Opel Astra: Airco

Bouwjaar: 1999

Mijn ramen beslaan heel snel bij het starten, het pollenfilter is ok , de circulatie klep is ook ok. Als ik de airco aanzet is het zo weg.Wat kan het probleem zijn ?
En de airco schakel automatisch uit als het onder 5 graden is.
Kan je dit omzeilen want ik vindt het toch wel makkelijk als hij onder 5 graden werkt.
groetjes Ivo

vereecken

Geplaatst door vereecken (0) , lid sinds 18 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Opel Astra? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

13 Reacties

Lisamik (0), 18 jaar geleden


Hans4040 (370) PRO, 18 jaar geleden

De airco slaat inderdaad uit onder de 5 graden.
Dit is om te voorkomen dat de boel bevriest.
Het is niet verstandig om dit te omzeilen.

mvg,
Hans.

jjbalmszonen (0) PRO, 18 jaar geleden

Als je onder de 5 graden komt moet hij afslaan, er ontstaat nl geen oververhitting in de verdamper, dus de laatste druppels koelmiddel kunnen niet volledig verdampen, een rijplaag verhindert het onttrekken van warmte aan het medium om de verdamper, lucht dus,het koelproces wordt hierdoor gehinderd.

vereecken (0), 18 jaar geleden

probleem is nog steeds niet opgelost ,aar slaat elke airoco uit bij 5 graden ?
groetjes ivo

h.hannemann (0) PRO, 18 jaar geleden

Opgehoopt vocht in verwarmings/airco systeem
Afwatering in orde ??

gipknows (0) PRO, 18 jaar geleden

lekt de kachel radiatuer niet. en is de afvoer van je airco wel open die zitten vaak dicht (tis een zwart buisje tegen je schudbord) je kachel kraan kan ook lekken die zit rechts onder het dashboard.
suc6
gipknows

danyel9256 (0) PRO, 18 jaar geleden

de meeste auto's hebben dit probleem.
als de airco word gebruikt koelt de verdamper (aircoradiator in je dashboard) zeer sterk af , alle vocht van de doorstromende lucht slaat hierop neer (het lekkende water onder de auto als de airco draait)
als de airco gestopt word omdat je bijvoorbeeld de motor uitzet dan is die verdamper nog steeds vochtig (is de oorzaak van een stinkende airco(schimmel)).
voorkomen doe je dit door de airco alleen te gebruiken op de iets langere ritten en ongeveer 5 minuten voor plaats van bestemming de airco (niet de ventilator) uit te schakelen , de verdamper kan dan opdrogen en je voorkomt stank en een beslaande voorruit.
goetjes danyel9256

Lisamik (0), 18 jaar geleden

Hallo Ivo, heb je een oplossing gevonden ? ik heb het zelfde probleem. Groeten Amaiak,

danyel9256 (0) PRO, 18 jaar geleden

beste Amaiak , heb je het verhaal hierboven wel gelezen ?
groetjes Danyel

hb4246 (0) PRO, 18 jaar geleden

Als je de airco ivm 5 graden omzeilt is de kans groot dat je compressor schade krijgt omdat je koude middel niet geheel verdamt en je compressor vloeistofslag maakt want het is een compressor en geen pomp !!
Wat we veel voorkomt dat het motortje van de recirculatie klep over de kop is gedraaid en dat de klep openblijft staan.
Oplossing de klep met de hand dicht doen (buitenlucht toelaten) en dan de stekker eraf laten of een nieuw motortje monteren

danyel9256 (0) PRO, 18 jaar geleden

sorry hoor mensen , het zal wel aan mij liggen maar de meeste auto's met airco beslaan echt omdat de verdamper vochtig blijft en echt niet omdat je recirculatieklep blijft hangen . ik ben dan ook sterk van mening dat dit ook bij ivo het geval is. zo word er bijvoorbeeld genoemd dat zijn kachel radiator lekt maar dan is de vloer van de auto ook nat en moet het koelvloeistofpeil toch ook dalen, toch?
groetjes danyel

Sayed (0), 18 jaar geleden

zijn kachel radiator lekt maar dan is de vloer van de auto ook nat en moet het koelvloeistofpeil toch ook dalen, toch?

Dit zou wel moeten als er sprake is van lekkage!

danyel9256 (0) PRO, 18 jaar geleden

nou Sayed , dat is wat ik bedoel , ik neem aan dat Ivo zoiets ook wel merkt en voor mensen die toch hun recirculatieklep willen controleren is er een eenvoudige manier om te testen; ventilator op de hoogste stand en dan de recirculatieklep activeren (let op dat de ventilatie naar de voeten gericht staat omdat recirculatie bij de meeste auto's niet werkt als de lucht naar de voorruit gericht staat vanwege ontwaseming) als de klep in werking komt maakt de ventilator een iets ander geluid (er word lucht van binnen uit de auto gezogen en dat hoor je).
soms is de klep ook hoorbaar als de motor niet loopt (alleen contact), de ventilator op de laagste stand en dan bedienen vaak is de beweging van de klep hoorbaar.
en zou de kachel kraan of radiator nou minimaal lekken dan zou je dat ook ruiken , koelvloeistof heeft een typische geur.
groetjes Danyel

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Opel Astra of stel zelf een nieuwe vraag.