Hallo,
Het geel/oranje dashboardlampkje van het motormanagement brandt continue. Recent al de krukas en nokkenas sensor vernieuwd. Waarschijnlijk kunnen er nog veel andere oorzaken zijn. Natuurlijk het beste om het uit te laten lezen, echter dit kan ik moeilijk combineren met de openingstijden v/d garage en mijn nieuwe baan. Dus wilde ik zoveel mogelijk zelf doen in de mijn vrije tijd.
paar dingen zijn me de laatste tijd opgevallen:
- de uitlaat lekt een klein beetje -
- bij (koud)starten valt het stationair toerental even kort terug
- reseten dmv de stroom er een tijdje uit te schakelen helpt niet
Groet,
Piter
Ljubljana
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Je ontkomt niet aan uitlezen,je moet toch een richting hebben waar je moet zoeken.
Mee eens... anders blijft het toch gissen...
11 jaar
[quote=pitermtb]Mee eens... anders blijft het toch gissen...[/quote]
Heb hem laten uitlezen, complete test en volgens de garage is de katalisator kapot. Foutmelding P0430 en P0340.
Nieuwe originele katalisator zou iets van 1250,- kosten
Gereviseerde iets van 250,-
Zou het verder ook nog gewoon aan de uitlaat kunnen liggen die iets lekt (voorste gedeelte)?
Wat zijn de ervaringen met niet originele katalisators?
Groeten, Piter
11 jaar
Lekkende uitlaat in de buurt van een lambdasonde beinvloedt de regeling (behoorlijk).
Daardoor kan het mengsel erg rijk worden (en het verbruik hoog) en bovendien kan er brandstof in de uitlaat komen die dan in de kat verbrandt. Dat kan een oorzaak van een defecte kat zijn.
Misschien heb je mazzel en blijft de code op de kat weg na reparatie van de uitlaat.
Ik gebruik bij deze bouwjaren alleen origineel. Imitatie werkt of meteen al niet dan wel na een korte tijd niet meer.
Daarnaast hou je dan nog de foutcode op de nokkenas sensor over. Die staat denk ik los van de kat.
Bedankt voor het meedenken...
Heb de uitlaat enkele dagen geleden laten repareren met o.a. nieuwe achterdemper...... Tot nu toe geen foutmelding gehad....hoop dat het zo blijft..:-)
Groet,Piter
11 jaar
mooi zo...bedankt voor de feedback.
Zo we zijn er weer :-) MM lampje brandt dus weer en het zal dus voor de zomer een nieuwe katalysator moeten worden. Origineel is me echter veel te duur. Alternatief is eentje van WALKER voor circa 450,- of een Rebuild van rond 280,- met metalen kern.
Wat is wijsheid? Graag hoor ik ervaringen....liefst positieve natuurlijk want het blijft natuurlijk een hap geld. Groet Piter
10 jaar
Bezint eer gij aan imitatie begint.
Al enkele keren de klant willen helpen met een deel uit de imitatie markt en evenzoveel keer het ding terug kunnen brengen omdat de absorbtie verhouding niet goed is.
Ben hier inderdaad ook angstig voor maar een originele is simpelweg te duur. Is een gereviseerde katalysator een betere oplossing dan imitatie? Zie dat meestal het keramische deel door metaal wordt vervangen?
10 jaar
Kijk eens via onderdelenlijn voor een gebruikte. Zal zeker schelen.
http://www.deijne.nl/Nissan/Primera/Kata...
Gr Fred
10 jaar
Hallo Fred, bedankt voor je reactie
Antwoord van Deijne:
Kat zit rond de 125-150.- ligt eraan welke u nodig heeft. Wanneer deze niet rammelt en de filterblok er nog in zit.
Zal nog iets van 25,- verzendkosten bijkomen... enige ervaringen met gebruikte katalysatoren? Groet Piter
10 jaar
Ervaring met gebruikte kat heb ik niet. Heb er nog nooit een kapot gehad.
Van Deijne is hier bij mijn om de hoek en een betrouwbaar bedrijf. Als het produkt niet goed is krijg je een andere of je geld terug. Ze merken het onderdeel voor je het meekrijgt.
Gr Fred
10 jaar
Let op: Ook autoslopers verkopen nieuwe onderdelen. Niet originele katalysators geven vaak problemen.
En een Rebuild? Zelfde als imitatie?
10 jaar
Nog even een vraag over de katalysator? Als ik op zoek ga naar een vervangende zie ik bij alle leveranciers afbeeldingen van 1 ''pot''. Nu blijkt die van mij een dubbele pot te hebben met 4 lambasondes?????
10 jaar
Dat klopt.
[quote=Nissanwielmonteur]Dat klopt.[/quote]
Fijn dan...dus om het goed te krijgen moet ik in principe 2 potten aanschaffen?
10 jaar
Nee, eentje (de defecte) is genoeg. De foutcode vertelt dat het de katalysator is van bank 2.
Bank 1 (de andere kat) is de bank waar cylinder 1 op zit.
Ok bedankt, wordt me langzaam duidelijk..:-) Dus naar aanleiding van Foutmelding P0430 en P0340 moet ik dus de kat van bank 2 vervangen. Neem aan dat beide katalysatoren identiek zijn.
10 jaar
Even de puntjes op de i zetten:
Nee, alleen P0430 geeft aan dat de katalysator van bank 2 overleden is.
Vaak zijn het 2 losse katalysatoren, maar als ik naar het plaatje van de onderdelen kijk zitten bij jou beide kats in 1 huis aan elkaar vast.
Dus je hebt geen andere keus dan beide kats in 1 keer te vervangen. Excuses voor de vergissing.
P0340 geeft aan dat er een probleem met de nokkenas sensor is, wat voor mij los staat van de defecte kat.
Ok nogmaals bedankt voor de verdere uitleg. Rest mij dus alleen nog de vraag hoe kom ik dus aan zo'n ''dubbele'' katalysator voor een redelijke prijs. Naar Van Deijne heb ik ook de foto's gestuurd en hoop dat zij wat hebben liggen. Maar zoals eerder gemeld, andere leveranciers bieden alleen ''enkele katalysators aan. Blijkbaar is mijn Nissan een uitzondering wat best kan zijn want het was de 1e serie van de P12.
10 jaar
Dit zijn inderdaad 2 katalysatoren in 1 stuk.
[quote=oldford]Even de puntjes op de i zetten:
Nee, alleen P0430 geeft aan dat de katalysator van bank 2 overleden is.
Vaak zijn het 2 losse katalysatoren, maar als ik naar het plaatje van de onderdelen kijk zitten bij jou beide kats in 1 huis aan elkaar vast.
Dus je hebt geen andere keus dan beide kats in 1 keer te vervangen. Excuses voor de vergissing.
P0340 geeft aan dat er een probleem met de nokkenas sensor is, wat voor mij los staat van de defecte kat.[/quote]
Weet je toevallig zou uit je hoofd hoe lang de rechte stukken en de diameter van dit model katalysator zijn? Of beter toch maar zelf even opmeten.
10 jaar
Nog steeds geen echte oplossing voor de katalysator behalve het reviseren ervan. Kosten ??? Voor plan B zit ik te denken om de ecu te ''misleiden'' door de signalen van de lambdasondes ''vast te zetten. dit schijnt mogelijk te zijn alleen heb ik een bedrijf nodig die de geschikte apparatuur hiervoor heeft. Weet iemand van jullie zo'n bedrijf wat zich o.a. bezig houdt met chiptuning e.d.
10 jaar
Lijkt het jou ook niet beter om alles origineel te houden, in plaats van te gaan prutsen in het motormanagement?
Het is trouwens niet toegestaan om reclame te maken voor bedrijven (ook niet in Ljubljana)
Beste Hans, dank voor je reactie. Het liefst heb ik alles zoals het hoort maar in dit geval betekent dat een originele katalysator van circa 2.500,- euro plus inbouw. Dat is voor mij niet te betalen, vandaar zoek ik dringend alternatieven.
10 jaar
Probleem opgelost. Katalysator is gereviseerd. Bedankt voor het meedenken.
10 jaar
Bedankt voor de feedback.
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Nissan Primera of stel zelf een nieuwe vraag.
11 jaar