Ik rijd een Nissan Primastar 1.9 uit het jaar 2003. Ik heb met dit model twee probleempjes.
Probleem 1:
Als ik de auto start dan moet ik enkele seconden wachten alvorens ik gas kan geven. Als ik direct bij het starten gas geef, dan wordt dit niet gepakt. Pas enkele seconden later wordt de gas gepakt. Dit probleem heb ik af en toe.
Probleem 2:
Op het moment dat ik moet stoppen (bijvoorbeeld voor een stoplicht), druk ik eerst mijn koppeling in en vervolgens mijn rem (lage snelheid 30-40km/hr). Op het moment dat ik mijn rem indruk begint mijn auto te trillen/schudden/beven en staat de motor op een punt om uit te vallen. Als het trillen te lang duurt, dan valt de motor ook uit. Dit gebeurt ongeacht of de auto koud dan wel warm is. En het is echt alleen bij de combinatie van koppeling en rem. Zodra ik de rem weer los laat, begint de motor normaal te tikken. Echt zeer vreemd.
Kan iemand mij aub vooral met punt 2 helpen. Dit is waarschijnlijk een bekend is bij de Primastars of Traffics.
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Dus als je gewoon de koppeling indrukt bij die snelheid, zonder op je rem te drukken, blijft hij normaal draaien? Als dat zo is, moet je de vacuumaansluiting van je rembekrachtiging eens kontroleren, Voor je eerste probleem kan dat normaal zijn , aangezien dit waarschijnlijk een renault motor is, en de bovensmering in je motor maar na enkele seconden werkzaam is ,ik heb ooit zo'n clio 1.9 diesel gehad en die had dat ook. Volgens mij is dit geen probleem, maar eerder beter voor je motor , want als je onmiddellijk volgas moest kunnen geven, is dit zeer nadelig voor de motor
[quote=brunovanderjeught]Dus als je gewoon de koppeling indrukt bij die snelheid, zonder op je rem te drukken, blijft hij normaal draaien? Als dat zo is, moet je de vacuumaansluiting van je rembekrachtiging eens kontroleren, Voor je eerste probleem kan dat normaal zijn , aangezien dit waarschijnlijk een renault motor is, en de bovensmering in je motor maar na enkele seconden werkzaam is ,ik heb ooit zo'n clio 1.9 diesel gehad en die had dat ook. Volgens mij is dit geen probleem, maar eerder beter voor je motor , want als je onmiddellijk volgas moest kunnen geven, is dit zeer nadelig voor de motor[/quote]
Allereerst bedankt voor de genomen moeite.
Klopt, het probleem ontstaat pas op het moment dat ik mijn rem indruk. Eigenlijk is dit zeer vreemd. Immers een rem dient toch gewoon de remblokken te activeren en staat toch niet in verbinding met de motor??
De onderdelen van een Nissan Primastar zijn inderdaad allemaal van Renault.
13 jaar
Niet helemaal. De remmen gebruiken ook vacuum van de motor voor bekrachteging.
Bruno zei al dat je de vacuumslangen (circuit, rembekrachtiger) eens moet bekijken. Ik sluit me daar bij aan.
Gr Fred
13 jaar
Een diesel heeft een aparte vacuumpomp. Op het eind van de nokkenas. Een benzine motor maakt inderdaad gebruik van motor vacuum.
Wat het afslaan betreft: Daar is al zoveel over geschreven op deze sit en op AMT arageforum. Dus even de zoek functie gebruiken.
Hou er ook rekening mee dat een remlicht schakelaar en een koppelingsschakelaar ook signalen doorgeven aan de motorcomputer. Daar kan dus ook iets fout wezen.
Ton je hebt gelijk. Een diesel heeft een aparte pomp. Had ik ff over het hoofd gezien.
13 jaar
Ik weet niet of je er wat aan hebt. Maar ik heb zelf ook een primastar en had hetzelfde probleem. (2).
Ik had ook alles al afgezocht maar kon niets vinden. Nu is onlangs mijn turbo gesneuveld. Om onverklaarbare wijze. En ik wou kijken in het meetwaarde blok (Bosch kts 570). Nu geeft nissan dit niet vrij, echter een trafic is het zelfde en die geven het wel vrij. Dus ik heb mijn nissan aan gemerkt als zijnde een renault. En toen kon ik het meetwaarde blok wel uitlezen. En wat schetste mijn verbazing dat je ook het stationiar toerental kunt verhogen. Nu stond die van mij op + 65783 toeren/min. Oftewel bijregelen op de +. Ik kon hem niet lager krijgen, toen heb ik hem nog verder omhoog gekregen en sprong hij vanzelf op +50 tmp. Hij loopt nu iets hoger stationair maar hij heeft geen neiging meer tot uitvallen.
Ik denk dat de ECU het allemaal niet meer kon verwerken. En nu dus wel.
Misschien heb je er wat aan
Beter laat dan nooit,
dit probleem wat hier wordt beschreven s een lucht massameter die aan zijn eind geraakt en niet meer de juiste waarden doorgeeft.
heb dit aan den lijve ondervonden en na vervanging ervan was alles opgelost.
mvg
edje
[quote=tbpot]Beter laat dan nooit,
dit probleem wat hier wordt beschreven s een lucht massameter die aan zijn eind geraakt en niet meer de juiste waarden doorgeeft.
heb dit aan den lijve ondervonden en na vervanging ervan was alles opgelost.
mvg
edje[/quote]
Beste Ed,
Ik ben bij enkele garages geweest maar deze zeggen dat het niet de lucht massameter kan zijn omdat de bus gewoon goed optrekt. De waarden bij het uitlezen geven zowel bij de dealer als bij een andere garage geen verkeerde waardes aan voor de lucht massameter. De dealer zegt wel dat het wellicht te maken heeft met de lucht massameter maar durft dit niet met zekerheid te zeggen.
Ik ben benieuwd naar jouw ervaringen. Heb jij ook dit probleem gehad bij het afremmen? En trok de auto gewoon goed op en gaf de laptop bij het uitlezen geen verkeerde waardes aan? Ik wacht graag op je antwoord zodat ik wellicht toch overga op het vervangen van de luchtmassameter.
grt
12 jaar
Geachte,
ik had inderdaad geen afwijkingen in de uitleesgegevens, maar kreeg van het ene op het andere moment wel de indruk dat de wagen soms niet zo hard meer optrok als hij altijd deed, maar dit was niet altijd zo.
later heeft de lm meter het plotseling begeven en kon ik wel gas geven onbelast, maar bij het wegrijden ging hij niet boven de 1500 toeren, daarna lm meter vervangen en alle storingen waren er uit, ik bedoel alle storingen die niet uit te lezen waren.
probeer anders eerst even een lm meter van de sloop te monteren, scheelt je weer wat centen
mvg
Edwin
[quote=tbpot]Geachte,
ik had inderdaad geen afwijkingen in de uitleesgegevens, maar kreeg van het ene op het andere moment wel de indruk dat de wagen soms niet zo hard meer optrok als hij altijd deed, maar dit was niet altijd zo.
later heeft de lm meter het plotseling begeven en kon ik wel gas geven onbelast, maar bij het wegrijden ging hij niet boven de 1500 toeren, daarna lm meter vervangen en alle storingen waren er uit, ik bedoel alle storingen die niet uit te lezen waren.
probeer anders eerst even een lm meter van de sloop te monteren, scheelt je weer wat centen
mvg
Edwin[/quote]
Beste Edwin,
Zeer vriendelijk bedankt voor de genomen moeite!!
In de tussentijd heb ik de krukassensor vervangen, gaspedaal en Luchtmassameter. Niets mocht baten.
Mijn Primastat neigt toch te willen uitvallen zodra ik mijn koppeling en rem tegelijkertijd indruk (niet altijd).
Nieuw probleem: Vorige maand was ik op vakantie waarbij ik lange afstanden heb gereden. Na 500km ben ik aan de kant gegaan om te tanken. Toen ik weg wilde rijden starte de auto perfect, motor tikte perfect echter reageerde de auto niet op het gaspedaal! Ik schrok wel een beetje. Dag vakantie dacht ik. Vervolgens heb ik de motor uitgezet en opnieuw gestart, nog steeds hetzelfde probleem. Bij de derde keer reageerde de motor weer op mijn gas.
Ik ga deze week weer laten uitlezen, misschien dat er na zoveel km-ters wel foutmeldingen naar voren komen.
Advies altijd welkom!
12 jaar
[quote=Primastar2003][quote=tbpot]Geachte,
ik had inderdaad geen afwijkingen in de uitleesgegevens, maar kreeg van het ene op het andere moment wel de indruk dat de wagen soms niet zo hard meer optrok als hij altijd deed, maar dit was niet altijd zo.
later heeft de lm meter het plotseling begeven en kon ik wel gas geven onbelast, maar bij het wegrijden ging hij niet boven de 1500 toeren, daarna lm meter vervangen en alle storingen waren er uit, ik bedoel alle storingen die niet uit te lezen waren.
probeer anders eerst even een lm meter van de sloop te monteren, scheelt je weer wat centen
mvg
Edwin[/quote]
Beste Edwin,
Zeer vriendelijk bedankt voor de genomen moeite!!
In de tussentijd heb ik de krukassensor vervangen, gaspedaal en Luchtmassameter. Niets mocht baten.
Mijn Primastat neigt toch te willen uitvallen zodra ik mijn koppeling en rem tegelijkertijd indruk (niet altijd).
Nieuw probleem: Vorige maand was ik op vakantie waarbij ik lange afstanden heb gereden. Na 500km ben ik aan de kant gegaan om te tanken. Toen ik weg wilde rijden starte de auto perfect, motor tikte perfect echter reageerde de auto niet op het gaspedaal! Ik schrok wel een beetje. Dag vakantie dacht ik. Vervolgens heb ik de motor uitgezet en opnieuw gestart, nog steeds hetzelfde probleem. Bij de derde keer reageerde de motor weer op mijn gas.
Ik ga deze week weer laten uitlezen, misschien dat er na zoveel km-ters wel foutmeldingen naar voren komen.
Advies altijd welkom![/quote]
Geachte,
waren deze onderdelen nieuw?
heb je al een nieuwe update van je software ven de computer uit laten voeren?
deze update wordt vaak online gezet voor de dealer welke hem kan downloaden en uploden in je computer, gebruik altijd de laatste update!
mijn bus had dezelfde problemen als jij beschrijft in je vakantie, deze reageerde helemaal niet, of veeeeel te traag op het gaspedaal en het motortoerental kwam niet hoger dan 2800 rpm (onbelast), maar ik ben van alle problemen af sinds er een nieuwe lm meter was geplaatst.
vooral het niet reageren op de gas was echt kl.te maar zoals je zegt contact uit en weer aan gaf vaak (na enkele keren) de oplossing.
heb de bus toen uit laten lezen, maar geen bijzonderheden geconstateerd, later weer eens uit laten lezen en toen stond er een melding in van het gaspedaalsensor, deze kan ik zelf hebben veroorzaakt omdat ik de stekkers overeal een voor een van heb los en weer vastgemaakt, ik heb de censor nooit laten vervangen en alles werkt naar behoren.
ik kon vaak de storing oproepen door enkele meters achteruit te rijden en dan te remmen met de koppeling in, de motor zakte dan in toerental tot een nivo van net niet afslaan waarna deze na een seconde weer normaal stationair draaide (vaak hoorde je tijdens deze seconde van net niet afslaan dat de motor een apart grommend/ratelend/tikkend geluid maakte, inspuitmoment??? oorzaak niet gekend)
mijn wagen heeft ongeveer 220.000 km gedraaid en nog nooit geen motorstoringen of andere gekende (renault) problemen gehad in het verleden, alleen deze storing zoals verder beschreven.
op dit moment werkt alles goed met heel af en toe nog de beschrijving zoals uitgelegd bij het achteruitrijden.
verder geen problemen, ik doe gemiddeld 30.000 per jaar met de bus
ik heb het afgelopen jaar wel geconstateerd dat de pakking tussen mijn uitlaatspruitstuk en de egr klep lekt maar heb nog geen tijd gehad deze te repareren, (alles moet dan los turbo, uitlaatspr.stuk en nog meer)
Ik weet niet of dit nog van invloed kan zijn en hoe lang dit al speelt, je ziet dit normaal nooit want dit alles is pas zichtbaar als je het hele luchtfilterhuis verwijderd.
mijn hele onderkant van het luchtfilterhuis was zwart van de uitlaatgassen, maar geen vreemd geluid of nare lucht te horen of te ruiken van binnen.
mvg
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Nissan Primastar of stel zelf een nieuwe vraag.
13 jaar