close auto
close

Surf Advertentievrij op Problemcar.nl!

Geen afleiding meer, alleen de antwoorden die je zoekt. Word VIP en geniet van een volledig advertentievrije ervaring.

Word VIP voor slechts €1,99 per maand!

Word vip

Nissan Almera: Ratel bij distributiekant van de motor

Bouwjaar: 1998, Brandstof: Benzine, Motorcode: 1400

Hallo,
Direct na het starten van de motor hoor ik een vreemde ratel aan de kant van de distributieketting van de motor.
Geluid duurt tot even na het starten van de motor.
Daarna is het minder, maar nog wel aanwezig
Auto heeft 114.000 km gelopen.
Voor de rest loopt de auto zoals het moet.
Wat moet ik hiervan denken?
Hplec

Geplaatst door

Hplec (0)

al 17 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

helmut het lijkt me verstandig om hier naar telaten luisteren want zo is niet tebeoordelen.
als het echt de distributie is dan moet je daar niet mee blijven rijden maar laat het dus beoordelen.

groetjes jan.

jan T 150
badge vip badge

16 jaar

hallo Hplec,

Als het geluid er is , hoelang blijft het geluid hoorbaar??

Als het zo is dat het geuid na 1-3 seconden verdwenen is , dan kan het zijn dat je oliepeil wat laag is OF je olie is erg oud/dik.

Gr. Jeroen

JEROEN5326 0
badge

16 jaar

is waarschijnlijk je distributie ketting als het ophoud na een paar seconden
kan het geen kwaad dit wordt veroorzaakt door het leeglopen van de ketting spanner
deze moet dan na het starten eerst weer vol gepompt worden met olie
rij hier zelf al 4 jaar mee rond +_ 80.000km met een 1.4 i 16v almera van 97
met ruim 2 ton op de klok

erik007 0

16 jaar

Hallo all,

Ik heb ook een Almere 1.4 N15 van 1998 met net zelfde probleem: een ratel gedurende paar seconden vlak na starten, daarna niks meer.
Heb in forum hier gelezen dat dat een teken is dat de distributieketting teveel uitgerekt zou zijn. Misschien komt dat doordat de hydraulische spanner een tijdje niet goed gewerkt heeft. En dat komt dan waarschijnlijk door met slechte (of te dikke) olie te rijden.
Welke olie giet je best in een N15 Nissan?
Toen ik hem net gekocht had, jaartje geleden heb ik er verse Castrol minerale olie ingedaan (viscositeit volgens handboek). Hoort hier dan dunnere half-of vol-synthetische in, vooral voor de distri-kettingspanner?

philbond07 0

14 jaar

Is normaal, zoals erik 007 zegt geen enkel probleem.

Je kan wat dunnere olie erin gooien. 5w40 vol syntheet is de meest gangbare. Haal maar gewoon olie bij de dealer.

Voornamelijk als het wat kouder is hoor je hem, met wat dunnere olie ben je er meestal vanaf

Sylver84 0

14 jaar

Sylver, klopt wel minofmeer, is begonnen als 't kouder werd, en olie dus dikker, en langere duur om spanner te vullen.
ok bedankt, ben beetje gerustgesteld. Maar weet iemand hoe de toestand van spanner te checken? Waar is hij juist toegankelijk op het blok? Is er iemand die een Almera N15 1.4 manual heeft? of PDF-file ervan?

philbond07 0

14 jaar

Je heb een GA14DE motor en die zit hier ook bij.

Succes

Sylver84 0

14 jaar

Hee Sylver Tx. Jammer genoeg is de GA14DE er niet bij. Maar misschien is distributie zelfde als GA14DS (carbus ipv injectie).
Op tekening GA14DS heb ik gezien dat er 2 chains zijn: 1 voor elke nokkenas. Een lange "lower" en een korte "upper". Dus ook 2 tensioners. Zal ze eens proberen zoeken op m'n blok.

philbond07 0

14 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Nissan Almera of stel zelf een nieuwe vraag.