close auto
close

Surf Advertentievrij op Problemcar.nl!

Geen afleiding meer, alleen de antwoorden die je zoekt. Word VIP en geniet van een volledig advertentievrije ervaring.

Word VIP voor slechts €1,99 per maand!

Word vip

Opel Combo: 2 Combootjes: Wie ziet de verschillen?

Bouwjaar: 1998, Brandstof: Diesel, Motorcode: 1.7

Sinds kort een nieuw/oud Combootje aangeschaft. Gewoon, omdat die van mijn zoon zo'n probleemloos autootje is. Starten (altijd) , rijden (zuinig 1:17), weinig onderhoud en je kan er alles in kwijt (electro-fietsen, boodschappen).
Die van mijn zoon heeft er 160000 op zitten en die van mij 260000...
Die van mijn zoon maakt meer diesel-lawaai (knikkers) en heeft duidelijk meer power.
Als ik onder de motorkappen kijk, zie ik dezelfde motor, maar bij die van mij zitten een aantal extra-zaken die ik niet kan thuisbrengen.
Ziet iemand de verschillen? (zie foto's)

Ik heb geprobeerd de (volgens mij nog originele) Philips autoradio te verwijderen, maar ik krijg het niet gedaan. Van onderen krijg ik er geen beweging in en ook langs de voorkant krijg ik hem er niet uitgewipt. Heeft iemand enig idee hoe dat moet zonder dat ik de botte bijl moet gaan hanteren?

Groet,

Cees
http://img23.imageshack.us/img23/1176/co...
http://img87.imageshack.us/img87/732/com...

Geplaatst door

wanner (0)

al 18 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

de ene heeft een egr systeem(uitlaat gas recirculatie systeem) en de andere niet.
Dat is die ene buis met dat isolatie materiaal.

wat de radio betreft zit die niet vast
met twee moertjes achter het front op de bedienings knoppen
even lossen front kun je er dan afhalen

en inderdaad fhilips was toen standaard

kleijn 0

14 jaar

Mag en kan je die egr klep verwijderen (blindplaatjes op uitlaat en inlaat) om daarmee het vermogen van het oude type te krijgen? Of begrijp ik het dan verkeerd?Ik ben geen dieselkenner namelijk.

John5711 0
badge

14 jaar

als het lukt met die plaatjes is dit geen probleem.

Wanner, die klep/deksel van het inlaat spruitstuk kan je er zonder probleem af halen en wat je dan na al die jaren tegen komt!! Schoon maken en zorg dat er geen grote stukken op de zuiger vallen . Afstand tussen kop en zuiger is 0,5 mm. Om meer vermogen te krijgen is de egr afsluiten misschien voor de hand liggend maar boven de 3000 t . blijft deze klep gesloten . Alleen de kanalen blijven schoner. Succes .

Punt 50
badge

14 jaar

[quote=Punt]Wanner, die klep/deksel van het inlaat spruitstuk kan je er zonder probleem af halen en wat je dan na al die jaren tegen komt!! Schoon maken en zorg dat er geen grote stukken op de zuiger vallen . Afstand tussen kop en zuiger is 0,5 mm. Om meer vermogen te krijgen is de egr afsluiten misschien voor de hand liggend maar boven de 3000 t . blijft deze klep gesloten . Alleen de kanalen blijven schoner. Succes .[/quote]
Die EGR-klep heb ik inmiddels afgesloten met een zelfgefabriceerd plaatje. Aan de bovenkant bij de luchtinlaat.
Daarna heb ik het luchtfilter verwijderd en de bovenkant van het spruitstuk.
Wat ik daar zag is niet te filmen. Daarom maar foto van gemaakt. Zie bijlage.
Wat een rotzooi zeg.
Ik heb het bovenstuk schoongemaakt en daarna zo goed mogelijk de onderkant: met de stofzuiger en voorzichtig de smurrie wegsteken (zachtjes met een dunne pin met doek omwikkeld). Het liefst had ik natuurlijk het hele spruitstuk willen verwijderen, maar bij die boutjes aan de achterkant is moeilijk bij te komen. Het is ook nog eens een afwijkende boutmaat (8/9, maar dan stervormig).
De boel dichtgemaakt, maar qua rijden geen noemenswaardig verschil: weinig power.
Als het aan die EGR-aankoeksel zou liggen, dan denk ik dat ik niet ver genoeg heb schoongemaakt....
Wat nu?
Ik dacht zelf aan : boel weer openmaken: een weinig benzine in de ingangen, met een dun kwastje zo ver mogelijk
de boel opporren en dan op iedere ingang met de hogedrukspuit erop.
Niet te lang natuurlijk.
Daarna de boel zo goed mogelijk droogdeppen.

Als iemand een ander, makkelijker idee heeft hoor ik het graag.
Of.....moet ik sowieso niet met water en benzine aan de slag...?

Groet
[url=http://img683.imageshack.us/i/spruitstuk...][img]http://img683.imageshack.us/img683/5662/...[/img][/url]

wanner 0

14 jaar

Wanner zorg in ieder geval dat de inlaatklep gesloten is bij het bewerken van het inlaat kanaal. Als alles schoon is zouje wat aan de roetschroef kunnen stellen. Indraaien geeft meer roet maar de trekkracht neemt ook toe. Bij de APK wordt dit altijd gemeten. Die waarde kan liggen bij deze motoren tussen +- 1,0 en max. 2,5 K . Dit is is toch nog een flinke pluim rook bij warme motor en volgas . De afstelling zit bovenop de pomp en is verzegeld. Jou keuze om wat meer uit je motor te halen , Een zeskantje indraaien per keer is al voldoende voor verschil. Onthoud de oude stand .! Succes .

Punt 50
badge

14 jaar

Zonder EGR: C17D

met EGR: X17D, die laatste is een nieuwere generatie..

Willem

Willem12089 0
badge

14 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Opel Combo of stel zelf een nieuwe vraag.