auto
close

Word Nu Gratis Lid van Problemcar.nl! 🚗💡

👉 Waarom lid worden?

Klik hieronder en word vandaag nog GRATIS lid!

Gratis lid worden

Nissan Primera: Katalysator brandstofverbruik

Bouwjaar: 2000, Brandstof: LPG, Motorcode: 2.0 (140 pk)

Enkele maanden geleden ging bij mijn primera het algemene storingslampje branden. Na uitlezen bij de Nissan dealer was de conclusie dat de katalysator kapot was. Reparatie zou zo'n 700 kosten.

Ze hebben toen gereset en ik heb toen weken lang zonder waarschuwingslampje gereden. Paar weeken geleden ging die weer even branden, maar 3 dagen later was ie weer uit.

Nu is ie weer gaan branden (weekje geleden)


Ik hou vrij nauwkeurig mn brandstofverbruik bij, en de laatste weken zie ik dat het verbruik toeneemt.

Heeft dat met de katalysator te maken? Met andere woorden, kan ik hier 2 problemene in een keer oplossen?


Tweede vraag, ik hik een beetje tegen de kosten van 700 euro aan. Is er ook een goedkopere oplossing, of is het niet aan te raden een 2e hands kat te monteren?

Geplaatst door

Frankism (0)

al 17 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Ik zou geen 2e hands of imitatie monteren. Bij de eerste weet je niet hoe die is en een imitatie is niet zo goed als een originele. We hebben elf ons hoofd er al een keer of 2 mee gestoten. Denk je een klant te helpen met wat goedkopers heb je alleen maar weer ellende achteraf. Het absorbtie vermogen is gewoon niet voldoende en je hebt al snel weer een storing.

Dank voor je antwoord.

heeft het hogere brandstof verbruik met de kapotte katalysator te maken??

En ik dacht eigenlijk, dat als een kat kapot is, hij ook kapot blijft. Maar het lampje is na eerste constatering nog een paar maanden weer uit geweest.

Frankism 0

11 jaar

Bij auto's die op LPG rijden kan de oorzaak voor de katalysator fout het mengsel zijn.
Dan zou het mengsel voor de kat te veel naar arm gaan (te veel of te lang) en daardoor de meting achter de katalysator beinvloeden.
Is de foutcode nu ook uitgelezen? Kan best wat anders zijn, bijvoorbeeld een lambda sensor storing.

oldford 0
badge

11 jaar

Ik heb zoiets ook bij de hand gehad met mijn eigen Primera (QG18DE motor). Ik rij echter niet op gas. Krijg je dezelfde symptomen/ foutcode ook als je op benzine rijdt?

Mij werd ook door de dealer verteld dat dit veroorzaakt werd door een defecte katalysator of 1e lambdasonde. Kosten resp. 1299 en/of 299 euro.

Foutcode die ik had was P0171 System Too Lean (Bank 1). Volgens de monteur die het had uitgelezen zei dat zijn "ervaring" vaker de lambasonde was of een lek in het spruitsuk bij de 1e lambdasonde dan dat een katalysator echt defect is (waarop de 2e lambdasonde reageert). Na enig speurwerk en met behulp van dit forum kwam ik achter een andere oorzaak, namelijk de luchtmassameter (of LMM) de storing veroorzaakte. Deze zou mij nieuw bij de dealer 199 euro kosten, echter ik heb de firma Deine in Volkel benaderd en kon deze ook nieuw leveren voor minder dan 80 euro exclusief. Let alleen wel op dat je hetzelfde nummer als de oude LMM hebt.

Na montage en resetten van de storingscodes heb ik sindsdien geen problemen meer gehad en is het brandstofverbruik aanzienlijk gedaald. Problem solved.

Shadowranger 0

11 jaar

Komt de storing ook als je op benzine rijd?.
Zoniet,dan zit het in de lpg installatie.
Met dit soort storingen moet je eerst goed uitsluiten in welk brandstof systeem de storing zit.
Resetten,op benzine zetten, twee weekjes rijden,geen storing,dan op lpg zetten,verschijnt de storing,dan is het lpg gerelateerd.
Is het andersom,dan is de storing benzine gerelateerd.
Sluit dit goed uit,want anders ben je een bak geld kwijt voor bijv een te arm mengsel op lpg.
Zoals eigenlijk Oldford ook al memoreert.

primera p11 0

11 jaar

Ga de komende week op benzine rijden, en kom dan terug met nieuwe data.

Dank

Frankism 0

11 jaar

Heb nu aantal dagen op benzine gereden. Geen verandering in lampje noch in verbruik (benzine was altijd al iets zuiniger)

NU weer op LPG, gisteren gestart... Lampje uit. Moest ruim 400km rijden, en verbuik was opeens weer op zn normale 1:10,5 peil.

Prik mij maar lek

Frankism 0

11 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Nissan Primera of stel zelf een nieuwe vraag.