Hallo,
Ik heb een Opel Kadett 1.3N nu 100.000 gedraaid, deze heeft eigenlijk altijd al niet mooi gelopen als die koud is....
ALs je de motor start op de handchoke, slaat hij wel aan maar soms looptie op 3 poten, ook als hij wel op 4 draait zit er geen power in.
Als de motor warm is er helemaal nix aan de hand!! Looptie als een zonnetje...
Volgens mij is alles al vervangen:
-Bougies
-Bougiekabel
-Verdelerkap
-Boordcomputer
-Luchtfilter
De handchoke werkt.
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Hoi Martijn ,
Ik zou de carburateur maar eens reinigen en goed afstellen.
Succes,
Hans.
Hij (de automotor) heeft dat eigenlijk altijd al gedaan....
Met nieuwe bougies en soms kabels is het wel beter... voor een tijdje dan, de bougies hebben wel een goede verbranding qua kleur.
Hijs bij de keuring wel afgesteld omdat het CO te hoog was... hij loopt verder prima als hij warm is....... kan het dan nog steeds de Cab. zijn??
Hij heeft nu iets meer dan 1 ton gedraaid...
Aan je verhaal te zien, verzuipt de motor op de choke. Kijk eens of het membraan van het zwarte vacuumdoosje aan de carburator niet lek is. Deze zit vlak onder het luchtfilterhuis. Als deze lek is, krijg je de zelfde problemen. Hoor het wel. Groeten.
een 1.3 nb is een rot motor om af te stellen. en inderdaad geven de vacuum potjes vaker problemen.
Dus ff de ronde luchtfilter demonteren....
Het vacuumdoosje moet dus aan de carb. zitten?? als ik dat goed begrijp?
ik heb exact hetzelfde probleem met de auto van mijn vriendin. vacuumpotje ga ik binnenkort ook even nakijken, heb ik nog niet gedaan. p.s. martijn, moet je de auto als hij koud is (nachttemperatuur +/- 10 graden)ongeveer een minuut of 3 laten draaien voordat je er fatsoenlijk mee kan rijden? en vraag 2, heb jij dat ook dat als het een nacht heeft gevroren +/- -5 graden en je wil hem starten dat er veel zwarte rook uit de uitlaat komt die de straat vervuilt en de auto daarbij ook beroerd stationait loopt?
afgelopen zomer geen problemen met de auto gehad maar nu het kouder wordt begint het kadettje weer met de kuren.
gr.
martin
20 jaar
Ja, en er zit 'n vacuumslangetje aan. Gewoon even aan het slangetje zuigen en kijken of het membraam dicht is. Kan niet missen, er zit maar 1 vacuumdoosje aan.
Hoe kouder hoe slechter start de auto idd!
Je moet idd ff wachten voordat je er mee weg kan rijden, ik choke altijd half, nooit helemaal dan verzuipt hij meteen!
Ik moet altijd wat pompend met het gas wegrijden omdat er dan totaal geen power in het blok zit..... als hij je afslaat krijg je hem nog amper aan de praat.
Ook als de auto en dag of 2 niet gedraaid heeft is het een drama...
Hij rookt dan idd wel meer dan anders.... eenmaal warm niks aan het handje!
Komt dit overeen met de jouwe Martin??
zo goed als. we hebben 2 kadettjes, in de zomer pakt ze haar eigen auto en in de winter pikt ze de mijne omdat de mijne het ook goed doet bij min 15. daar wil ik nu vanaf dus ga ik komend weekend eens kijken naar die vacuumpot. en anders moet ik de carb. eens na laten kijken/afstellen.
gr.
martin.
20 jaar
Ik ga morgen ff kijken denk ik!!!
Als 1 van ons beide de oplossing heeft, hebben we 2 in 1 :>
Moet lukken lijkt mij!!
Deze heeft het bijna altijd al gedaan... dus ik denk niet echt dat het aan de carb. ligt qua afstelling...
We zullen zien!
prutser heeft gelijk betreffende het afstellen: co bij warme motor 0,3 tot 1 procent stationair, maar dat levert vaak problemen op rond de 1200 tot 1600 tpm. Hiervoor was een modificatie d.m.v. een vergrote hoofdsproeier onder in de vlotterkamer. Maar of deze nog te verkrijgen zijn? Om dit op te vangen wordt idd. vaak het co naar boven gedraaid.
Ik moet wel zeggen dat ze er bij de keuring vaak aandraaien (afstellen) omdat de CO uitstoot te hoog is....
De vorige keer kwam de meting ook hoger uit omdat de motor op dat moment niet lekker liep de volgende meting was goed...
zijn de problemen gekomen na de keuring toevallig? mogelijk hebben ze de boel niet terug gezet..
Neehoor, de uitstoot is dan soms aan de hoge kant... ik heb het idee dat ze dr ook maar wat aandraaien ipv maken :S
Ik heb nog niet echt suc6 met het vinden van het zwarte vacuumpotje.......
Er zit aan de bijrijders kant onder de motorkap bij de wielophanging wel een zwartpotje die ook in verbinding staat met de carb... deze is ongeveer 5cm in doorsnee en 7cm lang... is dat hem toevallig?????
nee, die bedoelen we niet. een zwart potje op de carbarateur.
hmmm zou je een goede omschrijving kunnen geven dan waar hij wel zit.... we hebben met 2 man gekeken en toch niet kunnen vinden :-S
Of heb je een plaatje waar hij op staat? Ik heb wel een paar foto's gemaakt van de carb, als je het daarop ff zou kunnen aanwijzen zou wel erg verduidelijk zijn...
Heren, Martijn,
volgens mij zijn jullie abuis.Op de 1.3N zit, als het goed is ,
een Solex 35 PDSI carb.En daarop zit geen potje.
Wat jullie waarschijnlijk bedoelen is de z.g pulldowndoos van de Pierburg 2E3 carb. maar die heeft een automatische choke.
Als je er prijs op steld kan ik de afbeeldingen scannen en e-mailen.
Ik hoor wel,
Hans.
Mijn type 1.3N heeft in de auto een handmatige choke... dus zal bij de motor ook wel een handmatig zijn neem ik dan aan.
Ik heb ook wel een foto van deze carb.... Op de rand van de carb staat iets met ..ERBURG made in GERMANY 1B
Hoezo HELP :-S
Martijn,
Op de rand staat Pierburg , maar die heeft een automatische choke.
Heeft iemand er een handchoke op gemaakt?
Dan klopt er iets niet.
Ik heb 2 tekeningen naar je ge-maild ,1x Solex en 1x Pierburg.
Ik hoor het wel,
Hans.
Ik heb zelf ook een kadett 1.3 nb. Ik heb precies dezelfde problemen gehad. Carburateur opnieuwe afgesteld (een pierburg trouwens)ging niet over. Bougies, ontstekingsmodele, bobine, verdelerkap, bougiekabels enz vervangen maar het was nog steeds niet opgelost. Hij verbruikte altijd wel redelijk veel koelvloeistof, maar nog net niet dat er witte rook uitkwam. Totdat mijn vriendin een keer terug kwam met een mooie witte wolk erachter. De koppakking was dus al een beetje aan het lekken maar die was nu helemaal door. Ik heb deze vervangen en nooit meer problemen gehad met een koude motor. Ik denk dat het komt als de moter koud is er een heel klein beetje koelvloeistof binnen kwam wat de verhouding brandstof en zuurstof niet ten goede komt. Als de motor warm is verdampt de koelvloeistof gelijk en gaat er via de uitlaat uit.
Dus Martijn ik weet niet of jij ook regelmatig je koelvloeistof moet bijvullen?
20 jaar
De auto is zo nieuw gekocht met bestaande handchoke. De auto is van bj '87...
Er is nooit iets aan veranderd aan de choke en eigenlijk heeft deze auto nog nooit lekker gelopen als hij koud was.... zelfs heeft de dealer er naar gekeken en niks kunnen vinden, zelfs niet na het vervangen van veel onderdelen.
Er moet wellus wat koelvloeistof bij mar das heeeel weinig eigenlijk.... er wordt ook niet mega veel in gereden, '87 en net iets meer dan een ton dus je kan wel nagaan, das niet veel!
Ik moet wel zeggen dat het blok aardig warm wordt maar niet te heet volgens de meter in het dashboard. De koelfan slaat ook gewoon aan dus das het probleem niet.
Hij rookt ook eigenlijk niet, niet blauw en zeker niet wit...
Martijn,
je zegt dat je een Pierburg hebt. Zit dat chokehuis er ook op?
Op de tekening is dat nr.3 met 2 waterslangetjes er aan.
Daarin zit een bi-metalen veer die de chokestand regeld naar mate de motor warmer wordt.
Misschien is die veer kapot?
Ik hoor het wel,
Hans.
Er zit idd een Pierburg op 100% zeker. Er zit een ander chokehuis op, deze wordt doormiddel van een kabel aangetrokken (heb hier foto's van), de carb zelf lijkt precies hetzelfde...
Wie helpt mij uit de brandt.... Ik heb overal foto's van dus dat mag geen probleem zijn!
Ik zal jou (hans) de foto ff mailen van de choke, misschien heb je daar meer aan.
Ik heb net het kapje van het chokehuis los gehad en de veer was iig niet stuk of beschadigt, tenminste niet zover te zien. Alles leek ook normaal te functioneren...
Wat Nu??
Ik heb ook dit ook nog ff getest: bij een warme motor moet je namelijk ook nog wel een halve minuut kunnen chocken voordat hij verzuipt door het te rijke mensel... maar hij begint met half choke met 2 tellen al te stoten en te doen......???
PS. Martin heb jij al gekeken??????
ik heb een vacuumpotje in de bestelling staan bij opel. komt a.s. dinsdag binnen en dan ga ik eens ff lekker knutselen.
heb er touwens ook een pierburg uit west duitsland erop zitten. ik zie wel of het past en waar het zit.
20 jaar
He Martin,
Ik ben heeeel erg benieuwd of het lukt zou je dat hier kunnen posten?????
Ik kom namelijk niet echt verder..... helaas.
Gr Martijn
volgens de papieren zit er een 1.3nb motor in. de vacuumbox heb ik besteld en aan de hand van de nieuwe kan ik de oude opzoeken. mocht het net als bij jou zijn dat ik hem niet kan vinden dan wordt het een leuk (en waarschijnlijk wel weer kostbaar) verhaal.
gr.
martin.
20 jaar
Nou laten we hopen van niet, maar ik wacht wel ff af, dan zien we wel!!!
Gr Martijn
vandaag heb ik hem opgehaald, een vacuumbox. het inbouwen ging niet zo lekker (door onkunde zal ik maar zeggen) maar door een en ander los gehaald te hebben ging dit beter. bij het starten van de motor (ook bij het kouder worden met vocht in de lucht) lijkt hij het al een stukje beter te doen. a.s. maandag gaat mijn vriendin ermee naar haar werk en kan ik meer vertellen of het beter is geworden maar ik denk het van wel.
martijn, bestel gewoon een vacuumbox bij de opel dealer en aan het onderdeel dat je krijgt kun je hem opzoeken. zit aan de achterkant van de carburateur onder het luchtfilter.
apparaatje kost ยค 24.40
iedereen bedankt en martijn succes gewenst.
groetjes,
martin.
20 jaar
Ik ben heel benieuwd hoe hij maandag loopt en of er verbetering is!!!!!!!
martijn, ik heb zojuist een proefritje gemaakt bij 6 graden en een grote luchtvochtigheid, kijk maar naar al het condenswater op de auto's s'morgensvroeg.
de resultaten zijn uitstekend, na de start met geheel uitgetrokken choke, de choke halverwege gezet en binnen 10 seconden na het starten weggereden (iets dat normaal absoluut niet had gekund met de auto) auto heeft niet ingehouden,gestotterd en afgeslagen tijdens de warmrijfase. een verbetering dus van een procentje of 100.
het vervangen van die vacuumbox is wel een lastige klus, doordat het geheel is gemaakt van plastic moet je het met enige voorzichtigheid inbouwen. wat ik nu wel weet en bij het beginnen van het sleutelen niet wist is dat je de complete choke bediening compleet van de carburateur af kan halen (geen pakkingen) op deze manier kun je er een stuk makkelijker bij. er zit een borgstiftje in die je eruit moet tikken om de vacuumbox los te maken (in de verpakking van de vacuumbox zit ie erbij en wordt alles wat ik hier schrijf ook duidelijk)
let er wel op bij het inbouwen dat je het asje van de choke klep in de carburateur weer monteert in de choke bediening.
succes,
martin.
20 jaar
martijn, ben je nog bezig geweest met je auto?
die van ons doet het nu stukken beter, je kan bijna gelijk wegrijden. alleen moet je hem nu even laten draaien omdat de ramen beslaan.
gr.
martin.
20 jaar
Ik ben nog niet bezig geweest, beetje druk helaas met een andere auto die voor de keuring moet en me eigen net nieuwe motor. Van het weekend kijk ik er iig even na!
en martijn, heb je hem nog aan de gang gekregen???
nu met nachtvorst gaat ie ook goed :)
groetjes,
martin.
20 jaar
He Martin,
Zou je iets meer kunnen vertellen hoe je het gedaan hebt?????
Ik snap namelijk nog steeds niet helemaal waar het vacuumpotje komt te zitten??? Zoals ik het lees komt hij IN de carb...
Hopelijk tot snel,
Groeten Martijn
hoi martijn,
het pompje zit niet in de carburateur maar in de chokebediening ingebouwd. rechterkant van de carburateur. de chokebedienig zit met 3 schroeven of moeren vast aan de carburateur. deze 3 moet je losdraaien ( zit geen pakking tussen en er komt geen benzine vrij )als je de chokebediening hebt uitgebouwd dan zie je het eigenlijk vanzelf. het slangetje dat eraan vast zit loopt van de vucuumbox naar het luchtfilter. de rest staat in mijn eerdere beschrijvingen.
het beste kun je bij de dealer een boxje bestellen en aan de hand van het geleverde kun je de jouwe opzoeken bij de carburateur.
het vinden is niet moeilijk maar je moet het wel even zien :)
groeten,
martin.
20 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Opel Kadett of stel zelf een nieuwe vraag.
20 jaar