Opel Tigra: accu lampje flikkert regelmatig en rare ratel rond distributieri

Bouwjaar: 1995, Brandstof: Benzine, Motorcode: 1.6

Goeiedag,

Ik heb een opel tigra uit 1995 1.6 benzine met 175000 km op de teller.

Sinds een week of 2 flikkert mn acculampje regelmatig.. dit wordt feller als ik verlichting en/of achteruitverwarming aan doe. Ook hoor ik rond de distributieriem een geratel. voor de rest geen problemen met starten en dergelijke en rijdt hij verder prima.

Overigens heb ik naar alle waarschijnlijkheid een kapotte egr klep aangezien na een tijdje mn storingslampje gaat branden (na op hoge snelheid/hoge toeren gereden te hebben) en af en toe mn motor inhoudt bij het optrekken in zn 2 en zn 3.. denk niet dat het er iets mee te maken heeft met het vorige probleem maar toch..

weet iemand wat het is?

chiel_rowaan

Geplaatst door chiel_rowaan (0) , lid sinds 15 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Opel Tigra? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

5 Reacties

Petje57 (0) PRO, 15 jaar geleden

Wat betreft dat lampje: controleer de massaverbindingen bij de dynamo en ook tussen carrosserie en motor.
Verder de laadspanning meten op de B+ aansluiting ( dikke draad ) met draaiende motor. Deze moet tussen de +/- 12,6 en 14,4 volt zijn, ook met ingeschakelde gebruikers zoals licht. Wellicht dat er een diode aan het overlijden is.

Die ratel is lastiger te beoordelen vanachter het toetsenbord: zou lager v/d waterpomp kunnen zijn of een niet op spanning staande distributieriem.
Als het een 8-klepper is, is het niet zo heel erg dat de riem stuk gaat maar bij een 16V is het wel directe noodzaak om hier even naar te ( laten) kijken.

Gr.

chiel_rowaan (0), 15 jaar geleden

[quote=Petje57]Wat betreft dat lampje: controleer de massaverbindingen bij de dynamo en ook tussen carrosserie en motor.
Verder de laadspanning meten op de B+ aansluiting ( dikke draad ) met draaiende motor. Deze moet tussen de +/- 12,6 en 14,4 volt zijn, ook met ingeschakelde gebruikers zoals licht. Wellicht dat er een diode aan het overlijden is.

Die ratel is lastiger te beoordelen vanachter het toetsenbord: zou lager v/d waterpomp kunnen zijn of een niet op spanning staande distributieriem.
Als het een 8-klepper is, is het niet zo heel erg dat de riem stuk gaat maar bij een 16V is het wel directe noodzaak om hier even naar te ( laten) kijken.

Gr.[/quote]
het is een 16v dus dan is het een probleem... laadspanning kan ik laten nameten bij de dealer neem ik aan?

v-snaar zat voldoende spanning op distributieriem naar mijn gevoel ook.. waterpomp zou het eventueel kunnen zijn.. laat het wel even horen bij de dealer.. bedankt iig

Petje57 (0) PRO, 15 jaar geleden

Inderdaad even de riemspanning laten controleren dan. De spanner maakt bij deze types ook nog wel een lawaai.
Laat anders voor de zekerheid de pomp, spanner, looprollen en d-riem vervangen. Kost minder dan een koprevisie.
Spanning meten is voor de dealer een klein werkje van 2 minuten. Trouwens ook bij een universele garage.

Gr.

stefan84 (0), 15 jaar geleden

chiel

indien je een simpele multiemeter hebt,kun je het hiermee ook even meten.

Gr Stefan

chiel_rowaan (0), 15 jaar geleden

bedankt voor de reacties..

vandaag even bij de garage hier geweest... dynamo is oorzaak van beide problemen.. geratel en flikkerek lampje...

spanning distributieriem en v-snaar was in orde...

in het ergste geval zou ook de stuurbekrachtings pomp nog problemen kunnen geven..

eerst maar de dynamo vervangen dan!

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Opel Tigra of stel zelf een nieuwe vraag.