Nissan Vanette: Rokende Diesel

Bouwjaar: 1985, Brandstof: Diesel, Motorcode: 2.3 D

Hallo allen,

Al enige tijd rookt mij Nissan Vanette. Het is een oud beestje (1985) met zo'n 220.000 km op de klok.
De auto trekt goed, veel compressie, en heeft verder geen problemen of symptomen die in verband staan met het roken.
D.m.v. google heb ik al uitgevonden dat de rook (in mijn geval zwartig van kleur) in verband moet staan met diesel, en niet met olie of water.
Ik hoop hier iemand te vinden die bekent is met dit type motor uit een Vanette en een idee heeft waar de oorzaak zou kunnen liggen.
Diverse mensen hebben mij verteld dat dit type motor nagenoeg "bulletproof" zou moeten zijn, toch is maak ik mij een tikje zorgen.

Misschien van belang is dat hij het meest rookt wanneer ik heb pedaal volledig intrap.
Het olie verbruik kan ik helaas niet meten omdat de pijlstok, door de pijlstokkoker altijd onder de olie zit.

Alvast bedankt!

Kieke

quiqedltorre

Geplaatst door quiqedltorre (0) , lid sinds 13 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Nissan Vanette? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

8 Reacties

Hendrik4290 (0) PRO, 13 jaar geleden

Luchtfilter verstopt?
Timing distributie verkeerd?
Verstuiver lek? Pomp verlopen?
Laat alles eens afstellen door een dieselspecialist.
Als hij olie verliest langs de peilstok zul je veel te veel carterdruk hebben.

quiqedltorre (0), 13 jaar geleden

Bedankt voor je antwoord Henrik,

Distributie is een ketting en ik voor zo ver ik verstand heb van auto´s heb, heb ik het idee dat dat goed zit.
Verstuiver zat ik aan te denken, maar aan de pomp had ik nog niet gedacht. Er lekt overigens geen olie langs de pijlstok.

Ik zit momenteel in Spanje en hoop mijn auto met een specifiek probleem ergens in een garage achter te laten. Het gaat hier net iets anders dan in een Nederlands garage bedrijf, buiten de dealer om zijn er erg veel beunhazen (soms niets mis mee). Het is met name de taalbarriere waardoor hoop iets specifieks na wil laten kijken.

Enige voorstellen om een van de opties zelf te testen/uit te sluiten?

Dank!

Punt (35) PRO, 13 jaar geleden

Kieke de verstuivers gaan geen autoleven mee ! Logisch is om deze te laten testen en eventueel zondermeer te vervangen. Zwart is roet van onverbrande brandstof. Hoe grover de verneveling hoe slechter de verbranding. Groeten.

quiqedltorre (0), 13 jaar geleden

Klinkt aannemlijk. Heb de auto nog niet zo lang, heb geen historie en de auto heeft een behoorlijke tijd stil gestaan voordat ik hem kocht. Iemand positief over producten als verstuiver cleaners of andere manieren deze zelf te reinigen? Het is zoals eerder genoemd een oude auto en ik hoop te verkomen nieuwe verstuivers te moeten kopen. Heb mij altijd laten vertellen dat die al snel rond de 100 euro per stuk kosten.

Groeten!

Punt (35) PRO, 13 jaar geleden

Beter duur dan niet te koop ! Je probeert eerst de goedkope keuzes en zie dan wel weer. Vergeet niet bij het wisselen de brandplaatjes niet. Succes.

quiqedltorre (0), 13 jaar geleden

Dat is waar. Ga er mee aan de slag. Wat zijn brandplaatjes in deze precies?

Punt (35) PRO, 13 jaar geleden

Ze zijn er in verschillende uitvoering. Het ronde plaatje dient er voor om de neus van de verstuiver tegen oververhitting te beschermen. Het plaatje vervormt bij montage dus is voor eenmalig gebruik. Precies zo monteren als dat ze er uit komen!!!

quiqedltorre (0), 13 jaar geleden

Even een update voor de geinteresseerden. Ik heb om te beginnen gewoon een geprobeerd een flesje injector reiniger te gebruiken, zowaar dit maakte een behoorlijk verschil. Nu rookt de Vanette al een stuk minder, helaas nog wel een beetje. Met name bij de koude start. Nu heb de gloei spiralen vervangen, ook dat maakte weet wat verschil maar het nog niet ideaal. Volgende stap is olie + olie en luchfilter wissel. Diesel filter is 5000 km geleden vervangen.

Het heeft mij een hoop moeite gekost de juiste onderdelen te vinden, de vorige eigenaar vertelde al dat de motor gewisseld was (uiteraard minder km dan op de klok). Nu begin ik te geloven dat hij inderdaad gewisseld is. Volgens de vorige eigenaar is het een 2.3 diesel. Als ik echter bij de onderdelen boer ga zoeken dan kan hij helemaal geen 2.3 d motor vinden bij een vanette uit 1985.
Kan iemand mij vertellen waar ik kan vinden wat voor type motor het is? Ik het een distributieketting i.p.v. riem en een enkele v-snaar voor de dynamo, ventilator en waterpomp.

Groet!

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Nissan Vanette of stel zelf een nieuwe vraag.