Nissan Primera: Primera P10 zuipt ineens

Brandstof: Benzine, Motorcode: 1.6

Het gaat om een Nissan Primera P10 uit 1994.
Deze auto had altijd een verbruik van gemiddeld 1:16.
Nu sinds een paar maanden is het verbruik gestegen naar gemiddeld 1:10.
Bij de koude start moet er altijd heel even gas gegeven worden anders slaat de auto af.

De motor loopt vaak hoog stationair en wil weleens zakken na een keer gasgeven.
er liggen sinds 1,5 jaar 195/50/15 banden onder maar het verbruik bleef gewoon netjes 1:16.

Aan de wielen ligt het dus niet,de banden staan goed op spanning dus dat is het ook niet.

overigens heeft ie het probleem van het te hoog stationair draaien niet altijd maar wel vaker wel dan niet.
Voor mij lijkt het erop dat de choke blijft hangen.

De auto stinkt ook naar benzine.

We hebben goed gecontroleerd of er brandstof lekt maar dit is niet het geval.

Ook viel op dat als we de tankdop eraf halen dat hij de ene keer wel flink sist en de andere keer niet.


Heeft iemand een idee waar we dit probleem moeten zoeken ?

Alvast bedankt.

DriftBitch

Geplaatst door DriftBitch (0) , lid sinds 12 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Nissan Primera? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

4 Reacties

oldford (0) PRO, 12 jaar geleden

Iets is er langzaam aan een steeds groter probleem aan het worden.
Dan denk ik aan valse lucht (lek slangetje of een lekje in de uitlaat) of een sensor die verkeerd aan geeft.

Kontroleer alle vacuüm slangen en slangetjes van en naar het inlaatspruitstuk op lekken, scheuren e.d.
Is de uitlaat volledig gasdicht en niet lek? Vooral het 1e stuk tot de katalysator.

Als dat allemaal goed is, laat de dealer dan de sensoren uitlezen en de signalen controleren.

Nissanwielmonteur (0) PRO, 12 jaar geleden

Even het luchtfilterdeksel eraf halen met warme motor en kijken of de chokeklep helemaal openstaat.

Zo niet dan de luchtfilterbodem verwijderen en controleren of er spanning staat met draaiende motor op het choke element.

Zo niet dan is of het chokerelais kapot of de dynamo. Controleer bij de dynamo of er ongeveer dezelfde spanning staat op de dikke aansluiting onder het rode kapje (B+) en de dunne onder het zwarte kapje (D+).

DriftBitch (0), 12 jaar geleden

[quote=Nissanwielmonteur]Even het luchtfilterdeksel eraf halen met warme motor en kijken of de chokeklep helemaal openstaat.

Zo niet dan de luchtfilterbodem verwijderen en controleren of er spanning staat met draaiende motor op het choke element.

Zo niet dan is of het chokerelais kapot of de dynamo. Controleer bij de dynamo of er ongeveer dezelfde spanning staat op de dikke aansluiting onder het rode kapje (B+) en de dunne onder het zwarte kapje (D+).[/quote]
ok de chokeklep zou ik dus moeten kunnen zien ?
Geen idee hoe dat eruit ziet.

wat bedoel je precies met ''spanning'' op het choke element ? Stroomspanning of krachtspanning ?
Waar zit het chokerelais ?

De Dynamo ben ik nie zo bang voor,die zit er net een jaar nieuw in en als die kapot zou zijn zouden er toch meerdere problemen zich voor moeten doen.
Hij start altijd alleen er is iets met het brandstofverbruik.
Hij stinkt overigens naar benzine aan de achterzijde van de auto,niet onder de motorkap.

Ik heb als meid zijnde wel wat verstand van auto's maar meer van de oude bmw's :P

Nissanwielmonteur (0) PRO, 12 jaar geleden

Haha nou ik zeg niet dat een vrouw geen verstand van auto's kan hebben hoor.

Maar goed de chokeklep zie je direct zitten bovenin de carburateur. Het dekt 1 van de twee gaten af. Het is een klep waarvan de as niet in het midden zit.

Als de motor loopt komt er aan de zijkant van de carburateur spanning te staan op de blauwe draad die aan het zwarte huisje vastzit. Dit is gewoon accuspanning.


Als het chokeralis niet werkt dan komt die spanning er niet en wordt het chokeelement wat bestaat uit een bi-metalen veer niet verwarmd. De klep zal dus dicht blijven staan.

Het choke relais wordt aangestuurd door het contactslot. Zet je het contact aan dan krijg je spanning door de spoel via de dynamo naar massa. Daardoor wordt het circuit van de blauwe draad onderbroken. Start je nou de motor en gaat de dynamo spanning leveren dan krijg je aan 2 kanten van de spoel accuspanning. De spoelschakelt uit en het relais maakt contact naar de blauwe draad. Levert de dynamo nou niet de juiste spanning dan blijft het relais door het spanningsverschil aangestrokken en de blauwe draad krijgt geen spanning.

Dat de dynamo vorig jaar vervangen is wil natuurlijk niet zeggen dat deze niet opnieuw kapot kan zijn. Een D+ storing hoef je niet te merken en kan lang zo blijven. In dit geval merk je het aan de choke.

Nou ik hoop dat het wat duidelijker voor je is. Het relais zit uit me hoofd gezegt in de relaisbak bij het rechter voorwiel. Volgens mij een zwarte met 5 aansluitingen.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Nissan Primera of stel zelf een nieuwe vraag.