Goedemorgen,
Bij de motor zit een koppelingshevel waar de koppelingskabel aan vast gehaakt zit.
Nu haal ik de koppelingskabel eraf en druk ik met de hand tegen de koppelingshevel aan richting de bestuurderskant, dus de kant op dat de koppelingsplaten van elkaar af komen. Ik kan een kleine centimeter duwen en dan kom ik niet verder omdat het veel kracht vereist.
De vraag gaat om deze centimeter. Motor uit, sleutel uit het contact. Wanneer ik de hevel heen en weer haal dan hoor je een soort van een beetje piepen alsof een deur die gesmeerd dient te worden. Mijn bezorgdheid is meer wanneer ik de hevel naar de bestuurderkant opduw en dan loslaat dat het maar een halve centimeter terugkomt, en de andere halve centimeter ik verder dien te duwen richting radiator. Af en toe voel ik bij het schakelen, vooral bij 1 en bij 2 dat wanneer ik het koppelingspedaal op laat komen dat ik net wanneer klaar met koppelen een tikje voel op het koppelingspedaal, alsof het pedaal als het ware al een stukje verder omhoog is dan dat de hevel bij de motor is, en dat tikje omdat de hevel dan ineens loskomt of zo iets?
Is het iets om zorgen over te maken? Koppelingsplaten en drukgroep zitten er nog geen 15.000 km nieuw in, ongeveer een jaar geleden.
Nieuwe koppelingskabel vorige maand.
Koppelingspedaalveer is goed gesmeerd.
Auto is zeer goed onderhouden. 200.000km op de teller.
Geen koppelingrijder en voorzichtige omgang met de auto.
Alvast vriendelijk bedankt.
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Geen direkt zorgen maken, de contruktie is eenvoudig en degelijk uitgevoerd.
In feite is het een hefboom met een vork waar het druklager in komt, deze drukt bij het ontkoppelen op het diafragma waardoor de plaat van het vliegwiel loskomt .
Speling kan in verkoop van jaren altijd ontstaan..
Voelt de koppeling goed aan?
Misschien de ingaande as zelf die wat is ingesleten.
Dank u wel voor de reactie. De koppeling voelt goed aan, enkel het wordt ietsje meer van dat het blijft haken en dan los schiet, nu doet ie dat ook soms van 2 naar zijn 3de versnelling. Alles is verder goed, het is dus zuiver dat de koppeling plots pakt en de auto iets opschiet in een lichte vorm, storend te noemen maar niet dat de auto naar voren schiet als wanneer vol gas wordt gegeven en de koppeling los wordt gelaten, dat ook weer niet.
Is de ingaande as zoals u schrijft dan misschien droog of kan ik daar zonder de hele boel van onderen los te maken, vanaf de bovenkant iets smeren of vervangen? U schrijft over speling maar vertaald dat zich dan in de koppeling als een gevoel alsof de kabel verroest en stroef is en af en toe een licht tikje blijft hangen?
De auto wordt niet dagelijks gebruikt en vaker langere stukken buiten de spits waarbij niet zoveel de koppeling wordt ingetrapt als wanneer men in de stad of file zou rijden.
12 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Nissan Micra of stel zelf een nieuwe vraag.
12 jaar