Opel Astra: aandrijfhoes

Bouwjaar: 1993, Brandstof: Benzine, Motorcode: c14nz

goedendag. gisteren begon de auto te piepen aan de rechter voorkant. heb vandaag gekeken en wat blijkt, de aandrijfhoes is gescheurd en de binnenkant van de velg zit onder het vet. is die aandrijfhoes makkelijk te vervangen, en zoja wat moet ik allemaal los halen. bij voorbaat dank, sebastiaan.

sveekeren

Geplaatst door sveekeren (0) , lid sinds 18 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Opel Astra? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

6 Reacties

roygsi (0), 16 jaar geleden

Ik denk niet dat je een ''kegel'' hebt om een nieuwe hoes overheen te schuiven, zodat je homokineet en as vast kan blijven zitten? dan ben je met 20 minuutjes klaar
zo nee, laat het doen. kost enkele tientjes en scheelt je een hoop ellende.

maar anders, wiel los, fuseekogel los, (1 slotbout en wrikken met een staaf als hefboom)
dan je oude hoes wegsnijden, homokineet uit elkaartrekken, er zit een borgring in de kineet tussen het vet, die weghalen en je kunt de kineet met wat opvoedkundig geweld uit elkaar trekken. nieuwe as eromheen, borging weer in de kineet, vet erin spuiten, asklemmen vastmaken.
je kunt ook je kineet in elkaar houden, en de as aan de bakzijde loshalen.

Hoe dan ook, zie je er iets tegenop laat het dan doen, is zo gepiept, kost erg weinig, het kan een hoop ellende besparen mocht je het zelf fout doen. ( kineet stuk, trillend stuur, weer lekken, urenlang kloten.

valt ook erg veel te vinden met de zoekfunctie en met google
Is voor haast elke auto hetzelfde principe

hellbat (0) PRO, 16 jaar geleden

als dat gepiep uit je homokineet komt, dan zou ik in 1 keer het hele spul vervangen, dus homokineet plus ashoes.

Mij lukt het om enkel de onderste fuseekogel los te maken, en dan de steekas los te trekken uit de naaf ( vantevoren, als de auto op zijn wielen staan met handrem erop en in zijn versnelling de centrale moer lostrekken), anders zul je ook de remkluaw en de stuurkogel moeten demonteren.

De as uit de bak halen ( let op, de olie zal uit de bak lopen ), as in de bankschroef zetten, en met 2 hamers de homokineet van de as afslaan.
nwe homokineet monteren op de as, as terugmonteren, naaf en eventueel remklauw, kogels terugmonteren, olie op de bak doen.

Groeten Marcel

sveekeren (0), 16 jaar geleden

is de homokineet makkelijk zelf te vervangen?

hellbat (0) PRO, 16 jaar geleden

als je een tikje technisch inzicht hebt wel, zie dan de twee eerste antwoorden. zo niet LAAT het dan in godsnaam doen, indien je verder nooit aan eren auto hebt gewerkt, is dit een vrij stevige klus.

Een beetje ervaren monteur doet dit in een uurtje, kost dan ook niet alles.

Groeten marcel

sveekeren (0), 16 jaar geleden

heb het nog eens bekeken maar er zit geen speling op de homokineet. weet niet zeker of het gepiep van de homokineet komt, maar het wiellager is uitgesloten. komt het wel eens voor dat de homokineet gaat piepen.

hellbat (0) PRO, 16 jaar geleden

normaal gezien niet, maar ik weet ook niet hoelang dat ding al zonder vet draait

Groeten Marcel

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Opel Astra of stel zelf een nieuwe vraag.