close auto

Surf Advertentievrij op Problemcar.nl!

Geen afleiding meer, alleen de antwoorden die je zoekt. Word VIP en geniet van een volledig advertentievrije ervaring.

Word VIP voor slechts €1,99 per maand!

Word vip

Nissan Micra: Motor van Nissan Micra 1994 (K11) slaat niet aan

Bouwjaar: 1994, Brandstof: Benzine, Motorcode: 1.0

Goededag,

Ik heb het volgende probleem met mijn auto:


Mijn auto, een Nissan Micra 1.0 uit 1994 slaat bij vochtig en/of koud weer helaas niet aan.
De startmotor draait goed en ook de verlichting, radio en andere elektronische voorzieningen werken.
De auto met startkabels starten werkt wel.

Als ik het contact omdraai hoor ik één of ander onderdeel zoemen, ik neem aan dat dat de brandstofpomp is. Die werkt dus.
Zou de accu slecht zijn? Of de startmotor? Of misschien iets anders?

Als ik later op de middag de auto start slaat 'ie meestal wel aan.
Het vervelende is dat ook de garage het niet weet, aangezien ik daar alleen kan komen als de auto wél werkt.

Kan iemand mij helpen?

Alvast bedankt!

Geplaatst door

WilliamSB (0)

al 11 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

De contactpunten van de accu heb ik inmiddels schoongemaakt, deze waren vrij vies en onder de groene aanslag.
Dit hielp mij vanochtend helaas ook niet.

Ik heb de gehele accu leeg gestart zonder succes, hij sloeg nog steeds niet aan.

Nadat ik de buurman had gevraagd om mij even te helpen met startkabels startte 'ie vrijwel meteen na opladen.

Iemand een idee?

WilliamSB 0

11 jaar

Ik heb het hele verhaal even aangepast, het was misschien wat onduidelijk.

Heeft iemand ervaring met dit probleem?

Zelfs de Nissan dealer weet het niet......

WilliamSB 0

11 jaar

Vanochtend startte die zowaar, niet geheel zonder slag of stoot, bij de 1e maal proberen.

Vanmiddag leek echter het vermogen weg te vallen waarna ik de luchtmassameter heb losgekoppeld. De auto rijdt nu weer goed, start echter nog steeds moeilijk.

Kan het kwaad dat deze stekker losgekoppeld blijft?
[url=http://postimg.org/image/abtq445jn/][img]http://s21.postimg.org/abtq445jn/k11_tb....[/img][/url]

WilliamSB 0

11 jaar

Heer W te H . Met een of meerdere stekkers los gaat de motor in de noodloop ! Er is dus nu van een regeling geen sprake meer .
Kan het kwaad .! Er vindt nu geen naverbranding meer plaats in de katalysator !!
Bij de meeste wagens gaat de brandstof toevoer over het hele gebied wat rijker staan , dit is beter dan te arm .

Volgens mij is de bedoelde stekker van de gasklep- potentiometer !

Meet of er een onderbreking of sluiting is .Het moeilijk starten hoeft hiet niet in te liggen . Als het kan ,laat de ECU uitlezen.

Succes.

Punt 50
badge

11 jaar

De stekker bleek het niet te zijn.

Ik ben de auto een week kwijt geweest omdat deze gekeurd moest worden, heb de garagehouder erbij gezegd het probleem op te lossen.
Hij heeft hierbij de verdelerkap vervangen en inderdaad, hij reed weer. Afgelopen vrijdagmiddag opgehaald en ik merkte bij het rijden direct dat de auto terugsloeg als ik het gaspedaal minimaal intrapte.
Ik dacht dat dit misschien te maken had met het minimale gebruik van de afgelopen week.

Zaterdagochtend startte 'ie helaas weer moeilijk maar, met het gaspedaal ingedrukt startte 'ie wel.

Nu is er het volgende probleem:

Zaterdagavond een klein stukje gereden en wat blijkt: de auto rijdt maar bokt en houdt in vanaf een snelheid van 30km/uur.
Ook hoor ik bij het inhouden en stotteren/inhouden een tikkend relais linksonder aan de bestuurderskant (dit blijkt een relais van het brandstofmechanisme te zijn).
Elke keer als de auto bokt/inhoud tikt de relais. JE ZOU DUS ZEGGEN DAT DEZE RELAIS VERVANGEN MOET WORDEN, maar is dit ook zo?

Zou het bijvoorbeeld niet de ontsteking kunnen zijn, zoals ik ook heb gelezen op een andere website. Volgens mij heeft de garagehouder alleen de verdelerkap vervangen en niet de ontsteking.

Graag hulp!!

WilliamSB 0

11 jaar

Ik heb je verhaal toen ook al gelezen maar nu schiet me te binnen dat ik ook eens zoiets aan de hand heb gehad.

Op 1 of andere manier schakeld de ecm uit waardoor je het brandstofpomp relais hoort tikken.

Het schijnt aan de hoogspanningsdelen te liggen die storing veroorzaken en dan met name de rotor.

Vervang die voor een originele met nummer: 22157-99B03

En neem de rest van de hoogspanningsdelen ook mee.

Super bedankt voor je reactie Nissanwielmonteur.

De verdeelkap en rotor zijn door de monteur vervangen, voordat deze vervangen waren had ik hetzelfde probleem. Het lijkt er dus op dat het ofwel niet de rotor/verdeelkap is, of dat de oude verdeelkap/rotor gewoon defect waren en deze nieuwe (overigens niet originele) verdeelkap/rotor voor storing zorgen. Het tikken/klikken van het brandstofpomp relais is iets wat ik voor de 'reparatie' niet heb opgemerkt. Het lijkt dus een nieuwe indicatie, maar niet het probleem. De monteur zei wel dat de verdeelkap die er eerst op zat echt aan vervanging toe was.

Overigens start de auto nu helemaal niet meer, vanavond gaan we even het e.e.a. bekijken en dan kiezen we wat te doen.

Het relais vervangen zou het probleem dus waarschijnlijk niet oplossen?

WilliamSB 0

11 jaar

We hebben gister het e.e.a. nagekeken en het lijkt erop dat het gehele ontstekingsmechanisme geen stroom krijgt.

Wat we hebben gedaan is een ijzeren pen in de bougies gestoken, en deze op ongeveer een halve cm afstand gehouden van de motor en de motor gestart. Hier zou je normaal gesproken een vonkoverslag zien, maar helaas. Geen enkele bougie gaf overslag.

Aangezien ik me niet voor kan stellen dat een niet-origineel maar wel nieuw onderdeel voor dit probleem kan zorgen, verdenken wij dus de bobine.
Ik denk erover om het gehele ontstekingsmechanisme te vervangen door een nieuwe(re) (geheel nieuwe ontsteking is 300 euro, niet echt de moeite denk ik).

Weet iemand of er verschil zit tussen de verschillende ontstekingsmechanismen van de bouwjaren, types (1.3 of 1.0)?
Of heeft iemand nog andere ideeën?

WilliamSB 0

11 jaar

Wat ik vertelde komt uit eigen hoed zeg maar. Hoeft niet de oplosding te zijn.

Als er geen vonk is dan moet je dat inderdaad in de verdeler zoeken.

Het kan de bobine wezen maar ook de powertransistor die de bobine stuurt.

Vroeger in de tijd van de Micra-challenge bouwe we een losse transistor tegen het schutbord en koppelde we de ingebouwde los.

Ik waardeer je hulp ten zeerste Nissanwielmonteur.
Ik heb dit weekend de ontsteking vervangen door één van de sloop en hij start weer, al dan niet met wat gas bij geven.
Heb toch het idee dat het de interne bobine was die problemen gaf. De nieuwe verdeelkap en rotor moet ik nog omzetten.

Nu het volgende probleem:
De auto houdt in bij een gang of 60 of als ik teveel het gas indruk (vanaf versnelling 3).
Ook is het verbruik torenhoog, heb gister voor 30 euro benzine erin gegooid maar was na een luttele 40km alweer op.
Ik heb het idee dat dit de veelvoorkomende symptomen van een defecte luchtmassameter zijn.
Luchtmassameter meet de luchtmassa niet goed, waardoor er veel te veel benzine in de motor wordt geinjecteerd. Dit zou ook de grote rookontwikkeling en smerige benzine lucht bij het rijden verklaren.

Nu ga ik het printplaatje opnieuw proberen te solderen (aantikken) door middel van deze handleiding: http://www.micra.com.au/technical-articl...
Heeft iemand ervaring met deze reparatie? Is het alleen nodig de solderingen aan te tikken, en zo opnieuw tot één te laten smelten of moet ik tin bij kopen?

Alvast bedankt voor de reacties.

WilliamSB 0

11 jaar

Een paar jaar geleden had ik dit probleem met de micra van mijn vrouw. Het is vaak de verbinding tussen de stekkeraansluiting en de printplaat.
je kan dan het beste de kitrand lossnijden met een stanleymesje of iets dergelijks, zodat het metalen plaatje loskomt.
Vervolgens moet je de verbinding tussen de stekkeraansluiting en de printplaat goed doorsolderen, dus de verbindingen flink warmstoken met je soldeerbout evt met toevoeging van tin. Als je voordat je begint goed kijkt, zie je al dat de verbinding slecht contact maakt. Komt vaak voor bij verbindingen waar een betrekkelijke hoge stroomsterkte doorheen gaat, het wordt dan te warm , oxidatie en overgangsweerstand als gevolg.Ik heb dit al bij 2 micra"s zo gedaan. Veel succes

jan gootjes 0

10 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Nissan Micra of stel zelf een nieuwe vraag.