Het accu-lampje op het dashboard is een paar dagen geleden gaan branden en sindsdien niet meer uitgegaan.
Ik was meteen bang dat m,n dynamo overleden was ,want de accu wordt niet meer bijgeladen.
Bij (toeval?) gebeurde dit nadat ik een fiets achterin geladen had waar ook mijn stereo-installatie lag. ( incl. rechtstreekse voeding vanaf de accu, maar wel afgezekerd)
Mischien is er toen even kortsluiting geweest,maar weet ,t niet zeker want de stereo deed ,t nog gewoon en nergens vloog er een zekering uit.
Nu is mijn vraag of er mischien nog een laadrelaistje zit die kan overlijden ofzo.
Ik heb alwel de bedrading gechekt en schoongemaakt, zowel bij de accu als bij de dynamo, maar zit op het zicht allemaal goed (schoon)
En mocht het de dynamo zijn, hoe pak ik het aan bij vervangen (als ik het zelf doe) want ik zag dat er ook een vacuumpomp ofzo bij aan zit.
kan deze zonder probleem van de oude dynamo gedemonteerd worden?
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
spanning al gemeten die de dynamo afgeeft
stationaair moet de spanning 13.5volt zijn en bij gas 1500rpm 14 volt
onder de 12volt wordt de accu niet opgeladen
verder kan je accu lampje ook het een en ander vertellen
namelijk brandt hij constant of brandt hij zwak stationaair en wordt feller naarmate de toerental omhoog gaat
of stationaair brandt het fel en op toeren minder fel
doet hij knipperen
De spanning niet gemeten (geen meter hier) ,maar te laag of niets,want de accu was gisteren te zwak om te starten (na 2 dagen)
Het accu-lampje brandt contstant zonder zwakker of sterker te worden.
Ook bij een andere accu brandt die hetzelfde (ben nu maar ff met 2 accu,s aan het switchen, 1 aan de lader, 1 in de auto)
Mocht de dynamo vervangen moeten worden, is dit dan goed zelf te doen? Ik heb een smeerput, dus kan er eenvoudig van onder bij.
Ik zag dat de dynamo onder bij de voorbumper zit.
Wat kost me een revisie dynamo,tje ongeveer?
14 jaar
Er schiet me nog iets te binnen, de maanden voor dat de dynamo ,t begaf (van de winter) kwam er wel een gierend piepend geluid vandaan, wat ik dacht dat de riem was, maar kan ook de poulie zijn las ik.
Mischien dat deze info iets meer bloot geeft?
14 jaar
als hij constant brandt dan wordt je stator niet bekrachtigt dus levert geen stroom op
dit kan zijn dat de draad zelf buiten de dynamo los ligt maar kan ook een teken zijn dat de spanningregelaar kapot is
je zegt dat je een keer vreemd geluid hebt gehoord
dat geluid is eerder van de riem dan van de dynamo zelf
in dit geval zou ik dynamo controleren op spanning eventueel
en/of dan de dynamo vervangen en multieriem ivm weggesleten door het piepen
ruil dynamo gaan rond de 150-180euro dacht ik de duurste lagen op 500 zover als ik wist maar dat is voor deze zeker niet
multieriem gaan 30-40euro kosten
het is dus aan jezelf als je zegt van ik wil het vervangen hebben of dat je even gaat meten om zeker te zijn
Goede middag. Het is iedere keer weer een feest om zo'n dynamo te demonteren. Maar voor je begint was de remwerking nog wel normaal want een slappe V-snaar wordt vaak over het hoofd gezien. De pomp hoef je niet te demonteren ,die krijg je erbij (goed he) . Olie leidingen los en ophangen+ luchtslang,Stekker er uit en de + kabel los zowel van de accu als van de dynamo. Dynamo bouten er uit en dan als laatste de 6 bouten van de stabilisatorstang achter de bumper. Denk er om dat er 2 soorten dynamo's zijn , dus controleer welke jij krijgt i.v.m. de stekker. Om er zeker van te zijn dat de dynamo echt defect is laat hem testen want er is ook nog een relais rechts bij de voeten van de bijrijder die het schakelen van het dynamolampje regelt . Dynamo's terug geven dat lukt je niet. Succes.
Alvast bedankt voor jullie duidelijke reacties.
Ik had al een beetje rondgebeld en een nieuwe dynamo (incl. pomp inderdaad ) was in Groenlo 125 euro excl.
Op de sloop hier in doetinchem hadden ze d,r nog een liggen, gedemonteerd en al voor 40 euro.
Nu zal die van de sloop ook mischien z,n beste tijd hebben gehad, maar voor die paar tientjes zet ik ,m er wel op.
Ik kom gelukkig al jaren bij die sloop, dus mocht ie meeen al kapot zijn dan kan ik ,m wel retour doen ;)
Na de paasdagen ga ik ,m d,r onder hangen en laat ff weten hoe en wat.
Fijne paasdagen ....
14 jaar
Sin..
Nu controleer eerst even je relai, met een beetje geluk zit daar je probleem.
Beter was als je een multiemeter had, dan kon je het e.e.a. controleren en meten..
Nu zijn we aan het gissen, en dat is meestal > missen..
14 jaar
Op de sloop een andere dynamo gehaald (van een astra diesel) en deze er onder gemonteerd.
Het was even improviseren met andere slang-klemmetjes om de leidingen weer goed aan de pomp te krijgen, maar dat ging goed.
Nu waren alleen de kleurcodes van de (kleine) kabeltjes op de astra dynamo anders, groen/blauw ipv zwart/wit.
In eerste instantie bleef het accu lampje nog steeds branden, maar na het omwisselen van het blauwe en groene draadje/stekkertje ging gelukkig het accu lampje uit. Deze doet het wel ter controle als je de auto op contact zet, maar gaat als de motor gestart is mooi weer uit.
Volgens mij missie geslaagd ;)
Allemaal bedankt voor het meedenken en de uitleg.
Op naar het volgende project...!!!
14 jaar
Je moet gewoon de D+ en W aansluiting zo aansluiten als op je oude dynamo.
Toen het lampje wel nog brande, dus toen je de kabels verwisseld had, deed toen de toerenteller het ook niet ?
Zou toch nog even met een multiemeter het voltage op de accu meten als de motor loopt, dan weet je gelijk of alles weer in orde is.
14 jaar
Uh, het werkt nu gewoon zoals het hoort hoor, (niet de waarden gemeten) de accu wordt bijgeladen en de lampjes doen ,t weer zoals ,t moet.
Toerenteller? op deze "sportieve" oude combo zit geen toerenteller ;)
Maar nogmaals, geslaagd!!
Wat me nog wel steeds swars zit is de vraag of een piek/kortsluiting/storing van je stereo installatie (beetje versterker, woofertje etc)
het naar de klote gaan van de dynamo kan veroorzaken.
Dan had me ouwe mischien toch gelijk , die was altijdt al niet happig op dat soort "fratsen"in de auto.
volgens hem was dat slecht voor de accu/dynamo.
Maar goed, wie weet. Toeval of...?
14 jaar
die 'fratsen' maken niet echt een groot verschil
maar zorgen wel voor een kortere levensduur
je vraagt meer vermogen en dus dynamo moet standaard bijna constant meer leveren
collega heeft al zijn 3de accu erin zitten in nog geen 3 jaar
diodebrug voor startaccu en 2 accu'' achterin keer kapot geweest. dynamo nog niet.
volledige auto zit met ruitenkit aan elkaar ivm trillen
er kan maar 1 ding trillen en dat is de complete auto
dit dankzij 11kw aan sub achterin en dan nog de normale speakers op een verstereker 4*125watt
allemaal rms
bij vol open 3 keer boom condensator leeg. deze is al een paar keer uitelkaar getrilt.
dit is dan wel het erge geval
gelukkig heb ik dit niet met een subwoofer die maximaal 10A kan trekken
kort gezegt niet echt toeval maar met extreme installatie gaat de levensduur toch naar beneden
Voor de duidelijkheid, de originele stekkertjes (ABC-verhaal ;) zaten er niet meer aan dus moest het ff uitzoeken wie wat waar en zelf weer stekkertjes er op knijpen. vandaar ff gehannes ,want de kleuren waren anders. (die het lampje aanstuurt achteraf)
De dikke kabel naar de accu wijst zich vanzelf natuurlijk.
Totaal: dynamo 40 euro , beetje info van internet, 4,5 uur tijd(huiswerk niet meegerekent) .... Viel best mee dus.
14 jaar
Thx Werner. Dat trillen heb ik ook wel zonder installatie aan ( die ik nu zolang in de schuur met een oude computervoeding laat knallen)
Toch maar eens laten uitbalanceren ook. Loodje hier loodje daar
14 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Opel Combo of stel zelf een nieuwe vraag.
14 jaar