close auto
close

Surf Advertentievrij op Problemcar.nl!

Geen afleiding meer, alleen de antwoorden die je zoekt. Word VIP en geniet van een volledig advertentievrije ervaring.

Word VIP voor slechts €1,99 per maand!

Word vip

Opel ZAFIRA-A: Accu problemen

Bouwjaar: 2003, Brandstof: Benzine, Transmissie: Handgeschakeld, Motorcode: Z18XE, Motorinhoud (cc): 1800, Vermogen (kw): 92

Hoop dat iemand mij hiermee kan helpen.
Heb sinds een jaar d3ze auto. Ondertussen een andere motor in.laten zetten, andere dynamo. Heb sinds kort ook een nieuwe accu in me auto. Maar binnen een week is deze weer leeg. Ik gebeuik de auto niet veel, maar vplhens mij hoort hij nietbinnen een week weer leeg te zijn.
Waar kan dit aan.liggen. de draden naar de dynamo zit er gewoon goed in. Dus wie heeft hier een antwoord op.
Alvast bedankt

Geplaatst door

j.buscherhof (0)

al 17 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Je zou de accu eens kunnen meten als de motor aanstaat, en dan zou je rond de 14V moet meten, dan weet je tenminste dat de dynamo ook echt de accu laad.

Let op een accu moet sowieso rond de 12 V zitten zonder zonder dat de motor aan staat.

Als je toch rond de 14V meet dan zou je eens moeten kijken of er geen gebruikers actief blijven tijdens stilstand.. Denk aan een binnenlamp

Als je dat gedaan heb hoor ik het graag

Quebecc 0

5 jaar

De accu heeft een boltage van 12,55 bij uitstand. Als ik hem aanzet begon hij met een voltage van 14,55 en loopt langzaam aan af naar na ongeveer 10 minuten naar 13,35. Daar blijft hij ongeveer opzitten.

Spanningen lijken ok. Wat je kan doen is de zekeringen 1 voor 1 verwijderen en zien of de accu leegloopt. Als je wat meer beslagen bent kun je de zekeringen 1 voor 1 verwijderen en een stroommeting doen door de weggenomen zekering te overbruggen met je amperemeter. Normaal moet je op 1 van de posities een stroom meten die er niet mag zijn. Dan kun je gericht de storing opzoeken.
Opgepast de ECU blijft een beetje stroom opnemen, dus je meting goed interpreteren. Een lekstroom van 100ma is niet hetzelfde als een lekstroom van 1 ampere. Dus met de handleiding erbij !

grtjs

phil4226 0

5 jaar

Dus mijn dynamo laad de accu dus wel op ook al zat hij rond de 13,35?
Ik ben een leek met stroom en begrijp niet echt hoe ik dit bovenstaande moet doen. Maar als er een apparaat in mijn auto moet zitten die al mijn stroom opvreet gok ik toch op mijn radio/navigatie systeem, die ik al is de auto uit met de hand kan aanzetten.
Maar als ik erachter ben wat het is, wat kan ik er aan doen zodat ik niet elke week met een lege accu zit. De zekering er telkens uithalen??

Je alternator laadt volgens mij de accu op. Je kunt meten met de motor aan en iemand gas laten geven, dan zou de spanning moeten oplopen tot wat Quebecc aangeeft. De opgegeven waarden zijn richtwaarden.
Je zegt het juist, je bent een leek. Het wordt dus niet gemakkelijk en je kunt niet gokken op een oorzaak. Meten is weten. Eens je weet volgt de oplossing. Je kunt niet raden naar oplossingen als het probleem niet gekend is. Ik zou mijn eerste post eens goed lezen en daar mee beginnen.

phil4226 0

5 jaar

Nou meten is weten.
Blijkt dat ik een lekstroom heb van 0,09 bij zekeringnummer 34. Geen idee waar hij voor dient. Iemand een idee. Ik heb namelijk geen handleiding en degene die ik op internet heb gevonden heeft niet mijn zekeringoverzicht.
Overal lees ik dat als het boven de 0,15 is het een probleem is. Maar de mijne is vrij laag vergeleken met dat.

Iemand een idee waar de zekering voor dient?

Ik heb de zekering eruit gelaten. En de motor gestart om te zien wat er niet meer deed. En het is inderdaad mijn radio, die de lekstroom heeft.

Als je Googeld vindt je fuse 34 ,steering colom controle unit. Verwijder hem eens en kijk wat er gebeurt.
Ferry

ferdinand 60

5 jaar

Je bent me net even voor.
Ferry

ferdinand 60

5 jaar

Dus het is me radio/navigatie systeem. En nu?

Hoe weet je of het het radio/nav.systeem is.Je weet nu welk apparaat achter 34 zit.Wellicht zitter er nog andere op.Laat nu eens een aantal dagen 34 eruit en meet dan nog een keer.
Ferry

ferdinand 60

5 jaar

Bij nummer 34 geeft hij 0 aan ipv 0,09. Als er nog andere waren zou hij nog een cijfer geven toch?
Dat is wat ik gelezen en geleerd heb.
Maar laat nu een tijdje nummer 34 eruit om te zien of hij nog steeds leeg loopt. Met een lekstroom van 0,09 zou de accu na 5 dagen leeg zijn. Dus na 7 dagen even proberen.

Ik wil jullie enthousiasme over zekering 34 niet de grond in boren maar een "Lekstroom" van 90 ma is niet de oorzaak van een lege accu. Deze "lekstroom" ontlaadt de accu met zo'n 2AH op 24 uur. Dit betekent dat een 40AH accu na 3 weken leeg zou zijn. Het zo maar kunnen dat de ECU die 90 ma verbruikt in rust want hij staat nooit helemaal uit.
Om een accu leeg te trekken moet de stroom echt wel groter zijn. Je geeft ook aan dat je de auto niet vaak gebruikt, de accu kan ook gewoon leeg geraakt zijn door te rijden in winterse omstandigheden, lichten aan, achteruitverwarming, zetelverwarming enz. en dan misschien uiterst korte afstand gereden.
grtjs

phil4226 0

5 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Opel Zafira of stel zelf een nieuwe vraag.