Hallo,
Weet iemand wat er zo bijzonder is aan achterwiellagers van mijn Astra (G)?
Detailomschrijving auto:
Opel Astra G, 1.6 16V CDX
hatchback 5 deurs
bouwjaar 1998
km-stand: 146.000
kenteken: TZ-GX-18
Remmen: trommelremmen achter, schijfremmen voor
De een zegt dat je die zo kan vervangen, alleen even de juiste lagers bestellen bij de lagerboer.
Echter, als ik het onafhankelijke autobedrijf bel, moeten de lagers toch nog ca. 220,= per stuk kosten!
Excl. montage. Hoge prijs zou dan weer te maken hebben met ABS-systeem. Maar een collega van mij zegt dat dat waarschijnlijk er niets mee te maken heeft.
Wie helpt mij uit deze (nare) droom? En is dit gebruikelijk voor deze km-stand?
Jelle
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Klopt helemaal die 220,- euro. Lagers zijn compleet met wiellagerflens en abs-sensor.
Vervangen is inderdaad niet veel werk.
Maar hoor je geen "lagergeluid" veroorzaakt door cuppende achterbanden ?
Gr.
Ha Petje57, mooi snel antwoord!
1)
Ik begrijp dat alleen de wiellagers vervangen niet mogelijk is?? Dus zonder ABS sensor en wiellagerflens?
Is vervangen trouwens gemakkelijk zelf uit te voeren of is specialistisch gereedschap benodigd?
2)
Ja, de achterbanden vertonen inderdaad ook sporen van cuppen (is dat trouwens schadelijk?)
Dat maakt ongetwijfeld ook extra rijgeluid.
Echter ik hoor meer, waarom ik toch vermoed dat het de wiellagers zijn.
Altijd als de auto een tijdje heeft stil gestaan (ook zonder handrem geparkeerd), begint ie te piepen als ik langzaam wegrij. Alsof er iets aanloopt. Na enige tijd rijden vertoont ie dit niet meer. Apart of niet?
Jelle
17 jaar
VKBA 3422 WIELLAGERSET
ACHTERZIJDE SKF 150.60
VKBA 3409 WIELLAGERSET
ACHTERZIJDE MET ABS SKF 209.00
wel even kijken of je auto wel abs heeft ( oranje lampje als je het contackt aan zet )
let op prijzen zijn ex btw
ik dacht dat dit roulement zo'n 400 EURO kost , en astra g heeft bijna altijd abs ; is inderdaad volledige roulement met abs sensor ;
Alleen de goedkoopste uitvoering van de G had geen ABS
hebben wij in belgie niet die goedkoopste versie ; deze zal logischer wijze voor de hollanders zijn , die zitten meestal op hun geld
LOL
Voor de Belgen was de goedkoopste versie al te duur, dus ik verwacht dat die pas betaalbaar is voor Belgen in 2010, ach ze lopen daar altijd wel een jaar of 10 achter ;-)
:)))
tzijn echt wel triestige astra's hoor zonder abs en cv , en met die zwarte bumpers :)
maar ja jullie zijn pas content met een 2500 V6 ; Da's echt onvoorstelbaar ;
einde discussie
nee cv en ab zat er wel bij en de bumpers waren ook nog in kleur meegespoten, enkel die 4 abs sensoren konden er niet meer van af :-) krijg je met die krenterige dealers in Nederland :-)
hoi
ik heb dat ook gehad en dacht dat de lagers stuk waren
heb dan de boel gedemonteert en vond geen speling en alles leek in orde
toen de banden vervangenen probleem(geluid of er een rollager stuk is)
was weg
toch maar eerst de banden eens wisselen en kijken of ge het hoort
groetjes
17 jaar
De originele banden staan inderdaad bekend vanwege het cuppen dat ze doen, vooral bij de stationwagen modeelen is dit erg hoorbaar.
Mark
OK, ga ik toch eerst proberen!
Kan ik dan voor en achterwiel eens omwisselen of is dat te simpel gedacht?
Ik heb 4x Michelin Energy er omheen, maar voorbanden zijn onlangs vervangen. Zouden dus minder last moeten hebben van cuppen.
Andere vraag: hoe herken je cuppende banden en is dat schadelijk?? en waar ligt de oorzaak??
Jelle
17 jaar
Cuppende banden kun je vaak gewoon voelen: wrijf maar eens over de band heen, dan zul je voelen dat je, als je tegen de richting in wrijft, de band ongelijk aanvoelt, alsof je tegen randen aanwrijft. Het is in principe niet schadelijk, maar veroorzaakt wel geluid. Oorzaak ligt vaak in de constructie van (vooral) de (achter) as, kun je weinig aan doen. Paul Kelder zou zeggen: Michelins eronder (is bij jou al zo) en bij iedere beurt kruislings wisselen LV --> RA enz. Je kunt (afhankelijk van hoever de achterbanden versleten zijn) de gecupte banden voor monteren (zitten ze op de aangedreven wielen en zijn ze ook eerder afgesleten ;-) )
ja die kun je omwisselen, links voor met links achter en rechts voor met rechts achter om dezelfde rijrichting te houden want volgens mij heeft de michelin energie een verplichtde draairichting op de band staan.
Het cuppen ligt gewoon aan hoe het profiel is, dit in combinatie met de door Sjaak al genoemde achteras, ik dat dit met de originele banden ook, ik ben blij dat die er onderuit zijn.
Mark
ja zo doe ik het ook links voor en achter en rechts voor en achter wegens draairichting
en heb met de volgende bandenset 80000 km kunnen rijden
mvg
17 jaar
Idd, als er een verplichte draairichting op staat kun je alleen LV wisselen met LA. Al dacht ik dat Michelins geen verplichte draairichting hadden :-S
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Opel Astra of stel zelf een nieuwe vraag.
17 jaar