hallo allemaal. Deze auto betreft een nissan kubistar met een renault motor. Ik ben gister TE LAAT erachtergekomen dat deze motor een spieloze krukastandwiel heeft. Ik moest de distributieriem vervangen namelijk. Heb de nieuwe erop gezet, alles met het handje nog een keer rondgedraaid. Als laatste krukaspoelie erop geschroefd, zonder de krukas te blokkeren, krukas is dus gaan draaien t.o.v. krukastandwiel. Ik dacht, alles zit goed. Ik start hem. Tik. Accu leeg?? Nog een keer proberen ,tik. Ik alles weer open geschroefd om hem met de hand rond te kunnen draaien, staat dus de distributie vast. Krukaspoelie weer losgenomen, kan ik dus het tandwiel zo over de krukas bewegen en kan hem er zo af trekken. Ik heb het gat om de krukas te blokkeren gevonden. Nu ben ik niet in het bezit van het juiste blokkeergereedschap. Nu een paar vragen, kan ik wat anders door dat gat steken wat de boel ook goed blokkeert? Gaat de blokkeerpen in een gat in een krukwang of loopt de krukwang er tegen aan vast? En als de blokkeerpen blokkeert kan ik dan de nieuwe rekbout op moment zetten(of doen jullie het met een luchttol?) zonder dat het blokkeergereedschap in tweeen breekt of moet ik ook nog het vliegwiel met een schroevedraaier blokkeren? Daarna kan ik pas kijken of ik per ongeluk geen klep heb kromgedrukt tijdens mijn startpogingen. Alvast bedankt.
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Zoekfunctie gebruiken bij Renault.
je moet de nokkenas en krukas blokkeren met een blokkeerpen. Die van de krukas moet je in het gat schoeven en heeft een bepaalde lengte. De krukwang komt er dan tegenaan.
Voor de nokkenas kan je eventueel ook een boortje gebruiken.
Er zitten 19 tanden tussen de markering van nokkenas en brandstofpomp. Het merkteken van de pomp staat bij de boutkop die direct achter het tandwiel van voor af in de kop gedraait zit
Nieuwe krukas poelie bout monteren.
M12 40nm+115+/-15 graden
M14 120nm+95+/-15 graden
En ik heb vroeger geleerd dat je altijd even aan de krukas moet draaien voordat je de motor start.
Succes ermee.
Ik gebruik om het vliegwiel te blokkeren een stukje gereedschap van het merk Laser z3775.
maar als dit gebeurd heb je zo goed als zeker ook schade aan je kleppen.... dus wees op je hoede!
mannen, bedankt voor jullie reacties. Me vader heeft vanochtend achter de draaibank een blokkeerpen gemaakt. Vanavond om kwart over 7 begonnen. Kwart over 10 was ik klaar. Een vriend van mij, heeft het vliegwiel tegengehouden met een grote platte schroevedraaier terwijl ik die bout op 120nm en 95 graden hoekverdraaiing heb gezet. Wat een ***systeem zo'n spieloos krukastandwiel. Motor heeft geen klepschade opgelopen, dus ik heb echt mazzel gehad. Auto trekt goed. Voortaan eerst me eigen maar eens van goede informatie voorzien voordat ik weer aan zo'n klus begin. Ik heb me les wel geleerd. Case closed.
Bedankt voor de feedback.
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Nissan Kubistar of stel zelf een nieuwe vraag.
12 jaar