Nissan X-Trail: Nissan X-trail slaat meteen weer af bij koude start

Bouwjaar: 2006, Brandstof: Diesel, Motorcode: (T30) 2.2 dCI 136pK

Hallo,
Ik heb een nissan Xtrail die een koud start probleem had (na starten meteen afslaan af en toe uitvallen) bij warme motor liep hij gewoon goed ook tijdens rijden.
Hiermee naar de garage geweest ,en zij zijn via het internet een zelfde probleem tegengekomen ook bij een Xtrail Diesel.
Hier is op gereageerd met de oplossing een ringentje M6 in het nokkenassensor te plaatsen,maar dat het waarschijnlijk met kettingrek te maken zou hebben.
Ook bij mijn Xtrail is een ringetje geplaatst en jahoor de volgende ochtend geen probleem meer, starten/lopen.
Echter meteen de dag daarna,op de snelweg met een snelheid van 120 vanuit het niets de snelheid naar 80 en kon
ik niet meer harder rijden. Auto langs de kant gezet 5min gewacht niks meer aan de hand,terug weg niks aan de hand,volgende ochtend hetzelfde probleem.
Met dit probleem terug gegaan naar de garage en zij hebben het ringetje iets bijgeslepen,met opnieuw het verhaal distributieketting vervangen.(wat een vermogen kost)
Door deze actie is ook dat probleem verholpen,echter blijf ik achter met een hoop vragen. (En ergens het idee dat
het niet klopt)

Heb de m6 ring truc meer gelezen alleen niemand kan daarbij een verklaring geven?
Heb gelezen dat het dus te maken heeft met timing (sensor is dus nu gesaboteerd waardoor andere waardes worden aangegeven waardoor de motor wel meteen goed start.

Ben ook gaan onderzoeken wat betreft het vervangen van de distributieketting, namelijk hoor ik een rattelend geluid totaal niet,heeft de auto altijd zwaar getrokken ook niet, ook door veel monteurs bevestigd dat zo'n ketting zelden vervangen hoeft te worden (hij heeft 2ton gelopen).

Ook vreemd vindt ik dat het tweede probleem zich na het plaatsen van het ringentje heeft voor gedaan,dit zou eerder te maken hebben met het een roetfilter wat verstopt is waardoor de auto noodloop activeerde.
Toeval of niet ? Aangezien de nokkenas sensor niet in verbinding staat met het roetfilter!

Zelf wil ik nu eerst het nokkenas en krukassensor laten vervangen en daarna het roetfilter/egr klep laten reinigen.
Kijken wat er dan gebeurt.

Eindstand,heeft iemand een idee of dit toch met kettingrek te maken zou kunnen hebben,of een kettingspanner en waarom loopt de motor nu wel perfect.

Alvast bedankt voor jullie reacties en het überhaupt de tijd nemen voor het lezen van dit hele verhaal!!

Timowtm

Geplaatst door Timowtm (0) , lid sinds 9 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Nissan X-Trail? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

2 Reacties

nick8076 (0) PRO, 9 jaar geleden

Ketting kan zeker opgerekt zijn,
Het ringetje achter de nokkenas doet het signaal verplaatsen, en zo de rek van ketting een beetje compenseren
Maar het blijft een uitstel....
Het zijn twee kettingen, hoop geleiders en 2 spanners.
Als je het gaat vervangen, neem alles van goede kwaliteit,goedkope immitatie... Rekt weer, en snel
De reden van rekken, tja, kan van alles zijn, af en toe lange onderhouds termijn gehad,verzwaarde omstandigheden of gewoon pech hebben

En alles kan met elkaar te maken hebben, opgerekte ketting, betekend niet 100% op tijd lopen van inspuiting en verbrandings punt, meer roet vorming/vervuiling tot gevolg

primera p11 (0), 9 jaar geleden

ik zou de boel maar laten vervangen,op den duur loopt de boel kapot.
Motor in puin.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Nissan X-Trail of stel zelf een nieuwe vraag.