Nissan Navara : Motormanagement

Bouwjaar: 2007, Brandstof: Diesel, Motorcode: 2.5

Hallo iedereen

Ik heb een Nissan Navara D40 automaat van 2007 met 83000km op de teller. Ik heb de wagen 2dehands gekocht toen hij 38000km gelopen had. Jaarlijks ga ik 2 x met de caravan op vakantie en telkens gaat na ongeveer 400km het lampje van het motormanagement branden. Het gekke is dat ik zonder caravan nooit problemen heb en “met” enkel problemen krijg na ong. 400km. Het branden van het lampje heeft verder ook geen invloed op het rijgedrag van de wagen. Er zit ook geen herkenbaar patroon in de wijze dat het lampje gaat branden ( soms op de snelweg wanneer de motor warm is, soms net na een pauze, soms na een tankbeurt ) … enkel dat het gebeurd met de caravan en na ong. 400km.

Ik heb de wagen nu voor de 5de maal laten uitlezen bij de dealer en telkens komt dezelfde fout naar boven ( iets met de emissie van de uitlaatgassen ) … De sensor vervangen brengt volgens mij weinig soulaas vermits er na het resetten geen fouten of foutieve waarden gelezen kunnen worden. Ik vraag me ook af waarom de fout telkens na ong. 400km opduikt en bv. niet na 20 of 100km. Volgens de dealer is de fout een momentopname, maar een oorzaak kan hij er niet aan koppelen. Gelukkig is het resetten, buiten eenmaal in Frankrijk, telkens gratis gebeurt door de dealer. Het meest irriterend is dat je een hele vakantie rondrijd met een geel lampje op je dashbord.

Volgens mij heeft de wagen dit probleem al van bij aanvang gehad maar vermits de vorige eigenaar er nooit iets met getrokken heeft is het probleem nooit aan het licht gekomen.

Iemand een idee wat de oorzaak zou kunnen zijn, of een tip hoe je het lampje van het motormanagement zelf kan resetten ?

Infernox

Geplaatst door Infernox (0) , lid sinds 11 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Nissan Navara? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

8 Reacties

11 jaar geleden - oldford

Weet je de exacte fouttekst? Of het nummer van de foutcode?

11 jaar geleden - Infernox

De nummer van de foutcode weet ik helaas niet meer, ik weet wel dat het betrekking heeft met de lamba sonde en de emissie van de uitlaatgassen.

11 jaar geleden - oldford

Tja, misschien dan toch maar die lambda sonde vervangen voordat het roetfilter ook nog verstopt zit?
Wat stelde de dealer voor?

11 jaar geleden - Infernox

Hallo

Ik heb het probleem voorgelegd op een Amerikaans Nissan forum en heb enkele dagen later antwoord gekregen.

Volgens hen zou het een combinatie zijn van de automaat, de roetfilter en de caravan. De roetfilter zou zichzelf reinigen om de 1000km, dit verklaard ook dat ik tot op heden steeds geluk heb gehad dat het probleem zich nog nooit gemanifesteerd heeft tijdens kleine verplaatsingen met de caravan. Ga ik op vakantie met de caravan dan bereik ik onderweg de grens van 1000km en begint de roetfilter aan een reinigingsproces. Tijdens dit proces zou er door verbranding in de roetfilter een hogere druk ontstaan dan normaal … daarbij komt dan nog eens de uitstoot van de wagen ( die op dat ogenblik hoger is dan normaal omwille de extra kracht die de motor moet leveren m.b.t. de caravan ) … deze twee dingen zorgen ervoor dat de tegendruk in de roetfilter te groot wordt en daardoor geeft de censor een foutmelding. Een “automaat” zou meer gevoelig zijn voor dit probleem dan een manuele uitvoering.

Bij dit laatste kan ik me wel iets voorstellen omdat de automaat soms terugschakelt en daardoor ineens in hogere toeren gaat ( meer uitstoot )

Ik kan mijn garagist best volgen wanneer hij zegt dat er niets uit te lezen valt en dat het probleem een momentopname is ( samenloop van omstandigheden ) … volgens hem is er met de roetfilter of de censor op zich niets fout.

Praten we hier nu over een fabricatiefout ? Zou ik dit kunnen verhalen op Nissan zelf ?

11 jaar geleden - Nissanwielmonteur

Helemaal volgen doe ik je verhaal niet.

Als de druk te hoog wordt dan moet de motor gaan regenereren. Dat zou ongemerkt en zonder foutmelding moeten gaan.
Mogenlijk zijn de omstandigheden om te regenereren niet correct, dan zou het groene lampje van het roetfilter moeten gaan branden.

Het wel of geen automaatbak lijkt mij er al helemaal niets mee te maken te hebben.

Het is jammer dat je inderdaad de storingscode niet weet.

Overigens is er wel iets uit te lezen want het lampje brandt,

Helaas heb ik ook geen zinnig antwoord verder. Liet alleen even mijn gedachten spreken. Ben wel benieuwd of er ooit nog iets gevonden wordt.

11 jaar geleden - Infernox

Ben vandaag in de garage geweest en heb navraag gedaan achter de storingscode. De code stond op mijn fiche vermeld ( P2297 ) .... hopelijk kunnen we daar iets meer mee.

11 jaar geleden - oldford

P2297 - O2 Sensor Out of Range During Deceleration, Bank 1 sensor 1
Signaal van de lambdasonde tijdens afremmen op de motor klopt dus niet.

Stukje proefrijden met aangesloten testapparatuur en het gas loslaten, dan kun je zien wat dat signaal is.

11 jaar geleden - Infernox

Wel gek dan dat hij zulke fout pas weergeeft na ong. 400km en uitsluitend met de caravan aan de wagen ... Echt afremmen op de motor is er ook niet bij want laatst reed ik gewoon tegen 100 met de cruise control aan op een vlakke snelweg ... strange

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Nissan Navara of stel zelf een nieuwe vraag.