Nissan Patrol: onbalans/trillend stuur Patrol GR

Bouwjaar: 1992, Brandstof: Diesel, Motorcode: 2800 TD

Hallo,

Kan iemand mij helpen met het volgende probleem:

Ik heb een een Nissan Patrol GR, model Y60, uit 1992. Sinds enige tijd heb ik last van af en toe terugkerende onbalans in de wielen en dus een trillend stuur. Het is niet zo dat het stuur constant trilt, maar af en toe heb je aan het stuur het gevoel dat hij wil gaan trillen, en soms doet hij dat dan ook. In het verleden heb ik het probleem al eens meer gehad alleen was het trillen dan zo erg dat ik eerst moest afremmen om het trillen te stoppen, alvorens ik dan door kon rijden. Ik heb toen de banden laten balanceren en de stuurdemper vervangen. Ook hebben we de fuseepenlagers vervangen. De trilling was toen zo goed als weg. Alleen had ik toen af en toe bij flauwe bochten toch nog het gevoel dat hij op het punt stond om te gaan trillen, wat een onzeker stuurgevoel tot gevolg heeft. Nu begint het probleem echter weer wat te verergeren. Ik heb gehoord dat je i.p.v. stationair balanceren, ook de banden aan de auto kan laten balanceren. Dan worden eventuele andere componenten waar onbalans in zit mee gebalanceerd. Nu is mijn vraag of iemand weet waar ik dat kan laten doen? Liefst in de buurt van Eindhoven of tilburg. En is dat ook mogelijk bij auto's met vierwiel-aandrijving? Als iemand het probleem eerder heeft meegemaakt en een andere oorzaak en oplossing weet zou ik die graag horen.
P.s: De auto komt nooit in het terrein dus er zit geen zand aan de binnenkant van de velgen.
Alvast bedankt voor eventuele reakties,
met vriendelijke groet,
Ruud de Beuker

Ruud de Beuker

Geplaatst door Ruud de Beuker (0) , lid sinds 15 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Nissan Patrol? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

4 Reacties

anoniem-1573996169 (0), 15 jaar geleden

en je stuurdemper is die nog goed,gooi hem eens los en kijk of je verschil merkt

sleutelman (0), 15 jaar geleden

Hallo Ruud
als de auto stil staat en de motor uit en je neemt met twee vingers het stuurwiel vast en je gaat dan van links naar rechts heb je dan vrije slag ?
zo ja dit is afstelbaar ! wil je meer informatie laat maar horen

groet van de sleutelman

Ruud de Beuker (0), 15 jaar geleden

Hoi Robby en Sleutelman,

Bedankt voor het snelle reageren. Ik heb stuurdemper gecontroleerd en deze zou toch goed moeten zijn. Geeft voldoende weerstand. Betreffende de speling op het stuurwiel heb ik met de motor uit de speling gecontroleerd. Het stuurwiel staat trouwens niet precies in het midden als de wielen recht staan. Het stuur staat ongeveer 1,5cm gedraaid naar links t.o.v. het midden. Het lijkt mij dat dit geen kwaad kan. De speling van het stuurwiel is 2cm naar links en 1,5cm naar rechts. Valt dit binnen de tollerantie of moet dit afgesteld worden?
Ik heb trouwens eergisteren mijn banden nog eens laten balanceren. Wederom los van de auto omdat de bandenman wel aan de auto kon balanceren, maar niet voor 4-WD auto's. Ze zetten dan volgens hem een witte krijtlijn op de zijkant van de band en de witte letters aan de zijkant van de band geven dan problemen. Dan werd de computer "gek"?
Er zat inderdaad wel wat onbalans in en hij heeft dat gecorrigeerd met plaklood. Ik moet zeggen dat de onbalans nu inderdaad minder is maar helemaal 100% is het volgens mij toch niet. Trouwens moet ik er ook even bijzeggen dat ik de indruk heb dat de onbalans meer opvalt s'morgens als het koud is, dan s'middags als het veel warmer is. Misschien dat dit op een ander probleem duidt? Ook vermoed ik dat de bandenmaat, ik heb een selles-uitvoering met 4wd-excel velgen met 31x11,5 R15LT banden van Marshall Powerguard, ook niet meehelpt en elke trilling ook extra goed doorgeven. Als ik aan nieuwe banden toeben kan ik misschien beter een formaat smaller nemen. Weten jullie misschien welke band het meest geschikte is voor onder mijn Patrol?

erik007 (0), 15 jaar geleden

heb je nog een standaard stuur demper er onder
als je over maat banden heb wil een oude stuur demper soms toch niet genoeg doen
kijk maar eens bij verhoogde blazers daar zetten ze er vaak een bij
trailmaster of rancho is hier voor heel geschikt
wat voor maat velg hoort er standaard onder vaak hoort er 16 inch onder
en dan zetten ze er 15 inch alu onder ( voor meer keus en goedkoper) en dan krijg je ook dit soort gedonder
hoe grof is je profiel als je a/t (all terain) heb moet goed gaan met mud banden trilt je stuur altijd

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Nissan Patrol of stel zelf een nieuwe vraag.