Hallo Allemaal ,
Mijn tinootje verbruikt de laatste tijd veel benzine. met starten ruik je ook benzine lucht en na een aantal x starten zie je ook de benzinemeter zakken.
en via de boordcomputer zie je ook dat de verbruiksmeter helemaal boven staat met stationair draaien ,en tussen het schakelen vliegt ie ook omhoog richting de 15 ltr.
Nu is mij verteld dat mijn auto op "noodloop" loopt door waarschijnlijk een kapotte lambdasonde... kan dit?
zo ja, hoeveel van die sondes heeft de auto?
zo nee, wat kan het dan zijn?
Mijn auto is van eind 2004.
Hoop dat jullie me kunnen helpen hiermee.
MVG johan
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Als de motor in Noodloop gaat dan wordt het signaal van het defecte onderdeel meestal genegeerd.
Dus ik geloof niet zo in dat noodloop gaan + een defecte lambdasonde.
Een lambdasonde die een verkeerd signaal afgeeft (zonder dat dat als fout herkend wordt) kan dit wel veroorzaken.
Alleen je hebt minstens 2 van die sondes en elk van die 2 kan de oorzaak zijn.
En dan zijn er nog veel oorzaken die het ook kunnen veroorzaken zoals: defecte sensor, valse lucht, lekkende injector(en), etc., etc.
Brandt er een storingslamp? Dan kun je de foutcodes laten uitlezen.
Zo nee, dan is een controle van alle signalen van alle sensoren op zijn plaats.
Het makkelijks gaat dat met uitlezen (liefst met dealer of gelijkwaardige apparatuur).
De kosten verdien je gauw genoeg weer terug als je benzineverbruik weer normaal is.
er brand geen storinglampje .
De garage heeft de ecu uitgelezen maar kon niks raars vinden.
als de injectoren lekken geeft ie normaal toch een storing toch?
Ik wil sowieso de lambdasondes vervangen. die zitten voor en na de kat he?
vergeten te vermelden : de tank trekt vacuum. hoe kan dit?
alvast bedankt
6 jaar
Dan ben je bij de verkeerde garage geweest.
ALS (hele grote ALS) het hoge verbruik door een lambdasonde veroorzaakt wordt zie je dat overduidelijk in de live data.
Dan is er of een signaal dat niet zo is als het moet zijn of de zogenaamde fuel trim is heel erg positief (veel brandstof toevoegen).
Een beetje expert haalt dat zo er uit.
En een verkeerd signaal van de lambdasonde kan ook veroorzaakt worden door een lek in het uitlaatspruitstuk.
Maar dat haal je er zo uit met een 4-gas test.
Lekkende injectoren hoeven niet tot een storingsmelding te leiden - in ieder geval niet op die injector.
Elektrisch is dan alles in orde. Hooguit kun je een foutcode krijgen dat het mengsel veel te rijk is.
Ik zou me aandacht richten op de luchtmassameter.
Deze gaat "scheef" lopen waardoor de motorecu denk dat er een arm mengsel is. Wat vervolgens weer recht word getrokken door extra benzine in te spuiten.
De luchtmassameter kan vervuild zijn door olieverbruik.
Soms helpt reinigen met remmenreiniger.
Ook kan er vuil in/aan het filterhuis van de brandstofpomp zitten. Daarvoor moet je hem uit de tank halen.
bedankt voor de antwoorden !
zodra de vrouw terug is met de auto ga ik de lmm eens even nakijken en schoonmaken.
De auto is 3 mnd geleden gekeurd en er was verder niks mis mee op 4 gas test.
je ziet alleen tijdens een paar x starten dat de tankmeter zakt. hoef je nog niet eens te gaan rijden
6 jaar
Was het brandstofverbruik bij de APK keuring ook al zo hoog als nu, of was het toen normaal?
Als het verbruik toen normaal was, zegt de 4-gas meting van de APK niets over wat er nu aan de hand is.
N.B.: Doorrijden met een zo'n hoog verbruik kan diverse dure gevolgschades veroorzaken zoals een defecte kat.
En dan hebben we het nog maar niet over de olieverdunniong door benzine die in het carter komt.
En uiteraard heeft zo'n verbruik ook invloed op je bankrekening.
Koekiej,
Als jouw tankmeter zakt van een paar keer starten dan moet er wel een hele emmer benzene in een keer ingegooid worden.
Als de storingslamp niet brand is er eigenlijk niks met het mengsel mis,want dat is het eerste wat er gebeurt bij mengsel problemen.
Ik zou de adviezen van Ton eens opvolgen,hij sleutelt dagelijks aan dit merk.
En meet het werkelijke verbruik eens door vol te gooien,dagteller op nul,leegrijden,volgooien en dan het aantal gereden km's delen door het aantal getankte liters.
6 jaar
ik heb hier een uitdraai van de uitlezing van ecu. en de waarde van lambdasonde 2 staat op 99.2 % . en de lambdasonde 1 geeft 0.8 aan. betekent dat dan lambdasonde 2 kapot is?
6 jaar
Nee, het betekent dat je een slecht uitleesprogramma gebruikt.
Die 99,2% die je noemt betekent "Niet Gebruikt". Een echt goed uitleesapparaat laat dat ook zien met die tekst i.p.v. 99,2%.
Lambdasonde 1 geeft 0,5 volt aan op de foto en heeft ooit een keer tijdens de meting 0,69 volt gegeven.
Lijkt mij dat lambdasonde 1 redelijk tot goed werkt. Waar je die 0,8 van daan haalt zie ik effe niet.
Lambdasonde 2 geeft een signaal van 0,28 volt aan, dat is wel erg laag.
Mogelijk is die defect of er zit een lek in de uitlaat/katalysator tussen de 1e en de 2e lambdasonde.
Verder zie ik niets wat een hoog verbruik zou kunnen veroorzaken.
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Nissan Almera of stel zelf een nieuwe vraag.
6 jaar