Recentelijk achterremmen schoongemaakt, alles los gehad, viel me op dat de blokken mooie anti-piep plaatjes hebben. Na reinigen alles weer gemonteerd, met koperpasta zoals ik gewend ben. Vrijwel direct vanaf dat moment piepen de remmen bij licht remmen. Ook als ik de handrem gebruik. Ik vraag me af, moeten deze blokken zonder koperpasta worden geplaatst? Er zat ook pasta op bij demontage. Iemand ervaring hiermee?
Verder heb ik de slechte ervaring dat bij zware rembelasting (bergen af) de achterremmen door de hitte gaan kleven en de rem erg heet wordt. Dit probleem blijft ook al wordt de rem niet meer gebruikt. Door de hitte sleept de rem en daardoor koelt deze niet af. Garage in Duitsland naar laten kijken, konden niets vinden, heet worden werd wel geconstateerd, geen oorzaak gevonden. Remwerking was OK op testbank, alleen de blokken waren verglaasd (?) Zuiger uit cylinder gehad, handrem mechaniek bekeken, niets mis mee. Alles weer geplaatst maar probleem was niet over. Uiteindelijk op hun advies voorzichtig naar huis gereden.
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
zit toch zuiger vast eruit halen en zal wel roest zitten waar stofhoes zit en onder de afdichtring goed zuiver maken en met remvet in elkaar zetten je kan de zuiger dan met de hand er in terug draaien/drukken
Dank je wel voor je reactie. Zover ik de boel heb bekeken is het allemaal schoon en glad. Met de hand een zuiger ronddraaien is wel heel soepel. Door de druk van de afdichtring is dit in bijna alle gevallen onmogelijk, zeker bij een uitvoering met een een handrem middels een schroefbout die op dezelfde zuiger werkt.
Twee vragen:
1: ik heb ooit geleerd dat de vervorming van de afdichting de zuiger weer terug doet bewegen als de rem wordt losgelaten. Iemand anders vertelde mij dat het "slingeren" van de schijf de zuiger doet terugbewegen. Wat is waar?
2: Wat is de oorzaak van het piepen van remmen? Wat beweegt er ten opzichte van wat en veroorzaakt het geluid. (hoe lost kopervet in de meeste gevallen dit probleem op)
Iemand bekend?
16 jaar
Ik ben weer een stap verder, denk ik. Zou het zo kunnen zijn dat het opspanmechaniek van de achterrem, welke de zuiger bij slijtage van de blokken opschuift over het draadeind van de handrem te snel opspant waardoor er te weinig speling is en de rem gaat aanlopen. Is er iemand de een plaatje/doorsnede en/of uitleg heeft over de werking van dit opspanmechaniek. De truc is dat de zuiger wel uit kan bewegen zonder dat de zuiger draait (dit wordt voorkomen door de nok op het remblok) maar bij terug stellen, bijvoorbeeld bij onderhoud, moet de zuiger over het draadeind worden terug gedraaid. Dit doet mij concluderen dat er een soort "ratel"mechaniek in zit. Iemand enige informatie (theorie of praktijk) en/of een idee wat er mis kan zijn met dit stelmechaniek?
Zou je dit mechaniek ook los kunnen krijgen of alleen een losse zuiger of wordt het een complete remklauw!
Weinig hoop met dit Japanse spul. Iedereen roept altijd, kan niks aan stuk bij zo'n Nissan, je ziet maar weer, je hebt altijd pechvogels.
Gaarne reacties van iemand die iets weet.
Bedankt
16 jaar
dat piepen kun je vaak verhelpen door nieuwe blokken af te schuinen,heb je er ook al eens nieuwe remvloeistof ingedaan
16 jaar
[quote=Marco B]Dank je wel voor je reactie. Zover ik de boel heb bekeken is het allemaal schoon en glad. Met de hand een zuiger ronddraaien is wel heel soepel. Door de druk van de afdichtring is dit in bijna alle gevallen onmogelijk, zeker bij een uitvoering met een een handrem middels een schroefbout die op dezelfde zuiger werkt.
Twee vragen:
1: ik heb ooit geleerd dat de vervorming van de afdichting de zuiger weer terug doet bewegen als de rem wordt losgelaten. Iemand anders vertelde mij dat het "slingeren" van de schijf de zuiger doet terugbewegen. Wat is waar?
2: Wat is de oorzaak van het piepen van remmen? Wat beweegt er ten opzichte van wat en veroorzaakt het geluid. (hoe lost kopervet in de meeste gevallen dit probleem op)
Iemand bekend?[/quote]
Door de afdichtring gaat de zuiger terug NIET door het slingteren van de schijf, net als robby zegt schuine kanten aan de blokken maken + vuil afvoergleuven in het midden als ze er niet in zitten.
HOI
Je moet de lange kanten van de blokken een stukje afvijlen.
De roestrand van je schijf loopt tegen blokken aan.
Succes!
M.v.g Ed
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Nissan Almera of stel zelf een nieuwe vraag.
16 jaar