Opel Astra 1.816V Sport: Accu vervangen, wat is er misgegaan?

Bouwjaar: 1999

Hallo allemaal,

ik heb mijn accu laten vervangen, en daarbij is er een tweede tijdelijke accu aangesloten via de sigarettenaansteker (dit was nodig om reset te voorkomen?). Volgens mij is er daarbij een behoorlijke fout gemaakt, want direct daarna had ik elektrische problemen. Diverse zekeringen lagen eruit, waaronder die van stuurbekrachtiging en radio. Tevens stonden klok en datum op nul, en brande het lampje van de stuurbekrachtiging. Verder is de radio stuk, en de airco doet niets meer.Ook lijkt het of de auto moeilijker start.
Kan dit nu veroorzaakt zijn door het aansluiten van die tweede accu? Of wat kan er eventueel anders zijn misgegaan? Volgens de garage kan dit niet de oorzaak zijn, want alles is gedaan volgens de richtlijnen. (de garage is geen opel-dealer)

Graag jullie mening.

Alvast bedankt voor de reacties,

Eddy

Eddy16

Geplaatst door Eddy16 (0) , lid sinds 20 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Opel Astra? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

11 Reacties

Paulus8636 (0) PRO, 20 jaar geleden

Klinkt niet best. Tien tegen één dat hij die extra accu verkeerd om aangesloten heeft. Dus klok op nul, radio kapot (meestal alleen een zekering op de achterkant van je radio), airco besturingsapparaat kapot en een motor die moeilijk start omdat de spanning niet goed is geweest. Tip: ga naar een officiële dealer en laat de schade en de reparatiekosten vaststellen. Zal niet weinig zijn zo te horen. Ga daarna de kosten verhalen op de garage. Gebruik desnoods je rechtsbijstandsverzekering. Dit is gewoon een grove fout. Succes!

dupl-u-10322-5dd147cf722de+jefff (0), 20 jaar geleden

kan niks anders toevoegen..ohja zet ff de naam neer van dat garagebedrijf ga ik er nooit heen ;)

pe3hmp (0) PRO, 20 jaar geleden

Vreemd, als je namelijk via de cigarettenaansteker een accu verkeerd aansluit zou die zekering er direct uitspringen, de accu die er standaard inzit zou dan alles gewoon op de juiste spanning moeten houden, ik denk dat ze misschien de accu verkeerd hebben aangesloten via de cigaretten aansteker, de zekering eruit geknalt is(ze hebben dit niet gemerkt) en ze toen de standaard accu eruit gehaald hebben waardoor alles zonder spanning is komen te zitten met alle gevolgen van dien.

Even langs de opel dealer dus om alles te laten controlleren

Paulus8636 (0) PRO, 20 jaar geleden

Tenzij de sigarettenaansteker NA het contactslot zit en het contact uit is. Alles wat via het contactslot geschakeld is krijgt dan toch een opdonder voordat de zekering springt.

General Motors (0), 20 jaar geleden

100% zeker dat accuspanning vekeerd is aangesloten geweest...verder heb ik hier niets meer op toe te voegen.

Mvg General motors

pe3hmp (0) PRO, 20 jaar geleden

Als ze het contact uit hebben gehad hebben ze erg weinig verstand van zaken gehad, want dan is er geen continue spanning meer als ze de originele accu weghalen, lijkt me dus een garage om weg te blijven.
De radio is meestal van binnen beveiligd met een diode dus die heeft waarschijnlijk weinig schade opgelopen maar voor de rest van het spulletje vrees ik het ergste.

Eddy16 (0), 20 jaar geleden

De sigarettenaansteker staat niet achter het contactslot en heeft dus altijd spanning. Het contact stond niet aan bij het verwisselen van de accu. Zou daardoor dan de schade ontstaan zijn, of is er juist extra schade voorkomen?
De auto staat nu inmiddels bij de dealer, en ook de verzekering is ingeschakeld. Een expert is aangewezen om uit te zoeken wat de schade is.

pe3hmp (0) PRO, 20 jaar geleden

Weet je het zeker dat de cigaretten aansteker niet achter het contact geschakeld is ?
Ik zal vanmiddag eens bij mijn astra G uit 1999 kijken of dat bij mij zo is.

Opeltje (0) PRO, 20 jaar geleden

sigarette aansteker staat wel over het contactslot geschakeld

pe3hmp (0) PRO, 20 jaar geleden

Klopt ik heb het even nagemeten en de cigaretten aansteker werkt alleen als het contact aangeschakelt staat (astra G 1999).
Als ze dus niet het contact aangezet hebben bij het verwisselen van de accu is alles zonder spanning komen te zitten (computer, klok enz) als ze dan ook nog de accu verkeerd om hebben aangesloten op de cigaretten aansteker dan is er een hoop om zeep geholpen.

basje (0) PRO, 20 jaar geleden

ik denk eerder dat ze de nieuwe accu hebben ongedraaid en daar de plus en de min omgedraaid. want zo'n geheugen accu heeft niet zoveel ampere om de zekering van de stuurbekrachting te laten springen dus gewoon naar de dealer voor de juiste rep en rekening verhalen bij die andere garage. basje

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Opel Astra of stel zelf een nieuwe vraag.