Opel Vectra: accu

Bouwjaar: 2004, Brandstof: Benzine, Motorcode: z 2.2se gts

Jaarlijks houden garages kosteloze keuringen. Mijn auto was in orde behalve de accu.

De test is een digitale meter direct op de accu aansluiten 10 sec.het licht aan en ja hoor accu vervangen

gaf het schermpje aan.Ik heb de monteur verteld dat ik een accu vervang als er start problemen zijn

en zou graag weten hoe slecht hij is. Thuis gekomen heb ik op de accu gekeken naar de indicatie, die aangeeft

groen wit of rood (goed laden stuk) die gaf goed aan (dus s.g. is goed)wat meet de garage?en waarom niet

in procenten van de gesteldheid daar heb je iets aan. Graag jullie reactie de auto start prima accu is 4 jaar oud.

Groet Dick

d.verwey1859

Geplaatst door d.verwey1859 (0) , lid sinds 18 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Opel Vectra? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

12 Reacties

Paulus8636 (0) PRO, 12 jaar geleden

De groene indicator betekent dat de accu voldoende geladen is. Maar of hij nog voldoende startcapaciteit heeft is iets anders. De testers meten de inwendige weerstand van de accu. Deze weerstand verhoogt naarmate de accu verder verslijt.
U kunt rustig wachten tot de auto niet meer start, maar dat kan wel eens niet lang meer duren.
De garages willen met hun dienstverlening graag dat u mobiel blijft en dat u niet verrast wordt door een auto die ineens niet meer start.
Aan u de keuze.

Gr.
Paul

primera p11 (0), 12 jaar geleden

Allemaal flauwekul die zogenaamde winterchecks.
Staat ook nergens bij de intervallen in het onderhoudsboekje.
Als het koud is buiten en je start de auto en je rijd 2 km naar de garage en ze testen je accu geeft 9 van de 10 keer aan dat tie vervangen moet worden.
Daarom zijn dit soort checks,je bent toch even in de garage en zo maak je kosten voor een accu die misschien nog wel gewoon goed,niet helemaal top,maar goed genoeg.
Alles voor de zekerheid vervangen is een aanslag op je portemonnee.
Zekerheid is niet te koop.

zafira2.2dti (0), 12 jaar geleden

Je reinste kul, die wintercheck's altijd je ruitewissers versleten of je accu kapot of je banden niet goed. hetzelfde als bij de quick fitter, alles wat hun verkopen is op jouw auto aan vervanging toe. Als je auto zijn beurten krijgt, waarom dan ook nog een winter check?

salo50 (0), 12 jaar geleden

Een auto heeft veel kracht nodig om te starten en als jou auto start goed dan is het geen problem.
Negen van de tien accus geef aan (hard start) wanner het niet meer kan. DE garage wil jou acu vervangen
omdat het 4 jaar oud is. Sommige accus werken voor 2 of 3 jaren terwijl andere accus 5 jaren of meer.
Ik had hetzelfde probleem toen ik voor APK ging bij een garage. Ik heb mijn accu niet vervangen omdat
de accu nog steeds goed was. Ik heb na anderhalf jaar de accu vervangen. Mijn accu duurt 5+ jaren voordat
de niet meer doet.Dat komt weinig voor.In het algemeen sommige producten (hetzelfde) zijn beter dan andere gemaakt.
Ik heb nooit een wintercheck gehad.

popey (0), 12 jaar geleden

GM accu doet het al negen jaar zonder problemen.
nog steeds een groene indicatie
Als die zwart dreigt te worden vervang ik de accu onmiddelijk,zeker vlak voor een winter.

Doe ik nooit een wintercheck.
Ik vertrouw op mijn eigen oordeel


popey

Dré-style (0), 12 jaar geleden

ik heb recentelijk ook een accu tester aangeschaft om eens te kijken of het oordeel van de garage overeen komt met wat mijn apparaatje zegt .

ik heb inderdaad ook de winter check laten doen (i.v.m airco) en ze vertelde mij dat de accu nagenoeg dood was..(quick fit) er werd gezegd dat wanneer het rond het vriespunt zou komen de accu niet voldoende startstroom meer kan geven (accu is 2 jaar oud)

Dus ik de auto gestart accu er uit gehaald en in de vriezer gezet (-12) accu een avond laten staan en deze kwam stijf bevroren uit de vriezer.
tester er op . en warempel gewoon nog 220 amp weggeven ik de accu terug in de auto gedaan en deze startte inderdaad zonder problemen
dus mijn oordeel ..
tis geldklopperij ik belde de volgende dag de quick fit en vroeg waarom mijn accu nog in orde was, en hun mijn durven te vertellen van niet
Toen zeiden ze dat ik over onvoldoende kennis beschik om het zelf te testen ?!

dus als je kennis van auto's heb doe het lekker zelf en laat je geen onnodige onkosten in je mik duwen !

primera p11 (0), 12 jaar geleden

tegenwoordig roepen ze al snel dat accu's maar 4/5 jaar mee gaan,dat zegt genoeg over de gebrekkige elektronica die tegenwoordig in auto's gemonteerd word.
Als je bij een moderne auto onder de kap kijkt schrik je van de stekkerverbindingen,allemaal slap plastick.
Doe daar ook de gebrekkige massa aansluitingen bij met als gevolg allerlei lekstromen en daar heeft een accu onder te lijden met als gevolg een vroege dood.
maar kijk,een ieder is vrij om zijn auto te laten checken,maar feitelijk is het onzin.
De onderhoudsintervallen zijn genoeg om een slechte accu er tussenuit te halen.

zafira2.2dti (0), 12 jaar geleden

En daar sluit ik mij geheel bij aan!!!

Beunhaas (505) PRO, 12 jaar geleden

[quote=Dré-style]Dus ik de auto gestart accu er uit gehaald en in de vriezer gezet (-12) accu een avond laten staan en deze kwam stijf bevroren uit de vriezer.
tester er op . en warempel gewoon nog 220 amp weggeven ik de accu terug in de auto gedaan en deze startte inderdaad zonder problemen
dus mijn oordeel ..[/quote]
Lijkt me sterk.
Een goed geladen accu bevriest pas bij -60 graden....., dan barst de bak en doettie niks meer.

primera p11 (0), 12 jaar geleden

Ik denk dat de TS wel genoeg weet.

d.verwey1859 (0), 12 jaar geleden

Bedankt voor jullie schrijven het komt er op neer dat er garages zijn die geen goed (eerlijk)advies geven.
Dat komt er op neer dat als een accu het veel langer uithoud men daar ook geen nieuwe besteld, dus ze
benadelen ook zichzelf.

Mijn advies is doe een tweede test. Ik laat het hierbij Dick

Dré-style (0), 12 jaar geleden

[quote=Beunhaas][quote=Dré-style]Dus ik de auto gestart accu er uit gehaald en in de vriezer gezet (-12) accu een avond laten staan en deze kwam stijf bevroren uit de vriezer.
tester er op . en warempel gewoon nog 220 amp weggeven ik de accu terug in de auto gedaan en deze startte inderdaad zonder problemen
dus mijn oordeel ..[/quote]
Lijkt me sterk.
Een goed geladen accu bevriest pas bij -60 graden....., dan barst de bak en doettie niks meer.[/quote]
ja maar in nederland vriest het nergens -60....
en met stijf bevroren bedoel ik aan te tonen dat ze -12 was
wat in nederland wel behoorlijk koud is

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Opel Vectra of stel zelf een nieuwe vraag.