Opel Corsa: 1.7 Diesel start slecht

Bouwjaar: 1998, Brandstof: Diesel, Motorcode: 1.7

Hallo,

Ik heb reeds mijn corsa laten maken omtrent de koppakking, distributiesnaar en spanrollen. Hij draait weer perfect en de problemen van toen zijn verholpen.

Echter start ie nu slecht 's ochtends. Hij heeft veel moeite met aanslaan en als ie eenmaal aanslaat valt ie weer uit. Zodra ik ga starten met gaspedaal start ie wel maar geeft blauwe rook en stottert ongeveer 15 á 20 sec. bij statoinair. Ik dacht zelf de gloeibougies... Iemand?

Alvast bedankt.

DH

Geplaatst door DH (0) , lid sinds 17 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Opel Corsa? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

15 Reacties

primera p11 (0), 17 jaar geleden

Startte die voor die tijd ook zo slecht?.

sjaak10918 (0) PRO, 17 jaar geleden

zijn wel de eerste verdachten, zeker als de motor verder goed loopt. Even meten of elke gloeibougie spanning krijgt. Daarna de gloeibougies demonteren en testen )Ik deed meestal de gloeibougie met een (gezekerde) draad aan de + pool, en hield de gloeibougie met een tang tegen de -pool. Na enkele seconden moet de punt dan oranjerood worden. Je kunt ze zo ook vergelijken. Wat ook nog zou kunnen is dat de accu slechter is en dan draait de motor te langzaam om het mengsel te kunnen ontbranden. (FF testen met een hulpaccu / startkabels). Anders vrees ik dat je compressie van de motor minder aan het worden is. Sjaak

DH (0), 17 jaar geleden

[quote=primera p11]Startte die voor die tijd ook zo slecht?.[/quote]
Nee hij heeft nooit slecht gestart.... In tegendeel.

+ dat alleen de ochtendstart slecht gaat en hij de rest van de dag perfect start.

DH (0), 17 jaar geleden

[quote=sjaak10918]zijn wel de eerste verdachten, zeker als de motor verder goed loopt. Even meten of elke gloeibougie spanning krijgt. Daarna de gloeibougies demonteren en testen )Ik deed meestal de gloeibougie met een (gezekerde) draad aan de + pool, en hield de gloeibougie met een tang tegen de -pool. Na enkele seconden moet de punt dan oranjerood worden. Je kunt ze zo ook vergelijken. Wat ook nog zou kunnen is dat de accu slechter is en dan draait de motor te langzaam om het mengsel te kunnen ontbranden. (FF testen met een hulpaccu / startkabels). Anders vrees ik dat je compressie van de motor minder aan het worden is. Sjaak[/quote]
Ik ben niet te ervaren genoeg dit zelf te doen.... hoe groot achten jullie de kans dat het de gloeibougies zijn? Dat is tevens het eerste waar ik ook aan dacht.

sjaak10918 (0) PRO, 17 jaar geleden

Als de auto de rest van de dag (dus als ie wel warm is) wel goed start, schat ik het op zo'n 85 % dat 1(of meer) gloeibougies het zijn. Bij de garage kunnen ze het ook testen, dus dan weet je al meer. Sjaak

primera p11 (0), 17 jaar geleden

Als tie daarvoor wel goed startte, dan denk ik dat er met het inelkaar iets niet goed is gegaan.
Distributie of pomptiming niet goed.

DH (0), 17 jaar geleden

Ik heb alle vier de bougies laten vernieuwen. Achteraf gezien had ik dat makkelijk zelf kunnen doen maar goed....

Ik ga straks als ie koud is even checken of ie goed start.

Hoe werkt een gloeibougie als de cillinders al warm zijn of als ik al een paar keer heb gestart. Het gloeien gaat dan ook sneller. Kun je dan de stroom meten? Moet je altijd spanning kunnen meten als de sleutel in contact staat? (streepje voor het starten)

[quote=sjaak10918]Als de auto de rest van de dag (dus als ie wel warm is) wel goed start, schat ik het op zo'n 85 % dat 1(of meer) gloeibougies het zijn. Bij de garage kunnen ze het ook testen, dus dan weet je al meer. Sjaak[/quote]

DH (0), 17 jaar geleden

Gisteren dus vier nieuwe gloeibougies laten vernieuwen. Die zelfde avond geprobeerd te starten. PERFECT.
Volgende ochtend vroeg. Startte hij bijna NIET. Na 5 keer deed hij wat en de 6e keer startte hij met moeite. Bij elke start voorgloeien. Gloeilampje brand, gaat vervolgens uit, na 5 á 10 sec. hoor je een tik van het relais, vervolgens start ik en daarna hoor je weer tik van het relais. Kan het zijn dat het relais het gloeilampje wel activeert maar geen stroom geeft aan de bougies? Klopt het wel dat hij 2 keer tikt, voor en na het starten? Ik ben tevens op de hoogte gebracht dat ik direct moet starten als het lampje uitgaat i.p.v. te wachten tot je tik hoort. De tik schijnt de bougies doen stoppen met gloeien, klopt dit? Morgen ga ik het relais laten vervangen. Zal dit de oplossing zijn? Als dat het niet is wat zou het dan verder nog kunnen zijn?

stefan84 (0), 17 jaar geleden

gloeibougie kun je controleren :

hou hem maar eens aan de accu.dus waar normaal het kabeltje opzit is de plus,met de bougie zelf aarde maken,na een paar seconden zie je hem roodgloeiend worden!

makkelijk te vervangen en te testen.

Stefan

DH (0), 17 jaar geleden

De bougies zijn nieuw dus kan er van uit gaan dat ze werken. Als ze stroom ontvangen kan ik dat toch ook op de bougiestrip (geleiding van bougie naar bougie) meten. Als ze geen stroom ontvangen licht het toch aan de kabel? Of aan hetgene wat de stroom verslechterd of blokkeerd bijvoorbeeld het relais?

[quote=stefan84]gloeibougie kun je controleren :

hou hem maar eens aan de accu.dus waar normaal het kabeltje opzit is de plus,met de bougie zelf aarde maken,na een paar seconden zie je hem roodgloeiend worden!

makkelijk te vervangen en te testen.

Stefan[/quote]

sjaak10918 (0) PRO, 17 jaar geleden

Voor mijn gevoel trek je nu de accu gewoon plat, dwz de spanning zakt teveel. FF testen met hulpaccu en/of iemand de auto laten starten en dan kijken wat de spanning over de accupolen is. Sjaak

DH (0), 17 jaar geleden

Probleem is opgelost. Zekering kapot tussen relais en gloeibougie. Relais was behoorlijk vies en maakte tevens slecht contact. Bedankt allemaal.

De ultieme test zal morgenochtend plaatsvinden..... Op hoop van zege....

omega8258 (0), 17 jaar geleden

laat maar weten hoe hij de volgende dagen met koede motor start, ben wel benieuwd...

stefan84 (0), 17 jaar geleden

@ Sjaak

de accu plat ? d.m.v. de gloeibougies te testen erop ?? of bedoel je soms wat anders ?

het is toch gewoon hetzelfde als de auto laten voorgloeien,daar gaat de accu ook niet 1,2,3, leeg van.

Stefan

Kurt C (0), 17 jaar geleden

Heb je de klepspeling al eens gecontroleerd?
Wanneer deze niet juist is wil ie s' morgens ook wel eens moeilijk starten(net zoals bij een slecht werkend voorgloeisysteem).

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Opel Corsa of stel zelf een nieuwe vraag.