Opel Astra: 1.8 16V Geknars met achteruit schakelen

Bouwjaar: 2003

Hallo

Mijn ouders hebben een Astra G uit begin 2003. Ik merk dat de versnellingsbak "knarst" als je de auto in de achteruit zet. Met andere woorden: Ik zet de auto in z'n vrij. Koppling los. Vervolgens trap ik koppeling in en schakel ik hem in z'n achteruit, dan knarst ie. Net alsof je nog een beetje vooruit rijdt. Hou ik dan de koppeling in, zet ik hem uit de achterui, en zet hem er weer in (zonder koppeling los te laten) dan doet ie het niet. Dus steeds als je ontkoppeld hebt, en daarna koppel en schakel je, doet ie dit. Lijkt me niet zo goed, toch ?
Wat kan dit zijn ?

Gr.
Remco

remco9422

Geplaatst door remco9422 (0) PRO , lid sinds 20 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Opel Astra? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

17 Reacties

DAVID2014 (0), 19 jaar geleden

volkomen normaal. Als ik je dit moet uitleggen waarom dan schrijf ik hier een halve pagina;-).
Om dit te voorkomen moet je gewoon iets langer wachten vooraleer je hem in achteruit zet. De achteruit versnelling is namelijk niet gesynchroniseerd.

groetjes

remco9422 (0) PRO, 19 jaar geleden

Kan best zijn. Moet ik eens uitproberen. Maar waarom doet mijn auto dat dan niet ? Ik heb een Astra F uit 1996. Strange !!

Gr.
Remco

Opeltje (0) PRO, 19 jaar geleden

een astra g is toch geen astra f? de bakken en koppeling ed zijn zelfs anders. dus een beetje rare vergelijking remco.
het is inderdaad normaal.

basje (0) PRO, 19 jaar geleden

er staat in het instuctie boekje dat je eerst de koppeling moet intrappen dan 5 sec moet wachten en dan pas in de achterruit zetten. basje

remco9422 (0) PRO, 19 jaar geleden

Neem mij vooral niet kwalijk prutser, het was maar een vraag. En daarvoor is dit forum, nietwaar ??

Gr.
Remco

autoxpert790 (0) PRO, 19 jaar geleden

Vind het niet zo raar wat remco zegt, je zou toch verwachten dat een auto steeds beter wordt , en als je astra uit 2003 knarst en je 96 er niet zou ik dat ook raar vinden. maar opel had vroeger de kadett etc, en die waren al beter dan de huidige astras dus wat dat bertreft ist probleem begrijpelijk

remco9422 (0) PRO, 19 jaar geleden

Dat dacht ik toch ook ??!!??

GR.
Remco

Opeltje (0) PRO, 19 jaar geleden

remco, ik bedoelde dit ook niet verkeerd. inderdaad is dit forum om deze vragen neer te zetten.

remco9422 (0) PRO, 19 jaar geleden

prutser, het is al ok. Vind alleen dat sommige gasten af en toe raar reageren. Iedereen probeert een steentje bij te dragen aan dit forum. De een weet meer dan de ander. Maar vanuit mijn logica redeneer ik dus dat een nieuwere auto (met hoop ik nieuwere en betere technieken) een oudere auto toch zou moeten voorbij streven. Vandaar mijn reactie..
Toch bedankt !!

Gr.
Remco

Opeltje (0) PRO, 19 jaar geleden

remco, een nieuwere type bak hoeft niet altijd beter te zijn.
zie het zo...een type versnellingsbak die al vele jaren onder de diverse types zit is vaak al verbeterd....de bak onder de astra van jeouders hebben een andere bak die nog zijn tekortkomingen heeft...
overigens moet je eigenlijk de optie die basje voordraagt eens proberen. gegarandeerd dat dit werkt. dit komt omdat de achteruit niet gesinchroniceerd is.


remco9422 (0) PRO, 19 jaar geleden

prutser, i get it. Zal eens proberen. Bedankt voor de info...

Greetz
Remco

mvdkant (0), 19 jaar geleden

om even in te haken op de reactie van harry, die heeft wel gelijk dat de kwaliteit omlaag gaat van die nieuwere auto's

zelf heb ik nog steeds een kadett 1.3i uit oktober 1989 met 200563km op de teller die wat schokt bij het intrappen of loslaten van het gaspedaal, irritant maar wel in het redelijke (doet volgens mij elke opel dus ik hoef niet uit te leggen wat ik hiermee bedoel). laatst reed ik in een opel combo diesel (leenauto) van februari 2001 met 73000 km op de teller en die veel in stadsverkeer is gebruikt maar aan het einde van de dag had ik pijn in mijn nek van het schudden, schokken en stuiteren, echt een klote auto !!!
buiten dat schokken was ie ook niet vooruit te branden van 0 naar 80 gaat nog wel maar daarboven duurt het lang voordat ie op de 120 zit.
nu rij ik weer in mijn vw caddy (werkauto) uit juni 2000 met 77000 km op de teller en ook dagelijks gebruikt in stadsverkeer maar het verschil is duidelijk, niets van dit alles.

ik hoor steeds meer mensen zeggen, NOOIT MEER EEN OPEL!!!

OPEL GRAAFT ZIJN EIGEN GRAF, waarom 10595 euro betalen voor een opel corsa met 6 speakers (combo is hierop gebaseerd) terwijl je voor exact hetzelfde geld een kwalitatief veel betere auto kan kopen. opel moet gewoon weer terug naar de kadett, corsa en ascona kwaliteit, gemakkelijk en goed, ze rijden nog steeds rond. zowel de c,d en e kadettjes. op de sloop heb ik astra's zien staan met dorpels die totaal verrot waren van het voorwiel naar het achterwiel toe. ik zie astra's die in 10 jaar tijd verder heen zijn dan mijn kadett in 15 jaar tijd en dan nog wel met veel lagere km standen. dus hoezo, nieuw is beter!

groetjes,
martin.

remco9422 (0) PRO, 19 jaar geleden

Tja... Wie zegt hier iets op ?

Opeltje (0) PRO, 19 jaar geleden

nieuw is niet atijd beter nee...en inderdaad heeft opel slechte jaren gekend. aar daar wordt erg hard aan gewerkt vind ik. en dat mensen zeggen nooit meer een opel, ik hoor deze uitspraken ook over andere merken, dus wat dat betreft.....elk merk heeft helaas wat...

mvdkant (0), 19 jaar geleden

ik denk dat opel al een heel eind op de goede weg zou zijn als ze dat irritante geschok en geschud eruit zou halen wat je nu hebt als je plotseling gas geeft of loslaat. wat het is weet ik niet maar het lijkt wel alsof ze bij opel de motoren in zeer flexibele rubbers hebben opgehangen. wat me bij die combo opviel was dat de versnellingspook vrolijk meedeinde op het schokken van de motor en volgens mij heeft elke opel dat, ook die nieuwe opels.
erg jammer want opel maakt erg mooie auto's de laatste jaren (met uitzondering dan van die afschuwelijke agila)

gr.
martin.

Hans4032 (0), 19 jaar geleden

Remco, om nog even bij je probleem te blijven eigenlijk heeft het niet met je versn.bak te maken maar hoe goed of slecht je koppeling vrij komt je zou de afstelling van de koppeling kunnen kontroleren en als dit niet helpt dan kun je ook nog voordat je hem in de achteruit zet eerst nog even in z'n 1e versn. zetten om zo de bak stil te zetten

remco9422 (0) PRO, 19 jaar geleden

Tis al opgelost. Inderdaad even 3 seconde wachten en dan is het voorbij. Dan gaat het ok

Gr.
Remco

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Opel Astra of stel zelf een nieuwe vraag.