Hallo,
Bij ons staat een Serena waarvan de koelvin niet aanspringt. Bij het op temp komen van de motor loopt deze op tot tegen het rode gebied. Er werd verteld via de dealer dat als men de stekker van de temp. voeler afhaald de koelvin automatisch gaat draaien. Dit is dus niet het geval. Wanneer men de koelvin aansluit met een paar losse kabels loop deze normaal. De koelvin werkt massa schakelend. Er zit bij de radiateur boven op een 6-polige stekker, waarop spanning komt op de blauwe draden. Maar er komt geen massa. Waar zou dit aan kunnen liggen?
Gr John.
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Moet het even nazoeken. Maar mogenlijk werlt alleen de HI-stand nog. Misschien wil je even het chassisnummer van het voertuig geven.
Ik zal morgen even kijken. Alvast bedankt.
Gr John.
Shit vergeten. Ik stuur morgen een bericht vanaf de zaak.
Gr John.
Het chassisnr is het volgende VSKEAVC23U0054085, ik hoop dat je er wat mee kunt. Alvast bedankt,
John.
Je hebt toch niet per ongeluk de verkeerde temp sensor losgehaald? Oftewel niet de juiste?
Waarschijnlijk relais kapot. Als je de stekker voor je neemt dan zitten de blauwe draden in het midden. Links ervan als het goed is twee van dezelfde kleur en rechts ook. Als je die 2 x 2 van dezelfde kleur eens van kant verwisseld wat gebeurt er dan?? Of beide relais van plaats wisselen.
Hoi,
Zover ik heb kunnen zien zit er maar 1 temp sensor op met 2-polige aansluiting. Dat van de kabelkleuren klopt precies, maar die heb ik al gewisselt maar er gebeurt niets. Als ik het voorste relais er uit trek, en ik maak met een kabeltje een verbinding dan draait de koelvin. Verder heb ik de radiateur er uit gehaald, en hier zit het koelwerk helemaal van verstopt, dus ik ga eerst eens proberen dit schoon te krijgen en anders een andere radiateur proberen. Ik had hem namelijk door verbonden ( dus de koelvin liep constant mee) maar hij liep even goed heet. Dus misschien is toch het verstopte koelwerk het probleem. Ik hou jullie op de de hoogte,
Gr. John.
Die 2 dradige sensor is de temperatuursensor van de ecm. De ecm stuurt aan de hand van dat signaal de relais aan om de ventilator te laten draaien.
Zijn die blauwe draden van de kabelboomkant van de auto of van het kabeltje van de ventilator?? De blauwe kan ik zo snel even niet terugvinden. Alleen de kleur van de autokabelboom word opgegeven.\
Als je het andere relais eruit haalt wat gebeurt er dan??
Dan zou je zeggen dat of het relais stuk is, de stuurkring geen voeding krijgt of de massaschakeling naar de ecm niet deugt.
Zitten er bij deze niet 2 weerstanden op het huis van de ventilatoren? Die gaan ook weleens stuk waardoor het spul niet wil werken.
Hoi Michel,
Deze uitvoering heeft airco maar heeft maar 1 koelvinmotor, en hier zit een weerstand op, met 3 dikke kabels 2X wit en 1X zwart. Maar het zou inderdaad kunnen dat deze weerstand stuk is.
Gr John
Hoi Ton
De blauwe draden zijn van de kant van de ventilator. En ik heb ze gewisselt maar dan loopt de koelvin niet. De dubbele blauwe kabels zittenaan de dubbele bruine van de kabelboom, dan heb je nog 2X wit, die zitten aan 2Xpaars van de kabelboom, en nog 2x zwart die zitten aan rood/grijs van de kabelboom.
Gr John.
Hoi allemaal,
Ik heb de thermostaat er uit gehaald, en de koelvin doorverbonden. Maar de motor loopt nog warm, verder de radiateur gedemonteerd en doorgespoeld, de waterpomp werkt goed. Wie heeft hier ervaring mee?
Alvast bedankt John
Het is lastig om ondanks het doorspoelen de effectiviteit van een radiateur te bepalen.
Vroeger werden de koelblokken wel eens uit elkaar gehaald(ze waren toen nog gesoldeerd) en dan kon je de pijpjes doorsteken en dus goed beoordelen.
Het lijkt mij toch verstandig de radiateur te vervangen. Zeker gezien de leeftijd van de auto.
Als de motor warmdraait voel je de radiateur gelijkmatig warm worden?
Er zit toevallig geen airco koeler vóór die half verstopt zit met vuil?
"heet worden" klopt dat met de werkelijke waarden? Dus is de temperatuurmeter en/of de sensor betrouwbaar?
Wellicht kun je de weerstand waardes van de sensor opvragen.
De thermostaat helemaal weglaten moet je heel voorzichtig mee zijn. Koelsystemen zijn berekend op de weerstand van de thermostaat dus zónder kan het wel eens zelfs fout gaan. Het is geen dubbelwerkende?
Meet eens met een infra meter? Kun je ook evt temperatuurverschillen van de radiateur meten
succes
Hoi Marcel,
Ik denk ook dat dit inderdaad het beste is. Ik zal het mijn baas is voorleggen hij is nl met vakantie> Auto is inmiddels ingeruild en blijft toch bij ons staan. Ik hou je op de hoogte.
Gr. John
Dat verhaal dat de ventilator moet gaan draaien als je de koelvloeistofsensor van de ecm loshaalt dat klopt.
Mogenlijk is de aansturing van de relais niet goed.
Hallo allemaal,
Er was onder het relais dus in de relais kast een draad verbrand. Ik heb deze vervangen en alles werkt weer. Alleen de temp meter doet nog raar hij gaat in het rode gebied maar wordt helemaal zo heet niet. Misschien de voeler nog even vervangen en dan klaar. De koelvin springt normaal aan en uit.
Gr John.
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Nissan Serena of stel zelf een nieuwe vraag.
13 jaar