close auto

Surf Advertentievrij op Problemcar.nl!

Geen afleiding meer, alleen de antwoorden die je zoekt. Word VIP en geniet van een volledig advertentievrije ervaring.

Word VIP voor slechts €1,99 per maand!

Word vip

Nissan Micra: Katlysator

Bouwjaar: 2002, Brandstof: Benzine, Motorcode: 1400 16V

Hallo collega s
Het moter lampje blijft branden, en bij het uitlezen komt de code p0420 te voorschijn, lamda 2 onder de grenswaarde.
De lamda sensor heb ik met de scoop gemeten en die pendelt tussen de 0.2 en 0.8 volt.
Volgens mij moet deze sensor een konstante spanning afgeven, de oorzaak zou dan zijn, een niet goed werkende katlysator.
Graag zou ik willen weten of iemand dit eerder heeft meegemaakt. mij is verteld dat een nieuwe 1100. eur kost, en alleen orgineel te krijgen is.
De auto loopt goed, heeft 140.000 km gelopen, en de viergas meeting vertoont geen afwijkingen.

Alvast bedankt gr. jan

Geplaatst door

jan dijk (0)
badge

al 17 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Als je de achterste sensor hebt gemeten is deze kat naar de haaien.
Is er een voorgeschiedenis van misfires (defecte bobines, bougies, injectors)?

oldford 0
badge

14 jaar

Genoeg mensen hebben deze fout code algezien, en opgelost. Nieuwe kat, zal er zo wie zo in moeten. En voor de rest sluit ik me aan bij Oldford.

Ik lees wel vaker dat men denkt dat een achterste lambdasensor een constante waarde af moet geven!!!!! Waar komt dat verhaal vandaan??? Ik denk dat dat een hersenspinsel is van een ieder en ik moet zeggen dat het ook best logisch klinkt als je er niet te lang over nadenkt.

ik heb het opgezocht in het esm en de 2e sensor moet een waarde afgeven van: 0.2 - 0.8 volt. Inderdaad zoals je gemeten hebt. Maar de "switching time" zoals men dat omschrijft is langer.

Dit probleem heb ik zelf ook al meerdere keren aan de hand gehad, je kan meten wat je wil maar je komt er niet achter aan de hand van je waardes. Daar is de kat dan net niet kapot genoeg voor.

Naar mijn idee moet je gewoon de kat vervangen en inderdaad die zijn prijzig.

Ton

0.2-0.8 is het pendelen tussen een Arm en Rijk mengsel. De lambda sonde pendelt om de katalysator zijn werk te doen.
De kat zet een effect in werking zonder er zelf aan mee te doen. (dit is zeg maar het zelfde als een 3de persoon die 2 andere personen tegen mekaar op zet).

de 2de Lambda is voor controle Werking kat. dit mot rond de 0.5V liggen (en dat is precies het midden van 0.2-0.8v )

Gooi je nu niet de sensor voor kat en na kat door mekaar?


Werking Lambda:

[url=http://www.plaatjesupload.nl/bekijken/26...][img]http://www.plaatjesupload.nl/bekijk/2010...[/img][/url]

Dat gaat de kat in en er komen de volgende gassen uit:

Hc, O2, Co, Co2

De achterste sonde moet toch echt een hoog signaal geven en NIET pendelen.
Het is beslist geen hersenspinsel en komt van Fabrikanten en gerenommeerde sites.
Een hoog signaal (0,6 - 0,8 volt) geeft aan dat er (bijna) GEEN zuurstof in de gassen meer zit en dat is precies de bedoeling.
De katalysator moet de zuurstof gebruiken om de gassen om te zetten.

Zie: http://www.tegger.com/hondafaq/p0420/B97... (Honda)
http://amtgarageforum.nl/forums/storage/... (Mooie grafieken van de sondes)

oldford 0
badge

14 jaar

Ik ga het van de week zeker eens meten aan een hagelnieuw voertuig.

http://i636.photobucket.com/albums/uu86/...

Hier staat volgens mij wat ik vertelde.
Of zal het boek niet kloppen??

Een beetje misleidend is het wel. Voltage wordt even genoemd in het kopje, maar echt gespecificeerd wat het zijn moet staat er niet.
Je moet het voor de achterste sonde afleiden uit de grafiek maar daar staan geen rij-condities bij.

Een achterste sonde geeft een laag signaal af bij afremmen op de motor omdat er dan een zo groot overschot is aan zuurstof dat de kat die niet meer kan gebruiken en er dus na de kat ook zuurstof komt. Het hoge signaal moet de sonde geven tijdens gas geven.
Kun je een beetje afleiden uit de tekst: ECM monitors whether the voltage is unusually high during the various driving conditions such as fuel cut.
Komt bij dat dit een uitleg is voor een bepaalde fout - signaal lambda 2 te hoog. Kijk eens bij DTC P0420 wat daar staat.

Als je de gassen meet met een 4-gas tester en gelijk de lambda-sondes uitleest stel jezelf dan deze vraag:
Ik zie uitlaatgas met 0 (NUL) procent zuurstof. Als de motor nu niet regelde en ik voor de kat aan het meten zou zijn wat voor signaal verwacht ik dan van een lambdasonde VOOR de kat? Datzelfde signaal krijg je ook ACHTER de kat, die sonde werkt niet anders.

oldford 0
badge

14 jaar

Hallo Ton
Romax heeft wel de kat. in de prijslijst staan, maar is niet leverbaar.
Gr jan

jan dijk 0
badge

14 jaar

Hallo,
Het probleem is opgelost, de kat. was wel defect. Deze heb ik bij Eurocat vandaan die stukken goedkoper was, met wat aanpassingen is het gelukt.
De spanning van de lambda sensor achter de kat. moet vlak zijn ongev. 0.45 volt
Bedankt voor de informatie.

jan dijk 0
badge

14 jaar

0,45 volt voor een achterste sonde is wel wat laag. Ik ben 0,6 tot 0,8 volt gewend.
Ook ben ik aan Motronics gewend die een voorspanning van 0,45 volt afgeven.
Als de sensor kapot is of nog niet opgewarmd zie je die 0,45 volt en weet de ecu dat de sensor (nog) niet werkt.

oldford 0
badge

14 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Nissan Micra of stel zelf een nieuwe vraag.