Heb sinds kort een Zafira. Heb ook een trekhaak op de kop kunnen tikken. Montage is m.i. niet zo moeilijk. Volgens de montagevoorschriften van Brink dient eerst de achterbumper verwijderd te worden. Kan iemand mij uitleggen hoe ik de achterbumper dien te verwijderen?
Ik heb gezien dat er in de bagageruimte, in de holte waar ook de krik etc. ligt, diverse kabels lopen in een kabelgoot. Welke kabels heb ik nodig voor het aansluiten van de kabelset (kleuren)?
Fré
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
inderdaad is deze site om elkaar te helpen....gelukkig heb je de beschrijving gevonden en zo te zien is dit duidelijk genoeg.
als je nog vragen hebt, stel ze hier gerust.
overigens bedankt voor de link, ik heb hem er bij gezet op mijn site zodat anderen er ook wat aan hebben.
snap ik nu niet kopen ze een splinternieuwe auto en dan gaan ze er zelf een trekhaak onder kloje.geld op?? leasebak?? kijk maar goed uit met het electrisch. het is niet zoals vroeger er gewoon bij knopen dat werkt niet
Ik dacht dat Problemcar was om mekaar te helpen? Daarom stelde ik ook deze vraag. Kan voor 50,00 een (vrij nieuwe) gebruikte trekhaak op de kop tikken, als ik die er zelf onder zet bespaar ik 300,00.
Heeft niets met "geld op" of "leasebak" te maken.
20 jaar
ik weet niet of je echt ervaring in autosleutelen hebt maar alsdit niet zo is zou ik hier niet aan beginnen.ook verlichting gaat tegenwoordig allemaal via boordcomputers en dat wil zeggen dat je er niet zomaar een stekkerdoos bij kan knopen
Wat is ervaring, ben geen automonteur maar ik heb wel vaker een trekhaak onder een auto gezet. Wat betreft de de electra, ben er inmiddels achter dat dit aangesloten dient te worden dmv een speciale kabelset op een stekkerdoos ergens bij het rechter achterlicht. Mijn enige probleem, hoe krijg ik de achterbumper er zonder beschadiging van af.
20 jaar
effe aan opetje vragen op dit forum. maar kijk maar uit een beschadiging zit er zo op.doe een bumper er ook altijd met 2 man op en af nooit alleen dit gaat nl niet
Fre, bedankt voor de link!!!!
Ik ga er deze zomer ook eentje monteren (Brink). Met die foto's erbij wordt het wel heeeeel eenvoudig.
Hartelijk dank
Arjan
20 jaar
Na enig speurwerk op het web (@home lag er bijna de hele dag uit in Heerlen) heb ik een duitse website gevonden waar precies staat beschreven hoe de bumper gedemonteerd wordt, hoe de trekhaak te bevestigen en de electra aansluiting.
de url is:
http://www.langzeittest.de/opel-zafira/t...
20 jaar
Dank je,
Ben er nog niet helemaal uit. In m'n Zafira is de ronde stekker bij het rechter achterlicht NIET aanwezig. Heb wel check-control.
Moet nu nog even uitzoeken waar ik de E-set en de Checkcontrolset van Jäger in Nederland kan krijgen.
Fré
20 jaar
Vandaag de trekhaak onder de Zafira gemonteerd.
Bosal Trekhaak met vaste kogel(Bosalnr 026-911)
Kabelset (Bosalnr 011-428)
Uitbreiding CheckControl (Bosal nr 004-999)
Na demontage van de bumper en de ijzeren plaat (15 minuten)
De 4 gaten (26mm) geboord.
Aan de voorkant de plastic dopjes verwijderd.
De twee hulpplaten gemonteerd, bouten door de voorste gaten geduwd, bussen om deze bouten geschoven via de gaten van 26 mm en de trekhaak met momentsleutel vastgezet.
Aangezien mijn Zafira niet de 10-polige stekker bij het rechterachterlicht had, had ik bovengenoemde kabelset nodig.
Is deze 10-polige stekker wel aanwezig dan is kabelset 011-678 nodig.
De stekkers uit de lampunits getrokken, deze stekkers in de kabelset, de contrastekkers van de kabelset in de lampunits. Hierna het 7 polig stopcontact gemonteerd. Kabels kunnen via de goot in het opbergvak waar ook de krik etc. ligt. De dummy-contrasteker van de kabelset verwijderd, en de stekker in de check-control uitbreidingsset. Deze checkcontrol heb ik gemonteerd in het vakje bij het linker achterlicht. Testen...........alles werkte (inclusief check-control)
Bumperplaat en bumper gemonteerd.
Totale tijdsduur: 2,5 uuur
Totale kosten: 231,00
Heb het schema van de kabelset bekeken. Het principe is eenvoudig. De ckeckcontrol van de auto verzorgt de stroomvoorziening van de lamp-units op de auto terwijl de uitbreidingsset van de check-control de aanhanwagenlichten van stroom voorziet.
Fré
20 jaar
Ik heb vandaag mijn (brink) trekhaak gemonteerd. Het was inderdaad een makkie. Over het electrisch aansluiten heb ik nog een toevoeging: volgens de chef werkplaats van mijn lokale Opel dealer kan er gewoon afgetakt worden bij de achterlichten. Op mijn vraag of dat geen problemen gaf met de check control gaf hij ontkennend antwoord, hun doen dit al jaren zonder problemen.
Snappen jullie het nog?
Arjan
20 jaar
Nee, snap ik niet. Werkt het dan bij jou met die aftakkingen?
Als ik de stekker uit de uitbreiding van de check-control trek en hierop de dummystekker steek (dit is hetzelfde als direct aftakken, draden worden doorverbonden)geeft mijn checkcontrol foutmelding op de achterlichten en remlichten als de aanhanger er achter zit.
Vreemd........
Fré
20 jaar
inderdaad werkt rechtstreeks op de achterlichten goed. geeft geen problemen.
Blijf het vreemd vinden (verschillende checkcontrols?)
Waarom werkt het bij de een wel en de ander niet?
Moet wel opmerken dat bij mijn Zafira de tienpolige stekker voor de kabelset niet aanwezig is. Moest dus de kabelset met de "tussenstekkers" gebruiken. Heeft dat er misschien iets mee te maken?
grtz
Fré
20 jaar
jawel.
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Opel Zafira of stel zelf een nieuwe vraag.
20 jaar