Hallo liefhebbers,
Ik heb een zeer apart probleem. Ik zal het jullie uitleggen.
Onlangs hebben wij een Opel Astra G gekocht uit 1999 met een 1.6 SZR 8V motor. We hebben hem van een 1e eigenaar gekocht en heeft nog maar net 70000km gereden. Vorige week toen we aan het rijden waren begon plotseling de motor erg te tikken en had totaal geen vermogen meer. Het bleek dat de klepstoters vervuild waren en dat dat de oorzaak van het tikken was. Ook liep de motor heel slecht! Motor direct uit gedaan en door een buurman naar huis laten slepen. Daarna Wyns engine flush gehaald en daar de motor een half uur stationair op laten lopen om de boel eens goed te laten reinigen van binnen. Net toen er bijna een half uur op zat toen begon het tikken te verdwijnen en zomaar was het getik verdwenen en de motor begon ook weer zowat normaal te draaien. Ik was erg blij! Motor uit gedaan want de engine flush moest eruit want dat mag niet lijven zitten en het oliefiter moest toen ook direct vervangen worden. Dus schone olie en oliefilter erop en de motor liep weer redelijk normaal......... OP 1 DING NA...... Hij liep plotseling op drie cilinders bij stationair toerental en ook bij het gasgeven loopt hij praktisch ook nog op drie cilinders alhoewel het iets beter is bij gas geven. NU KOMT HET......... Het vreemde is wat me daarna opviel toen ik eens een stuk ging rijden merkte ik op dat zodra de auto reed hij WEL goed op vier cilinders loopt. Zelf al rijd je 30 of 20 en doet hem dan bij die snelheid in de vrij en laat hem stationair lopen dan loopt hij zelfs ook stationair goed op vier cilinders rond de 900 tot 1000 toeren maar zodra je de auto weer stil laat staan zakt hij bij stationair in toeren tal weer wat naar beneden naar ongeveer 700 tot 800 toeren en gaat weer gewoon op drie cilinders lopen..... VREEMD!!!! Dus kortom als de auto stilstaat loopt hij op drie cilinders en zodra de auto ook maar harder rijd dan 20 km per uur dan loopt hij weer perfect op vier cilinders. Bougies, bougiekabels en bobine waren al net nieuw toe we de auto gekocht hadden. Ik snap er niks meer van...... WIE O WIE HEEFT HIER RAAD OP? Oh ja er zijn geen storingsmeldingen op het instrumentenpaneel.
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Als je weet welke cilinder niet mee doet , zou ik eens compressie meten , en kijken of op deze cilinder tov de andere cilinders een verschil zit.
Mij was wel opgevallen dat de kleur van de bougie 4 iets lichter was dan de andere drie.
11 jaar
Dan zou het ook nog een verstuiver kunnen zijn , die stationair niet goed inspuit , gooi eens 2 busjes verstuiverreiniger in de tank en kijk eens of het beter wordt.
Ja sorry helemaal vergeten te zeggen 1 busje is al op in 1 volle tank. Geen verandering. Zelfs na 200 km niet eens
11 jaar
nokkenas versleten
11 jaar
Met 70000 km? Vroeger wel bij die oude Kadetten met 1300 motor maar de laatste 20 jaar geen versleten nokkenas meer gezien.
Compressie meten. Kan ook zij dat de koppakking tussen 2 cilinders lek is.
en niet te vergeten de egr klep en inlaatspruitstuk pakking doorgeslagen,even tijdens het lopen van de motor met remmenreiniger langs het inlaatgedeelte spuiten,bij verandering van lopen zit daar de fout,dan kun je compressiemeten wat je wil die heeft hier geen invloed op.
11 jaar
Beste Mark36,
Hebt u uitgevonden wat uiteindelijk het probleem was?
groet, Jules.
7 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Opel Astra of stel zelf een nieuwe vraag.
11 jaar