auto
close

Word Nu Gratis Lid van Problemcar.nl! 🚗💡

👉 Waarom lid worden?

Klik hieronder en word vandaag nog GRATIS lid!

Gratis lid worden

Opel MERIVA-A: Afslaan, moeilijk starten, stotteren

Bouwjaar: 2003, Brandstof: Benzine, Transmissie: Handgeschakeld, Motorcode: Z16XE, Motorinhoud (cc): 1600, Vermogen (kw): 74

Mijn meriva 1.6 uit 2003 heeft al een tijdje last van het volgende: stinkende en soms veel uitlaatgas (rook), diverse garage;s hebben hier al naar gekeken, vorig jaar is de Katalysator vervangen (was nog voor dit eerder beschreven probleem), sinds een week slaat de Meriva ook spontaan uit, zowel tijdens het rijden als tijdens het stil staan.

De fout code die ik nu krijg is P0335, na het herstellen van de foutcode gaat het weer een tijdje goed maar uiteindelijk slaat hij weer af, en is dan niet of nauwelijks te starten.

Wat kan ik doen / of laten doen om dit probleem op te lossen, en kan dit een verband houden met het veelvuldig roken (stinken, niet naar rotte eieren)?.

Het geen al gecheckt is:
Koppacking.

Gr Jeroen.

Geplaatst door

Jeroenmeriva013 (0)

al 10 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Ik denk dat er meerdere problemen tegelijk aanwezig zijn.

P0335 is een fout op de krukaspositie sensor. Dat is een mogelijke oorzaak voor het uitvallen en moeilijk herstarten.
Als de motor uitvalt, rem je dan b.v. voor een stoplicht? Heb je de koppeling dan ingetrapt?
Als je een minuut of 15 of 30 wacht slaat de auto dan wel weer makkelijk aan? Geen problemen met starten 's morgens?
Zo ja, dan wijst dat naat de krukaspositiesensor.

Het stinken naar rotte eieren komt waarschijnlijk door een te rijk mengsel. Het omzetten van de gassen die dat rijke mengsel produceert in de katalysator ruik je. Misschien is dat wel dezelfde reden waarom de vorige katalysator defect ging.
Ik zou hier wel naar laten kijken. Je brandstofverbruik zal dus ook wel aan de (te) hoge kant zijn.
Afwijkingen in het mengsel zijn eenvoudig vast te stellen d.m.v. uitlezen van de zogenaamde "Long Term Fuel Trim"
Dat kan ieder APK station voor je doen. Ideaal moet de waarde rond de 0% zitten.
Als de waarde meer dan 10 is (zowel positief als negatief) dan is er iets niet in orde.
Gezien de rotte eieren lucht zal de waarde wel flink negatief zijn.
De oorzaak is misschien iets moeilijker te vinden.

oldford 0
badge

5 jaar

Oke is al een goede richting volgens mij, de motor slaat af zodra ik de koppeling indruk (bijvoorbeeld bij aanrijden richting stoplicht kruising enz), daarna zeer moeilijk te starten, uiteindelijk met veel doorzettingsvermogen de auto wel aan de praat krijgen (lijkt me niet goed), na 10-20 min start de auto zonder oroblemen, ook smorgens geen enkel probleem.

Wat betreft dat rijke mengsel dit zou best kunnen, hij verbruikt ook absurd veel benzine 350 km op een volle tank (45 liter) wat zou hier een logische oorzaak van kunnen zijn?

Alvast bedankt!

Zie foto voor waardes

Zoals je het afslaan en herstarten nu omschrijft komen alle symptomen overeen met een defecte/verouderde krukaspositiesensor.
Die zal gewoon vernieuwd moeten worden, c.q. de weerstand in de aansluitstekker warm zal moeten worden opgeheven.
Dit probleem heeft echter niets met het hoge verbruik te maken.

Op je foto zie ik een Long Term Fuel Trim die zich normaal gedraagt. Maar op dat moment loopt de motor niet.
Kun je live data uitlezen? Lees dan de fuel trims uit bij stationair en rijdend met een constante snelheid.
Het mooiste is een filmpje waarbij ook de waardes van de lambdasondes te zien zijn (over wat lamgere tijd).

N.B.: Je kunt de fuel trims van bank 3 gewoon negeren, die heb je niet.
Foutje van dit soort goedkope software. Goede software laat bank 3 niet zien.

oldford 0
badge

5 jaar

Ik kan helaas niet live uitlezen, maar wat zouden mogelijke oorzaken kunnen zijn?

Oorzaken voor een te rijk mengsel? Wat niet? Daar zijn zoveel oorzaken voor.
Het begint met de waarde van de Long Term Fuel Trim eventueel gecombineerd met een 4-gas test.
Als je die weet kun je over oorzaken beginnen - dan heb je alvast een beperking van de talloze mogelijkheden.

Op dit moment als ik moet gokken - gebaseerd op de Freeze Frame waarde van de Long Term Fuel Trim bij motor uit zou ik zeggen: lekkage. Mogelijk een brandstoffilter dat al zo oud is dat het is gaan lekken.

Wat was er mis met de katalysator die vorig jaar vervangen is?
Is er een originele kat of een aftermarket kat gemonteerd?
Had je toen ook problemen met veel rook en een hoog verbruik?

N.B.: Vreemd dat je apparaatje geen live data laat zien.
Alle software ervoor is aanwezig, want de data in Freeze Frame is dezelfde data als in Live data.

oldford 0
badge

5 jaar

We zijn inmiddels al weer een week of 2 verder, de nokkenassensor vervangen, die foutcode is nu ook weg.

De benzine filter is vorig jaar vervangen, de katalysator is vervangen omdat die volledig dicht geslipt was (lag er volledig uit).

Het was een aftermarket model.

Voordien nooit last gehad van rook, is er pas een paar weken.

Het probleem dat ik nu heb is als volgt:
Tijdens het rijden (niet regelmatig maar eens per week) begint de auto lichtjes te schokken, indien je dan remt voor een stoplicht en koppeling indrukt (of gewoon tijdens het rijden) valt deze geheel weg waardoor de auto afslaat en moeilijk start, mocht ik hem aan de praat kunnen houden/krijgen en ik gooi het gas vol open (dus richting de 6-7000 toeren) dan is dit probleem er weer uit en rijd ie weer normaal... komt dan ook niet snel terug.

Ik heb zo onderhand alles nagelopen maar kom er niet uit.

Apparaatje kan geen live date van fueltrim uitlezen dit kan ik alleen in een foutcode overzicht zien als er een foutcode is.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Opel Meriva of stel zelf een nieuwe vraag.