hoi allemaal
ik heb sinds kort een nissan vanette gekocht voor mijn bedrijf.
op zich geen slechte auto,maar heb sinds kort last van mijn temperatuurmeter die swabbert van boven naar beneden,
als hij bijna in het rode staat zakt hij weer snel naar beneden,je hoort ook de 2de van aanslaan als hij boven de 90graden komt.
nu heb ik een afspraak gemaakt bij de garage om mijn termostaat te laten vervangen.
maandag moet ik daar naar toe.
nu reed ik gister op de weg en toen ging mijn temperatuurmeter weer omhoog,ik denk zo rond de 105 graden,en daar bleef hij op hangen.
de andere van sloeg aan maar de temperatuur zakte niet.
verder heb ik met starten een witte rookpluim en dat duurt ongeveer 5sec als ik dan gas geef dan is het weg en blijft het weg,
ook als hij een uur heeft stil gestaan.
alleen als hij een hele nacht stil heeft gestaan en ik start hem de volgende dag dan heb ik het weer.
wie kan mij vertellen wat het probleem is??
ik hoop niet op een geschuurde cillinder kop of een lekker koppakking.
hoop snel iets van jullie te horen.
gr michael
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
lekke koppakking..
koelvloeistofniveau op peil?
wat is de kleur en geur hiervan?
ligt er olie op de koelvloeistof?
Borrelt het vloeistof in het expansievatje bij draaiende motor?
zit er witte sludge op je peilstok of aan je olievuldop?
hoi sorry voor de late reactie
ik heb wel een paar dingen nog
ik heb niet gekeken naar de koelvloeistof,
wel naar de peilstok en de dok maar daar zit geen sludge op.
en welk en waar kan ik de expansievatje vinden?
wel had ik vandaag dat als ik een tijdje gereden had dat er bij mijn motor wat rook vandaan kwam alsof er een slang is geschuurd?
denken jullie echt dat het de koppakking is?
ook lekt er wat olie,iniedergeval ligt er na het rijden wat bruinig vettig spul onder de auto.
gr
13 jaar
mogelijk de pomp niet op tijd,maar ik vermoed dat er iets met de koppaking of cil.kop is.
Er zit als het goed is een koudstart inrichting langs het stuur links, werkt deze nog,meestal zit het mechanisme op de dieselpomp vast.
Geen onbekend probleem bij dit type motor.
Expansie vat zit onder de motorkap.
hoi
ja de temperatuurmeter moet ook vervangen worden.
want die swabberde al.
en de klachten die ik als eerste heb opgeschreven die zijn sinds dinsdag begonnen.
en naar welke kant moet ik draaien voor de koudstart want het knopje wat er op hoort te zitten is weg dus ik heb alleen een metale stukje
en ik moet er best hard aan draaien (naar links) want als ik de andere kant op draai (naar rechts)dan lijkt het net alsof ik hem los draai.
13 jaar
Normaal moet deze rechtsom voor de koudstart erop te zetten,op het knopje wat er op hoort te zitten staat de draairichting aangegeven.
Let op als het mechanisme vastzit op de diesel pomp draai je alles kapot.
Is de temp meter echt kapot ???
Leg het draadje op de motor van de sensor (als het goed is 1 los draadje met schuifstekker ) aan de motor massa en kijk wat je temp. meter doet,deze moet maximaal gaan.
hoi
sorry dat ik laat reageer maar ik heb de auto naar de garage gebracht en wat bleek?
de waterpomp moest vervangen worden,de vsnaar was niet goed,distributie riem moest vervangen worden olievilter en een slang die was gescheurt van het koelsysteem moest vervangen worden.
maar de koppakking was het niet want nergens lekkage.
vandaag rij ik naar me werk,en wat denk je rook uit mijn uitlaat en kachel deed het niet meer,en als ik de auto uitzette toen hoorde ik allemaal geborrel,
dus ik dacht nee he de koppakking is kapot.
ik einde van de dag naar de garage gereden,motorkap open,en radiateurdop eraf en laten draaien,
kwam een beetje rook uit de radiateur en verder was de vloeistof op pijl en de kleur was goed geen rare lucht en geen olie te zien.
dus ik reed weer naar huis en ja hoor de temp.meter schoot weer omhoog,bijna in het rode maar zakte na een sec weer gelijk naar beneden.ik blij maar vertrouw het voor geen meter.
de garage dacht aan lucht wat nog in het systeem zit.aangezien de nissan vanette moeilijk is met ontluchten.
verder heeft hij nog wat vloeistof bijgevuld.
en nu moet ik morgen terug komen om hem verder te laten ontluchten. ben benieuwd.
maar wat denken jullie hiervan???
gr michael
13 jaar
het mijne: vind het zo vreemd dat ze hem niet gelijk goed ontluchten, want waar lucht zit zit geen vloeistof en wordt hij niet gekoeld dus wordt hij warm. en komen er ook geen lucht bellen uit de radiateur, dat geborrel kan zijn koelvloeistof die kookt of een luchtbel die zic verplaatst. is van hier niet te zeggen, maar goed is het niet, en slordig van de garage
he
om antwoord te geven aan op je vraag, er komt wel wat lucht bellen uit de radiateur.
kijken wat het morgen doet ik moet hem morgen avond weer brengen en dan gaat hij hem weer ontluchten.
ben benieuwd of hierna het probleem is opgelost.
hoop het wel het heeft me al veel geld gekost.
jullie horen mij morgen weer.
gr
13 jaar
Ontluchten van zo'n Vanette is een hele aparte procedure, niet even de radiateurdop eraf en laten draaien. Dan blijft er zeker lucht in het systeem. Met eventueel een hoop gevolgschade. De radiateur zit namelijk niet op het hoogste punt.
Ontluchten moet je mbv een doorzichtige slang die je op de kleine aansluiting doet bij het thermostaathuis. Die hang je dan omhoog en daarna ga je vullen onder de voorklep via de pijp waar de losse rubber dop op zit. Als er dan koelvloeistof in de doorzichtige slang komt te staan is het lucht eruit.
he
de auto staat weer bij de garage om hem 2uur lang te laten ontluchten,
ik weet niet hoe hij hem gaat ontluchten maar wat jij zegt kan ook ja.
volgens mij gaat hij hem afpersen.
dus ben benieuwd.
de witte rook heb ik nog steeds en het is niet de koppakking want er is geen lekkage te vinden.
vind het maar raar,
zou het niet een scheur in de cilinderkop zijn of een scheur in de cilinder wand?
trouwens de auto heeft 252.000 kilometer dus weet niet hoelang hij nog mee kan?
volgens de garage komt het niet vaak voor dat de cillinder of koppakking kapot is.
omdat het sterke motoren zijn.
gr
13 jaar
koppakking kan bij alle motoren en bij alle km standen kapot gaan.
Vraag om een lektest.
Laat ze CO meten boven je expansievat.
Draai je bougies er een uit, wat voor kleur hebben ze ?
Km stand is hoog idd maar als hij goed is onderhouden en nog steeds mooi loopt kan ie nog wel even mee hoor.
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Nissan Vanette of stel zelf een nieuwe vraag.
13 jaar