Hallo allemaal,
Laat ik mezelf eerst even voorstellen, ik ben Marc en ik heb al maanden een probleem met de koeling van mijn Vectra X1.8XE uit 1998.
Wanneer de auto op bedrijfstemperatuur is staat de temp.meter tijdens stilstand voor de stoplichten en-of filerijden in no time over de 90 graden stand heen, je ziet hem gewoon oplopen.
De koelfan slaat keurig in, de motor koelt wel weer een beetje af en dan begint de hele cyclus weer van vooraf aan, maar de tijdspanne tot aan het wederom bijkoelen van de Fan is ontzettend kort. Dit verschijnsel heeft de auto ook nooit gehad en ik maak mij dan ook werkelijk zorgen.
En of het nu warm of koud is buiten, het maakt weinig verschil.
Bijkomend voordeel is dat de auto inmiddels zo´n 1;15 a 1;16 rijdt en dat is toch ook niet normaal voor deze auto.
De auto krijgt op tijd zijn beurten dus achterstallig onderhoud is niet aan de orde.
Inmiddels door de garage gecontroleerde delen en vervangen zaken, een opsomming
2008.
thermostaat vervangen.
motortemperatuursensor vervangen.
gasklephuis gereinigd.
diverse keren gecontroleerd op temperaturen en de momenten dat de koelFan in moet slaan en dit klopt met apparatuurmetingen perfect.
Toch blijft de temp meter van de auto bij maar een beetje stilstand razendsnel oplopen, je ziet het voor je ogen gebeuren.
2009.
controle op lekkages en niet gevonden.
Koelvloeistof ververst.
dop expansievat venieuwd.
gecontroleerd op de koppakking, afgeperst en in orde bevonden.
wederom de thermostaat vervangen.
radiateur uitgebouwd, gespoeld en alle in orde bevonden.
waterpomp vernieuwd.
wederom een controle bij de dealer middels motortester en mobiele computer die op het middenconsole aangesloten wordt en alle metingen die verricht worden zijn perfect zo wordt gezegd.
schoonmaakmiddel door de brandstof gegooit om het brandstof systeem goed te reinigen.
Alles is in orde bevonden zegt de garage, dus ik kan gerust weg met de caravan.
Nou, ik heb de caravan inmiddels 30 kilometer vanuit de stalling op vlakke wegen achter de auto gehad en de temperatuurmeter staat constant tegen het punt van bijkoelen aan, en bij een kort moment van stilstaan loopt de temp meter gelijk verder door en komt de koelfan er al weer bij omdat de motor anders te heet wordt. dus e.e.a hierboven heeft nog niet geholpen.
Wie kan mij helpen of heeft nog suggesties om dit probleem op te lossen.
Alvast mijn dank.
Marc.
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
hallo
ik heb niet veel verstand van auto,s en mijn corsa ook uit 98 heeft nu wat andere problemen waarschijnlijk met de koppaking maar vanaf dat ik hem had heeft hij dat ook gedaan,de garage zei tegen mij dat de ene auto eerder begint te koelen als de andere,mijn vorige corsa had er minder last van,maar een astra uit 93 deed precies het zelfde,en je zit soms echt met het hart in de keel te wachten dat de fan een keer aanslaat,ik weet niet of het normaal is maar mijn auto doet het zelfde als ik blijf rijden is er niks loos maar bij stoplichten of file of neem de mac drive...dan begint hij meteen bij even stilstaan en stationair lopen...misschien een kwaaltje uit 98?? maar zolang hij koelt en niet in het rode komt lijkt het me niet heel ernstig,ze zeiden tegen mij ook dat hij beter 100 gr kan zijn als 90 warme motor is beter zeggen ze,ik heb m ook liever laag maar ja dat zegt de garage...
Bedankt voor je reactie Richard,
Ik heb deze auto al zo´n 7 jaar en dit probleem is sinds en paar maanden aan de orde. Ook kan ik het extreem lage brandstofverbruik niet begrijpen. Altijd heeft de auto en gebruik van gemiddeld tussen de 1:12 a 1:13,5 gehad en nu wordt hij steeds zuiniger. Dit gaat toch een keer ten koste van een klep of zie ik dat verkeerd.
gr.
Marc
15 jaar
Marc: Vectra-B en oplopende temperatuur.
dit is een gekend probleem, welke vaak in de hoofdeletronica van de auto te zoeken is.
dan doel ik op massa verbindingen, ik heb met mijn Vectra-B ook deze problemen gehad namelijk.
zal ik even uitleggen wat te doen:
> Leg een dikke kabel / massastrip aan vanaf de min van de accu naar de motor (bakbout bijvoorbeeld)
> Leg een dikke kabel naar de Carroserie (bij mij aan de bevestiging van de secindaire lucht pomp gezet)
> leg een normaal kabeltje naar de massastrip onder het kapje op de veerpoot aan de bestuurders zijde.
na dit gedaan te hebben heb ik geen problemen meer gehad
willem
Willem, ook jij bedankt voor de snelle respons.
Inzake jou oplossing, heeft dit dan ook effect op het in mijn ogen extreem teruglopende brandstofgebruik.
Kan het misschien niet de accu zijn welke 2 jaar geleden vervangen is, die een inwendige storing heeft ???
Mijn massakabels worden niet bijzonder warm, dus aan massa denk je dan niet direct.
gr.
Marc
15 jaar
probeer dit eerst eens
als je verbruik echt zo terug gelopen is zou de motor op zijn minst anders moeten rijden...
Willem
Willem,
Natuurlijk ga ik jou oplossing proberen en onderzoeken, maar terugkomend op mijn brandstofkosten, die worden al enige jaren in kaart gebracht waarbij het bovengenoemde gemiddelde ( tussen de 1:12 a 1: 13,5) eruit is gekomen. Als ik nu met een volle tank ga rijden en bij 608 afgelegde kilometers ga tanken en ik krijg er echt niet meer in als bijna 38 liters dan is de conclusie toch dat die auto supperzuinig met brandstof omgaat.
Daar kan ook jij lijk me niet omheen. Toch ??
Ik houd je op de hoogte.
gr.
Marc
15 jaar
dat de temp oploopt bij stilstaan en file rijden is normaal
je hebt immers geen rijwind koeling meer
en de koeling word pas noodzakelijk als een gesloten onder druk staand systeem rond de 120 graden is
aangezien de meeste auto's al bij 90 a 100 graden inschakelen is een teken dat je nog lang niet aan je max zit
dat ie zuiniger rijdt is mooi
dat kan door de steeds verbertrende brandstoffen (o.a. shell ,total en bp )komen
ze doen er alles aan om het verbruik zo laag mogelijk te krijgen en de motoren inwendig zo schoon mogelijk
dit is vaak een gevolg van wettelijke millieu eisen die fabrikanten en brandstof leveranciers moeten halen omdat ze anders gewoon van de marktt worden gegooid
ook auto fabrikanten hebben hier een rol in omdat die(franse merken veel total)ook andere smeermiddelen en stoffen gebruiken
dus geen zorgen zolang je met rijden en file niet boven de 110 graden komt
Na het aanleggen van de door Willem12089 geadviseerde massakabels hier de volgende bevindingen.
Het maakt helemaal niets uit, de motor loopt nog steeds bij bedrijfstemperatuur tijdens file danwel langzaamrijdend verkeer zeer snel warm en vervalt in die constante cyclus van bijkoelen.
Ook heb ik nog een stuk gereden zonder de kabels erop, maar nu blijft de temperatuurmeter ook tijdens het rijden enigzins schommelen.
Hij staat zeker niet stil maar komt niet zo hoog dat de koelfan in moet slaan.
Al met al nog geen oplossing voor de problemen.
Wie o wie heeft nog suggesties.
gr,
Marc.
15 jaar
Motorisch loopt/draait die auto fantastisch, zeer regelmatig niet inhouden, acceleratie is helemaal niets mis mee, dus begrijpen doe ik het helemaal niet meer.
Kan dit probleem dan toch in de sensors zitten ????
15 jaar
je creeerd een probleem wat er niet is als ik alles zo lees
blijf gewoon zo rijden zolang er niets veranderd en de motor tempp niet tot in het rode loopt
bij warm weer kan de temp oplopen tot 120 graden zonder problemen als de fan maar inschakelt
ik heb zelf met rijden de temp op 90 graden staan enbij stop en go werk tot 110 graden
met deze temperaturen zal hij tot max 115 oplopen en de fan gewoon zn werk doen
steeds aan en uit
Zoals Jerry dat ook al aangaf: volgens mij heb je helemaal geen koelprobleem.
De thermostaat opent pas rond de 92 gr. dus is het logisch dat de meter zo hoog oploopt.
Gezien je verhaal werkt alles naar behoren.
Gr.
Bedankt voor jullie reacties maar feit blijft alleen wel dat ik deze auto al 7 jaar heb en er toch een zeer plotselinge verandering heeft plaatsgevonden in de afgelopen maanden.
De temp meter heeft nog nooit zo constant hoog gestaan en het brandstofverbruik is nog nooit zo extreem laag geweest, en dat bij een auto die alleen alleen maar te maken heeft met een hoop fileleed en druktes op de weg. Totaal onverklaarbaar, dit gaat de fabrieksopgave ver te buiten. Het klopt gewoon niet.
Gr.
Marc
15 jaar
dan trek je dus de uitkomst van je start topic in twijvel
en wie zegt dat het vroeger goed was en nu niet
kan ook zijn dat er steeds iets verkeerd is geweest en nu (eindelijk) opgelost
Na een bezoek bij de lokale opeldealer kreeg ik dan toch eindelijk een beetje de bevestiging dat ik toch geen problemen aan het zoeken was zoals eerder al een beetje gesuggereerd was. Ook hij vond dat de auto veel te snel warm liep en dat de temp meter op het dasboard tekeer ging als een draaimolen. Duidelijk een sensorprobleem vond hij maar hij stuurde me vanwege tijdgerbrek mooi wel naar mijn eigen garage terug om het probleem op te lossen. Die hebben iets overgeslagen vond hij en die loeen het maar op ook. Vol ongeloof hoort mijn garagehouder het verhaal aan want die motorsensor was toch al vernieuwd ???? Ook hij hoort te weten dat die dingen klaarblijkelijk veel vaker storingen geven dus na veel aandringen van ondergetekende en nieuwe erop gezet. En ja hoor: de temp meter op het dasboard en de bijkoeling reageren veel rustiger dan de afgelopen maanden. Alleen vergeet deze man wel even een nieuwe stekker draad te monteren dus die ga ik zelf wel even vervangen. Wtefvens de se auto reageerd veel rustiger op de
15 jaar
Na een bezoek aan de plaatselijke opeldealer werd van de week toch wel duidelijk dat er iets niet in orde was. Hij dacht gelijk aan een sensor en gezien de problemen aan de motorsensor. Door de dealer teruggestuurd naar mijn eigen onderhoudsgarage die er maar een nieuwe op moet zetten want de dealer heeft geen gelegenheid de eerste weken. Mij garegehoudser heeft er vol ongeloof een nieuwe sensor en regel-unit opgezet en ja hoor: alles reageert ineens rustiger en de temp meter op het dasboard is opgehouden met als een gek oplopen om vervolgens in de bijkoeling te vervallen. Helemaal zijn we er nog niet want het probleem is nog niet helemaal weg en mijn garage vergeet om gelijk maar even de aansluitdraad met grijs stekkertje en zwarte brede stekker te vernieuwen, maar het lijkt erop dat we in ieder geval op de goede weg terug zijn naar normalere temperaturen en temp.metergedrag. Tevens begint ook het brandstofgebruik enigzins te normaliseren.
Wordt mischien nog wel vervolgd.
Marc.
15 jaar
zit ook vaak in de stekker verbinding
15 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Opel Vectra of stel zelf een nieuwe vraag.
15 jaar