Nissan : Nissan Primera loopt niet goed op LPG na 1e start

Hoi !

Ik heb in mijn nissan primera 1.6lx uit 1994 een OMVL millenium installatie met mengstuk en R90 verdamper.

De gascomputer is een OMVL Millenium.

Als ik 's ochtends weg rijdt, schakelt de motor na enkele meters (bij het dalen van het toerental) van benzine over naar LPG. Maar zodra dit gebeurd, heb ik geen tot weinig vermogen meer.

Zodra ik met de schakelaar een keer terug naar benzine schakel en opnieuw naar LPG ga, is het probleem verholpen, keer op keer.

Als ik de bedrading naar de stappenmotor los trek, komt het probleem niet terug, en blijft de auto goed rijden (maar dit is misschien schadelijk voor de kat).

Ik heb met diverse garages contact gehad, alleen geen van alle weet echt waar het aan ligt. Ik ben ook al bij de installateur van het LPG systeem geweest, en die kon het probleem ook zo niet verhelpen.

Op benzine rijdt de wagen naar behoren, ook bij koude start.

Kan iemand me vertellen waar dit aan ligt?

Alvast Bedankt !

jst

Geplaatst door jst (0) , lid sinds 20 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Nissan Overig? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

12 Reacties

jst (0), 18 jaar geleden

Helaas heeft er nog niemand gereageerd, maar ik ben alvast zelf aan de slag gegaan.

Via de volgende url's kon ik flink wat informatie over LPG systemen tot me nemen (er stond zelfs een complete cursus bij):

http://www.teleflexgfi.nl/membersa/check...

http://www.trainingen.innovam.nl/pdf/EAT...

http://www.lpg.be/LES98.htm

Ik heb een aantal dingen inmiddels gedaan:

- Controleren werking van de Lambda Sensor
- Controleren werking van de stappenmotor

Dit zijn de resultaten:

Op benzine pendeld de Lambda Sensor netjes tussen de 0.1 en 0.7 volt zoals het hoort om de kat optimaal te laten werken.

Op LPG zie ik dit pendelen niet echt terug. Soms is het mengsel arm (0 volt) en soms aan de rijke kant (0,8 - 0,9 volt). Het bijstellen van de hoofdstelschroef op de verdamper kan dit beeinvloeden.

Wat ik niet snap is dat de LPG computer het Lambda signaal meet, en eventueel de stappenmotor dicht draait als het mengsel te rijk is. Dit lijkt dus niet echt te gebeuren.

De stappen motor werkt naar behoren. Indien de auto op benzine loopt en de stappenmotor wordt losgekoppeld, slaat de motor direct af zodra er op LPG wordt overgeschakeld. Tijdens het lopen op Benzine zet de LPG computer de stappenmotor helemaal dicht, om te voorkomen dat er LPG gelijktijdig met benzine in de motor kan komen.

Ik ga nu kijken wat er gebeurd als de motor geen of weinig vermogen heeft wat 's ochtends soms gebeurd.

Iemand ideeen?

jst (0), 18 jaar geleden

Vandaag ben ik met de multimeter aangesloten aan de lambda sensor naar mijn werk gereden. Tijdens het rijden, staat de multimeter rond de 0,85 volt. Bij accelereren gaat deze naar de 0,93 volt. Bij gas los gaat de spanning spanning terug naar 0,02 volt.

Dit is zowel op LPG als op benzine.

Naar mijn idee is dit veel te rijk.

Wat ik kan verzinnen is dat de 0 volt van de lambda zonde niet goed is verbonden met de 0 volt van de computers, en dat hierdoor de computer niet goed meet wat de eigenlijke lambda waarde is en hierdoor te veel brandstof toevoert. Misschien dat ik eens een meting aan de connector van de computer ga doen om te kijken of ik daar de zelfde signalen meet.

primera p11 (0), 18 jaar geleden

Als tie op benzine goed loopt zit het duidelijk in het lpg systeem.
Dit zal wel geen g3 installatie zijn denk ik.
Of hij moet later ingebouwd zijn.
Het merk zegt me eerlijk gezegd weinig.
Als je lambda signaal niet goed is is tie dat ook op benzine.
Ik denk dat tie geen gas krijgt of je verdamper is niet goed meer.
De verdamper word ook opgewarmd door het koelsysteem.
Worden de slangen daar wel warm.
Staar je niet blind op dat lambdas signaal want als tie geen of te weinig gas krijgt pendelt het signaal ook niet meer.
Een goed werkende lambdasonde pendelt tussen de 0 en de 1 volt.
Zoals tie op benzine doet.
Als tie te weinig gas krijgt zal die een continue arm mengsel meten, de lambda sonde meet een te arm mengsel maar dit kan niet gecorrigeerd worden omdat tie misschien wel helemaal geen of te weinig gas krijgt.
Met als gevolg geen vermogen.

Peter8838 (0), 18 jaar geleden

Even om terug te komen op het eigenlijke probleem:

Hij schakelt AUTOMATISCH over op lpg, en hij geeft dan geen vermogen.
Als je vervolgens HANDMATIG weer terugschakel naar benz. en daarna weer naar lpg, gaat het wel goed (lees ik dit goed?)

Het lijkt mij dan dus dat het in het automatisch overschakelen zit.
Mijn vraag: Wordt de benzine-afsluiter wel aangestuurd bij automatisch overschakelen?
Het kan zijn dat hij op 2 brandstoffen tegelijk loopt na automatisch overschakelen. Dit verklaart het lage vermogen en de genoemde lambda-waarden.

jst (0), 18 jaar geleden

Hoi Primera P11 en Peter,

Ik zal eerst even de vragen van Primera G11 beantwoorden:
De installatie is een G3 en is iets meer als een jaar geleden ingebouwd.
Op benzine is het lambda signaal wisselend aan de hoge en de lage kant (pendelt tussen 0,2 en 0,8 volt).
Als ik op gas de hoofdstelschroef instel staat het lambda signaal of op 0,1 volt (of nog lager) of op 0,8 volt en hoger, maar pendelt niet.

Peter,
Je leest dit goed, het is nu weer even een tijdje niet voorgekomen, het probleem komt en gaat.
De benzine onderbreking doet het wel. Als ik de injector stekkers los trek tijden het lopen op gas gebeurd er niets. Ik heb het nog niet kunnen testen op het moment dat de motor beroerd loopt en geen vermogen heeft.
De bovengenoemde lambda waarden zijn echter de waarden die ik constant meet, dus met normaal vermogen. Ik snap niet dat deze continue hoger dan 0,8 volt is, ik zou zeggen dat het aangeboden mengsel dan te rijk is.

Ik heb vandaag nog even verder gekeken. Wat me opviel was dat de gasslang niet goed aan het mengstuk was bevestigd. Dit heb ik nu goed vast gezet.

Verder heb ik nog even gekeken of de gascomputer regeld op de door de benzine computer aangeboden injector signalen maar dat is niet zo. De lpg computer moet dus puur op het lambda signaal regelen.

Zeggen de lambda waarden eigenlijk wel iets? Ik had eigenlijk verwacht dat deze tussen de 0,4 en 0,6 volt zouden liggen, maar zowel op benzine als op lpg is dit niet de zien. Verder bij accelereren wil de waarde soms oplopen tot 1 volt, en bij gas los wordt deze soms zelfs ooit -0,1 volt (ja negatief)....

Hoe zit het overigens met de afstelling van de verdamper? Moet de stappenmotor dit terugregelen als deze rijk wordt afgesteld?

Alvast bedankt voor jullie hulp !

Peter8838 (0), 18 jaar geleden

Quote:
Je leest dit goed, het is nu weer even een tijdje niet voorgekomen, het probleem komt en gaat.
De benzine onderbreking doet het wel. Als ik de injector stekkers los trek tijden het lopen op gas gebeurd er niets. Ik heb het nog niet kunnen testen op het moment dat de motor beroerd loopt en geen vermogen heeft.>

Dus checken als de motor slecht draait.

Waarom verdenk je de lambdasonde?

jst (0), 18 jaar geleden

Ik zal het checken als deze slecht draait.

Verder verdenk ik de lambdasonde niet echt, alleen de waarden die deze geeft vind ik naar mijn idee buitensporig.

Krijgt de motor tijdens het rijden niet teveel brandstof als deze continue op >0,8 volt staat?

jst (0), 18 jaar geleden

Ja, ik heb het deze week ondervonden, de auto heeft een verbruik van 1:7 ipv 1:12 normaal. Dus een lambda waarde > 0,8 volt is niet goed. (Soms is deze zelf 0,97 volt).

Verder heb ik de stappenmotor nog opengemaakt, het regelhuis afgeplakt en de motor op lpg laten draaien.

Wat mij opvalt is dat deze wel regeld, maar niet steeds verder dicht gaat bij een hoge lambda waarde, wat deze eigenlijk wel zou moeten doen...

Het enige wat nog overblijft is dus de lpg computer, of een setting daarin die niet goed is. Voor zover ik weet is de OMVL computer niet zelflerend.

Mogelijk dat de Lambda detectie van dit apparaat niet goed werkt, het lostrekken van de lambda sonde van de lpg computer heeft namelijk geen enkel effect op het functioneren van de motor, of de lambda waarde !

Ik zou dus eigenlijk deze computer door iemand moeten laten uitlezen en laten instellen.

Iemand een suggestie in de buurt van eindhoven?

Peter8838 (0), 18 jaar geleden

Je hebt dus de conclusie getrokken dat hij continue te rijk staat.

Ik ga ervan uit dat het een G3 is, en dat deze dus adhv de lambdawaarde de mengverhouding bepaald door de stappenmotor in de drooggasslang aan te sturen.

2 tips:
1-Als de stappenmotor beweegt, wil niet zeggen dat deze dat doet conform de output van de computer. Heb al eens gehad bij een stationairstelmotor dat deze bewoog, maar niet goed. Dit zat hem in de bedrading naar de stelmotor toe.
2-Als de motor op gas draait en toch benzine krijgt, is het mengsel ook te rijk, en geeft de lambdasonde dit ook aan. De stappenmotor kan niet helemaal dicht, dus reageert op een bepaald moment niet meer op de lambdasonde.

jst (0), 18 jaar geleden

Gisteren heb ik de LPG computer een tijdje losgegooid van de accu spanning en weer aangesloten. Het resultaat, de lambda waarde pendeld mooi op en neer tussen 0,2 en 0,8 volt, en het verbruik is drastisch afgenomen. Blijkbaar was de computer in een fout modus terecht gekomen door te lang met losse stappen motor te rijden.

MAAR... Het beruchte probleem was vanochtend wel weer terug:
Aanrijden, en bj overschakelen naar LPG geen vermogen. Weer terug naar benzine en opnieuw naar LPG en alles werkt weer naar behoren.

De lambda waarde was op dat moment nog laag (0,2 v), doordat de lambda sensor nog niet warm was.

Vandaag nog een aantal keren gestart en weggereden, en weer zonder problemen. Eens kijken wat er morgen ochtend gebeurd..

Dus ik ben weer terug bij af...

Iemand nog sugesties?

jst (0), 18 jaar geleden

Nou, het lijkt er op dat het probleem is opgelost. Na in contact te komen met iemand die hier vlakbij in Lommel woont, bleek dat hij het zelfde probleem had, en vertelde mij dat hij bij vogels in Son deze had laten vervangen.

Dus ik de Firma Vogels opgebeld. En ik kon 's middags meteen langs komen. Voor 50 euro hebben ze voor mij een nieuwe stappenmotor gemonteerd en ook nog even samen met mij de computer uitgelezen. (Hun zagen het zelfde lambda signaal uit de lpg computer komen als dat ik op mijn multimeter zag ;-) ).

De afgelopen 5 keer heb ik geen problemen meer gehad bij het starten en wegrijden. Het is nu even kijken of het nu definitief voorbij is, maar ik heb goede hoop !!

jst (0), 17 jaar geleden

Okee, we zijn nu 1 1/2 jaar verder, en het werkt nog steeds perfect.

De stappenmotor was dus wel degelijk de boosdoener.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Nissan Overig of stel zelf een nieuwe vraag.