Nissan Primera: Inhouden tijdens rijden

Bouwjaar: 1999, Brandstof: Benzine, Motorcode: 1800

Sinds een maand heb ik dit probleem:
Tijdens het rijden houdt de motor heeeel subtiel, kort achter elkaar in. Zodat het licht schokkerig wordt. Tijdens een ritje van 40km gebeurt het 1 of 2 keer. Mijn vrouw merkt het niet eens, zo licht. Niet dat het erg lastig is maar het het roept toch vragen bij me op wat de oorzaak is.

Al langer, en wat echt irritant is, heb ik het probleem van (erg) schokkerig rijden tijdens file. Dus tijdens heel langzaam rijden. Dan moet ik steeds ontkoppelen en weer zacht gas bij geven. Volgens de dealer was hier weinig aan te doen. Dus leer ik hiermee te leven.

Heeft iemand een idee van de oorzaak(en)?
De luchtmassameter misschien? Als het de lmm is, heeft het dan zin een 2e handse aan te schaffen voor een klein prijsje? Of moet je altijd voor nieuw (wat veel € kost) gaan?

razoon

Geplaatst door razoon (0) , lid sinds 13 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Nissan Primera? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

15 Reacties

oldford (0) PRO, 12 jaar geleden

Kan de lmm zijn, maar voor hetzelfde geld is het een lucht lek achter de lmm - gescheurd/poreus slangetje.
Gebruikte lmm heeft ook al een leven achter zich, dus of die dan beter is als wat je nu hebt?

Hoe is de koude start en de 1e kilometer(s)? Geen problemen daar?

razoon (0), 12 jaar geleden

[quote=oldford]Kan de lmm zijn, maar voor hetzelfde geld is het een lucht lek achter de lmm - gescheurd/poreus slangetje.
Gebruikte lmm heeft ook al een leven achter zich, dus of die dan beter is als wat je nu hebt?

Hoe is de koude start en de 1e kilometer(s)? Geen problemen daar?[/quote]
Koude start is goed. Meteen lopen. Stationair is ook goed. Mooi regelmatig 800-900 toeren.

oldford (0) PRO, 12 jaar geleden

Als de lmm om wat voor reden dan ook te weinig aan geeft,verwacht je met koude motor ook kleine problemen.
Dit zou ook een lambdasonde kunnen zijn of een klein lekje in de uitlaat, omdat de lambdasonde eerst moet opwarmen en pas later mee gaat doen.

Laat de motor eens uitlezen en de sensor signalen goed controleren.
Wanneer ben je voor het laatst APK gekeurd? Kwamen daar rare dingen voor bij de 4-gas test?

razoon (0), 12 jaar geleden

[quote=oldford]Als de lmm om wat voor reden dan ook te weinig aan geeft,verwacht je met koude motor ook kleine problemen.
Dit zou ook een lambdasonde kunnen zijn of een klein lekje in de uitlaat, omdat de lambdasonde eerst moet opwarmen en pas later mee gaat doen.

Laat de motor eens uitlezen en de sensor signalen goed controleren.
Wanneer ben je voor het laatst APK gekeurd? Kwamen daar rare dingen voor bij de 4-gas test?[/quote]
Zover ik me herinner kwamen er geen vreemde dingen uit de APK. Dat was in december.

primera p11 (0), 12 jaar geleden

Is dat schokkerig rijden met de airco aan?.
Heb je het ook met de airco uit?.
Zoja,gasklephuis en omloop laten reinigen.
Maar of je het er helemaal uit krijgt.
Ik heb zelf een 2.0 gehad van 98 op lpg,maar ik vond het altijd een erg zenuwachtige auto met file rijden en/of gas los ging vaak met een schok gepaard,met name met de airco aan.
Voor de rest probleemloze auto

razoon (0), 12 jaar geleden

[quote=primera p11]Is dat schokkerig rijden met de airco aan?.
Heb je het ook met de airco uit?.
Zoja,gasklephuis en omloop laten reinigen.
Maar of je het er helemaal uit krijgt.
Ik heb zelf een 2.0 gehad van 98 op lpg,maar ik vond het altijd een erg zenuwachtige auto met file rijden en/of gas los ging vaak met een schok gepaard,met name met de airco aan.
Voor de rest probleemloze auto[/quote]
Het is met airco uit.
Het gas is inderdaad zeer gevoelig, vooral het eerste beetje tijdens filerijden. Het is of te weinig of te veel lijkt wel.

primera p11 (0), 12 jaar geleden

Gasklephuis reinigen en omloop wil nog weleens helpen.
maar nogmaals,of je het er helemaal uit krijgt.
Misschien veroorzaakt de LMM dit miscchien wel,maar zeker weten doe ik het niet.

razoon (0), 12 jaar geleden

Sorry voor het late bericht. De auto heeft het "euvel" nog steeds. De dealer zou een lmm van een andere auto afhalen om bij mij te proberen. Hij heeft echter nog geen zelfde type tegengekomen.
Nu is er een probleem bijgekomen. Het oranje lampje met motorblok brand konstant sinds vandaag.
Nu heb ik gelezen dat het tanken van Super 98 kan helpen. Dus ik denk dat ik dat doe en als het lampje langere tijd blijft branden dan de auto laat uitlezen.

HerwinP (0), 12 jaar geleden

Inhouden en een oranje lampje kan heel goed door een slechte LMM komen...
Ik zou als ik jou was proberen zelf op de sloop een gebruikte LMM te halen...Ik heb afgelopen zomer bij Japoto in Wirdum (verstuurt ook) voor 75 euro een gebruikte LMM gehaald voor mijn Almera Tino, en kreeg daarop 3 maanden garantie....dan heb je dus 3 maanden de tijd om te kijken of de LMM inderdaad het probleem was...

Omwisselen van de LMM is een klusje van niks, dat kun je heel goed zelf doen....Ik ben sinds het omwisselen in elk geval van mijn oranje lampje af!

primera p11 (0), 12 jaar geleden

Storing uit laten lezen en geen zaken op goed geluk gaan vervangen,dat kost je een hoop geld en probleem nog niet opgelost.

razoon (0), 12 jaar geleden

Ik heb hem uit laten lezen bij de dealer. Ik dacht dat hij binnen aan een uitleeskast zou komen te hangen. Maar de monteur kwam naar buiten met een handzaam apparaatje in de hand.
Na een minuut kwam er een bonnetje uit gerold met daarop het resultaat: "TW Catalyst sys-B1 (P0420)"
De katalisator dus.
Een andere dealer waar ik wel eens kom heeft zo een uitleeskast van Bosch maar het bleek dat mijn Primera, uit 1999, niet de geschikte ODB stekker heeft. Dan zou hij verschillende verloopstekkers nodig hebben, die hij niet had. Jammer want volgens hem had hij de storing specifieker kunnen uitlezen.

Ik vraag me af of er verband bestaat tussen dit resultaat en dat lichte hikken. Het hikken merk ik het meest als ik opschakel naar 5 maar dan ipv meer gas geven iets gas terug geef. Bij een kilometer of 80. Dan voel ik lichte inhoudingen.

De storing is in ieder geval gereset en het motormanagement lampje brand niet meer. Ik verwacht dat de storing wel weer de kop op steekt.

Ik weet niet precies wat ik hiermee aan moet. Katalysator vervangen is een dure grap en wie zegt dat het probleem dan de wereld uit is?

primera p11 (0), 12 jaar geleden

De dealer leest uit met de consul,dat is idd een handzaam apparaat.
Een dealer die geen consul heeft?.
Dat vind ik zeer vreemd,een universele testkast kan je bij dit bouwjaar niet veel mee.
Het is ook nog alleen maar een code,de oorzaak en gevolg moet nu nog uitgezocht worden.
Het uitleesapparaat is niet heilig,misschien heeft een slecht functionerende lambdasonde je kat vernield.
Kijk,nu komt de kunde van de monteur om de hoek,is het daadwerkelijk alleen de kat of is het een gevolg van.

razoon (0), 12 jaar geleden

Ik heb de knoop doorgehakt en een nieuwe luchtmassameter erin gezet. Dat had ik meteen moeten doen volgens mij.....
Geen inhoudingen meer tijdens het rijden en het motormanagement lampje ging ook meteen uit!
Het was dus een foute uitlezing geweest. en maar goed dat ik de katalysator niet heb vervangen....
Ik hoop dat anderen hier iets aan hebben.

Nissanwielmonteur (0) PRO, 12 jaar geleden

Bij een kapotte luchtmassameter had ik eerder P0171 verwacht. (Arm mengsel)

razoon (0), 12 jaar geleden

[quote=Nissanwielmonteur]Bij een kapotte luchtmassameter had ik eerder P0171 verwacht. (Arm mengsel)[/quote]
Wellicht was hij niet echt kapot? Hij werkte alleen minder goed misschien? Ik heb er geen verstand van verder.
Maar ik merk toch echt wel een subtiel verschil. De auto rijdt toch wel soepeler nu.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Nissan Primera of stel zelf een nieuwe vraag.