigatieststeem en de het audio systeem . Dit kan gewist worden door nats opnieuw te initialiseren met consult 11 bij de dealer
m v gr Hans
Nee Hans. Als je goed gelezen had dan had je kunnen weten dat Primeros een Visia uitvoering heeft en die heeft nooit navigatie. Daarbij is een Secure melding geen probleem tussen een eventueel aanwezige navi en radio maar tussen radio en immobiliserunit. De startblokkering dus.
De natscode heb je nodig om de startonderbreker opnieuw te programmeren. Wel beide sleutels inleveren.
Maar misschien kan je het eens even proberen door de accupool er een 10 minuten af te halen. Heb hier ook wel eens een dashbord storing mee verholpen.
Als de monitor blijft branden dan zit er denk ik een draad niet op de juiste plaats en misschien mist er wel een draad.
Ik zal er even het schema op na moeten slaan.
Ton
Op een of andere manier denk ik dat jou stekker niet klopt. Ik zie de rode gele en oraje draad van de autostekker naar de isostekker gaan. Maar is er wel een doorkoppeling van deze drie draden tussen de linkse witte en rechtse witte stekker op jou foto????
Anders haal je de kabels weer ertussen vandaan bij de radio en sluit je het origineel aan en controleer je of het dan wel weer werkt.
Ton
Even kort samenvatten.
Nissanwielmonteur zei: Nou een grote gelijkenis. Daar heb je inderdaad wat aan. Ik neem aan dat er onder de zwarte stekker rechts ook een bruine zit??? Ander heb je geen voeding meer op je radio.
Antwoord: De ISO stekker die ik heb meegekregen had dat dus niet, alle aansluitingen verder klopten wel en waren zo klikbaar alsof de stekker wel goed was.
Het lijkt er dus op dat de stand SECURE erop duidt dat de radio geen voeding meer krijgt. Ik heb dit vernomen uit een ander forum, omdat de stand SECURE dan verandert in de stand CODE na een tijdje en dat gebeurt bij ons dus niet. Ik kan ook nergens de code van de radio vinden.
Ik heb de accupool al ruim een half uur losgehaald, bij aankoppeling staat er : PLEASE WAIT, waarna de klok op 0:00 komt te staan en precies na 1 minuut weer de stand SECURE tevoorschijn komt.
Ik lees een zelfde soort foutmelding ook op problemcar in een ander topic : http://www.problemcar.nl/viewtopic.php?i...
Een kleine copy paste daaruit met de oplossing:
[b]
Ik heb toen met de verkoper de eigenaar en twee monteurs gepraat maar deze konden me niet de oplossing bieden. Aangezien ik mijn carkit zelf heb ingebouwd ben ik ook zelf maar aan het "rotzooien" geweest om te zoeken naar een oplossing. Nadat ik alles losgekoppeld had en de radio weer rechtstreeks op de kabelboom van de auto had aangesloten kreeg ik ook weer de melding "SECURE", maar na een paar minuten kon ik ineens mijn code invoeren. Zo gezegd zo gedaan en jawel het klonk als muziek in mijn oren.
Blij als een kind heb ik de carkit er weer tussen gehangen en wat denk je, het display kwam weer met de melding "SECURE" en ik was dus weer terug bij af.
wat was nu het probleem:
Ik heb bij een winkel verloopkabels gekocht car2ISO en ISO2car.
De draden/kabels die er voor zorgen dat de radio gekoppeld is aan de boardcomputer worden bij deze verloopstekkers helemaal niet uitbedraad, ik kwam dus gewoon 2 aansluitingen te kort.
Nadat ik deze kabels rechtstreeks via de ISO kabels had aangesloten was het probleem opgelost.
Ik hoop dat dit een goede beschrijving is van mijn probleem en oplossing en dat er maar veel mensen profijt van mogen hebben.
Mvgr,
Patrick van den Bogaard[/b]
Ik zou het bijzonder vervelend vinden dat een NISSAN dealer mij een verkeerde of incomplete of niet goed werkende iso stekker heeft geleverd. Daarvoor ga je tenslotte naar de erkende dealer toe. Het openmaken van het dashboard en de tijd die je er aan kwijt bent is best veel werk om dit weer te herstellen.
Ik denk ook dat de dealer mij niet gaat helpen omdat ik de PARROT daar ook niet heb laten inbouwen maar bij een kennis die verder ook niet weet wat hij eraan moet doen.
Mijn enige hoop is nu dat de accu niet leegtrekt de komende dagen want ik heb pas weer volgend weekend weer tijd om eraan te knutselen.
bedankt voor de reacties nog en fijne avond !
15 jaar
Meer mensen hebben er last van trouwens, op http://www.nissanforums.com/audio/144609... lees ik dat deze man ook de stand SECURE heeft staan en de dealer hem een nieuwe radio wil verkopen.
Hij heeft als verklaring: [b] Each time the radio is switched on, the radio will start up communication with the vehicles immobilizer control unit (IMMU) and verify an identification code. If communication cannot be established, or the verified code is incorrect, the radio will lock up showing SECURE on the radio display. [/b]
15 jaar
Dus verkeerde stekker???? Waar zitten bij jou dan de rood geel en oranje draad op aangesloten op het rechterdeel van je tekening????
Dat weet ik niet, omdat ik zelf de parrot door de kennis heb laten inbouwen. Mijn kennis van dit soort dingen is heel beperkt.
15 jaar
Het zou dus zo moeten wezen dat als je de 4 isoconnectoren in elkaar zet en je de twee witte stekkers aansluit op de originele kabelboom en de radio je een normaal werkend systeem zou moeten hebben. Zoals ik al zei mis ik de voedings-isoconnector aan de rechterkant van de foto.
Ik heb contact gehad met de kennis in Tilburg, hij heeft een nieuwe ISO stekker besteld bij zijn leverancier die er inderdaad nét iets anders uitziet als de ISO stekker die er bij mij is ingegaan, ware het dat de twee draden van de voeding dus wel bedraad zijn. Dit verrast mij omdat juist deze stekker niet bij een NISSAN dealer vandaan komt. A.S zaterdag wordt de iso stekker vervangen en komt er meer bericht hier over het verloop, want ik denk dan de stand secure verdwijnt, de verlichting van het display ook uit zal gaan als het contact uit staat en er dan het woord CODE komt.
Ik maak wel wat foto's van de oude en de nieuwe stekker om ze met elkaar te vergelijken!
Dan kunnen we nog niet luisteren, want ik heb geen CODE. Vandaag ga ik proberen om bij de dealer waar de auto is afgeleverd (Nissan A'dam) om de code te bemachtigen!
wordt vervolgd!
15 jaar
Vwb die code, als je de radio er toch uit hebt, vaak staat ie op een sticker op het toestel zelf. Althans, dat is mijn ervaring met OEM radio's.
15 jaar
Nou bij Nissan staat de code er niet op. (De code is altijd opvraagbaar aan de hand van het serienummer).
Slechte zaak als de code op het toestel staat.
Uiteraard staat de code niet duidelijk als een separaat deel op de radio, maar is onderdeel van een sticker. In die gegevens is de code van de radio te achterhalen. Een beetje googlen en je weet precies waar en hoe de code te achterhalen is.
Ik heb op die manier al menig radiobezitter kunnen helpen.
15 jaar
Vandaag alles weer uit elkaar gehaald. Iso stekker erin van Optimount. En wat denk je ? Alles werkt nu prima. We hebben de 2 iso stekkers naast elkaar gehouden en er ontbreken dus 2 draden. Wat een gedoe zeg, denk je een originele nissan stekker te hebben, werkt die niet goed. Die gaat dus a.s. dindag dus ook linearecta terug naar de dealer om mijn geld teriug te halen.
Bedankt allen voor de reacties en hopelijk hebben lezers ook wat aan deze info
15 jaar
[quote=Shadowranger]Uiteraard staat de code niet duidelijk als een separaat deel op de radio, maar is onderdeel van een sticker. In die gegevens is de code van de radio te achterhalen. Een beetje googlen en je weet precies waar en hoe de code te achterhalen is.
Ik heb op die manier al menig radiobezitter kunnen helpen.[/quote]
Ik heb voor de zekerheid een foto genomen van de sticker die op de radio zit. Mocht het geval zijn dat de SECURE melding weer terug zou komen.
Na installatie van de radio bleek deze weer gewoon goed te werken en was er helemaal geen code nodig
Het display wat met de oude stekker constant voeding kreeg is nu gewoon uit als je het contact uitzet zoals het hoort.
bedankt nog !
15 jaar
Mooi dat het opgelost is.
Ton
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Nissan Primera of stel zelf een nieuwe vraag.
15 jaar