close auto
close

Surf Advertentievrij op Problemcar.nl!

Geen afleiding meer, alleen de antwoorden die je zoekt. Word VIP en geniet van een volledig advertentievrije ervaring.

Word VIP voor slechts €1,99 per maand!

Word vip

Opel Omega: Accu fout om aangesloten

Bouwjaar: 1997, Brandstof: Benzine, Motorcode: 2.0

Ik heb met mijn stomme kop proberen de accu fout om aan te sluiten. Een accupool ging er gelukkig niet overheen, maar heeft wel flink kontact gemaakt. T rook behoorlijk naar rubber kabel maar snel ervanaf gehaald. Naderhand accu gedraaid en goed aangesloten. De auto startte direkt. Na een minuut of twee sloeg die af, en starrte niet meer.
Zelfs brandde er geen lampjes op het dashbaord.

Wat zal er allemaal defect zijn.
Ik ben nu mn accu aan het opladen buiten de auto
heb de zekeringen gemeten en niks kapot
Zowel de zekeringen onder dashboard als onder motorkap

Wie kan me helpen met tips.

Grtz

Peter

PS

Ik heb de accu vannacht opgeladen...en nu net erin gezet. De auto start gewoon, en het enige probleem wat is, is dat het acculampje blijft branden. Als ik de accuklem los maak met draaiende motor, valt de motor uit. Dat zal erop duiden dat de dynamo kapot is?

Geplaatst door

deezleman (0)

al 12 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

In het Minst ergste geval is alleen je dynamo kapot , de diodebrug overleeft een verkeerde polariteit meestal niet .
De accu wordt dan niet meer opgeladen door de dynamo , de motor trekt dan de accu leeg en daarna slaat de motor af zoals bij jou gebeurt is.

Controleer voordat je de opgeladen accu monteert of de kabelboom geen zichtbare schade heeft (brandschade / smelt plekken).
Als dit in orde is dan de accu monteren en uiteraard op de juiste manier aansluiten , maar die fout zal je niet meer maken , denk ik .

Als de motor dan start en blijft lopen , meet dan met een multimeter op de accupolen of de accu nog opgeladen wordt door de dynamo,
Laadspanning dient tussen de +/- 13,5 Volt en de +/- 14,8 volt te zijn bij +/- 2000 tpm .
Indien je +/- 12 volt of minder meet , dan kun je er van uitgaan dat de dynamo overleden is .

Hopelijk is dat dan het enigste .

succes.

limbra 1520
vip badge

10 jaar

Ik zag dat je het eerste bericht aangepast hebt met nieuwe info ,(het is duidelijker omdat via antwoord direct te doen)

@deezleman schreef:
[Ik heb de accu vannacht opgeladen...en nu net erin gezet. De auto start gewoon, en het enige probleem wat is, is dat het acculampje blijft branden. Als ik de accuklem los maak met draaiende motor, valt de motor uit. Dat zal erop duiden dat de dynamo kapot is?]

> Dit duid er idd op dat de dynamo de accu niet meer oplaad , dynamo vervangen is de volgende stap .

p.s. De accu loskoppelen bij draaiende motor kun je beter niet doen , aangezien de electronica hierdoor schade kan oplopen .

succes .

limbra 1520
vip badge

10 jaar

Denk je dynamo kapot op zijn minst de diode brug

kleijn 0

10 jaar

Ik heb me al een andere dynamo besteld Tweede handsje

deezleman 0

10 jaar

Ik heb me al een andere dynamo besteld Tweede handsje
Maar kan het ook zijn dat de radio ermee opgehouden is?

deezleman 0

10 jaar

Zekering van je radio zelf.

Ralf_Jensen 0
badge

10 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Opel Omega of stel zelf een nieuwe vraag.