close auto
close

Surf Advertentievrij op Problemcar.nl!

Geen afleiding meer, alleen de antwoorden die je zoekt. Word VIP en geniet van een volledig advertentievrije ervaring.

Word VIP voor slechts €1,99 per maand!

Word vip

Opel Astra: Stilvallen C14NZ

Bouwjaar: 1994, Brandstof: Benzine, Motorcode: C14NZ

Hallo allemaal,

Ik heb zo'n anderhalf jaar een Astra F met een C14NZ blok erin. Al sinds ik de auto heb heeft hij het probleem dat 'ie willekeurig uitvalt.
Hierna start hij ook niet, maar na een paar minuten doet hij het gewoon weer wel (het verschilt hoelang je moet wachten).
Dit gebeurd zowel bij een warme als een koude motor, bij warm en koud weer en soms 200 km niet en valt hij hierna wel 5 keer uit in 2 km rijden.
Volledig op willekeurige momenten dus ook bij stationair maar soms al rijdend etc. etc.

Ik ben zelf al een en ander gaan zoeken en proberen maar heb het probleem niet kunnen vinden. De auto is net weer apk gekeurd (vlekkeloos)
en rijd prima als hij niet stilvalt tenminste. Vandaar dat ik hoop dat iemand hier misschien een idee heeft; hieronder een lijstje van wat er al aan is gebeurd.

- Bougies vervangen
- Bobine vervangen
- Hall gever vervangen
- Ontstekingsmodule vervangen
- Vinger ontsteking vervangen (rotor)
- Map sensor vervangen
- Temperatuur sensors vervangen
- Brandstofpomp relais vervangen
- Meet punt gemaakt voor spanning brandstofpomp
- Injectie huis schoongemaakt
- Computer uitgewisseld met andere (zonder resultaat dus zit de oude er weer in)
- Motormanagement kabelboom gedemonteerd los gehaald door gemeten bekeken op beschadigingen en nieuw in getaped
- Dashboard gedemonteerd en gekeken naar eventuele breuken/ losse stekkers (geen resultaat)

Hopelijk heeft iemand een idee wat ik vergeten zou kunnen zijn...

Geplaatst door

maxb (0)

al 11 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

heb je al gekeken, dat als hij niet start, of de pomp wel draait.
een slang op de pomp losmaken en dan starten!

Sjaak F 0

11 jaar

Wat brandt er nog aan lampjes op het dashboard op het moment van uitvallen? Contactslot of een losse aansluiting van de dikke kabels is het eerste waar ik aan denk .
Wij hebben op het werk een kastje met een 5tal ledjes .Een aantal draden sluit je aan op belangrijke spanning-afnemers en de laatste draad is voor de massa .
Nu maar net zo lang rijden tot de motor uit valt . Welke was nu de eerste waarvan de spanning weg viel !!

Alles weg en de dynamolamp die op licht?

Electrisch deel van het contactslot komt vaak voor .

Succes.

Punt 50
badge

11 jaar

Ten eerste dank voor de reacties !

Bij het stilvallen valt niks weg op het dashboard, accu lamp gaat aan en mm lampje maar dat is puur omdat de motor niet draait volgens mij (radio kachel verlichting etc blijven allemaal werken).
Heb alle kappen van het dashboard er af liggen en heb ook al flink lopen jutteren met onder andere de dikke kabels van het contact maar hierdoor valt 'ie niet uit.
Elektrisch deel van het contactslot kan ik dan dus uitsluiten daar niet alleen de dynamo lamp oplicht ??

Wat betreft het brandstof verhaal; zou dit best willen testen maar weet niet goed hoe. Heb al zitten denken aan een stuk transparante slang door de auto heen te leggen voor
brandstof maar weet eigenlijk niet wat hiervoor geschikt is...
De slang loshalen op het injectie huis en weer starten proberen is nogal wat omslachtig..

maxb 0

11 jaar

Lampje aansluiten op de voeding van de pomp , lampje uit onder het rijden weet je in iedergeval dat hij geen brandstof meer krijgt.

kaleido 1 6875
badge vip badge

11 jaar

Als de pomp stopt dus de druk valt weg ,dan stopt de motor langzaam .

Als het contact uit valt is het stoppen veel meer plotseling .

Als een aftakking op de aanvoerleiding voor jou al op problemen stuit ? !

T aansluiting en een manometer er op ....... 1 bar is voldoende.

Groet.

Punt 50
badge

11 jaar

Heb al een meetpunt gemaakt in de kabelboom, ben al eens wezen rondrijden met een multimeter eraan maar de brandstofpomp krijgt inderdaad geen spanning op het moment dat de auto stilvalt.
Probeer ik weer te starten dan heb ik wel spanning op de pomp alleen start de motor niet.

maxb 0

11 jaar

@ Punt; als de motor stilvalt is het vrij abrupt bijvoorbeeld bij het stoplicht van het een op het andere moment.
Tijdens het rijden voel je 'm eerst wat inhouden en met goed gas er op blijft hij soms wel lopen anders valt de motor ook gewoon stil.

Wat betreft die manometer, zou ik daar ook een manometer voor lucht voor kunnen gebruiken?? Heb op het werk wel vloeistof meters
maar die geven tot 300 bar aan; ik den niet dat ik 1 bar daarop kan zien.

maxb 0

11 jaar

Is er ook een brandstoffilter aanwezig en zo ja is deze verwisseld?

popeye

popey 0

11 jaar

M.i. een probleem in de ontsteking. De 14NZ heeft een éénvoudig inspuit en ontstekingssysteem, het inspuitsysteem verdenk ik niet want als die uitvalt brand het motormanagement lampje ook niet meer. De gehele ontsteking geeft wel eens problemen doordat er een keerring gaat lekken tussen cilinderkop en ontstekingshuis. De hallgever (ook een nieuwe) kan intern een onderbreking hebben of één van de aansluitdraden is door verkeerde montage doorgesleten.

ronny530 0

11 jaar

Alles van de ontsteking was al vervangen .toch.?
Test of er nog ontsteking is na het uitvallen .
Blokkerende brandstofpomp komt ook voor . Een eenvoudige compressie-meter of manometer van een bandenpomp is goed genoeg en niet duur!
Wat Ronald ook zegt ;het is eenvoudig systeem en moet je rijden om uitvallen te krijgen of gebeurt het juist alleen bij stationaire loop . (stappenmotor vast)
De ontsteking is goed te testen met een ledspanningzoeker.
Dan kan je zien of het af slaan een onsteking gebrek is .
Succes.

Punt 50
badge

11 jaar

Hallo allemaal,

Sinds lange tijd maar weer eens een update, ik heb na lange tijd toch maar weer de moeite genomen wat aan de astra te doen.

Heb inmiddels een c12nz blokje erin gelepeld dat ik voor niks kon krijgen via een maat van me, blok is goedlopend uit een corsa gekomen die was afgekeurd op roest
en nu inmiddels dienst doet als crosswagen. Helaas is hiermee het stilval probleem niet opgelost. Tijdens het warmdraaien was het al zover en viel de motor weer
uit. Ga ik meten dan blijkt dat de computer gewoon stroom krijgt maar starten wil 'ie niet meer, haal ik de stekker voor de stroom los (ronde met draaiconnector)
doe ik deze weer terug wil 'ie wel weer aan de gang....

Iemand iedeeen?

maxb 0

10 jaar

Krygt je brandstof pomp wel stroom je kunt hem horen zoemen in je koffrbak

kleijn 0

10 jaar

Ja deze krijgt stroom, ik hoor 'm zoemen en heb deze ook al gewisseld voor een andere.

maxb 0

10 jaar

Bij deze weer maar eens een update, om alle problemen met de brandstof toevoer uit te kunnen sluiten heb ik zelf maar even een tankje in elkaar gelast deze week.
Aparte leiding naar voor gelegd zodat ik niets meer van doen heb met de bestaande leidingen.

Ook heb ik binnen een schakelaar gemaakt om zowel ontsteking als computer en brandstofpomp mee te kunnen schakelen, het contact gebruik ik dus alleen nog om de startmotor te bedienen.

In principe is er dus niets meet gekoppeld aan de auto zelf, maar helaas net een testritje gemaakt en ja hoor na 100 meter stond ik weer stil, even wachten en vervolgens weer vrolijk een kwartier rond gereden zonder problemen....

Ik heb allemaal het idee iets heel simpels over het hoofd te zien, misschien heeft hier iemand nog suggesties. Ik heb eigenlijk geen idee meer........

maxb 0

10 jaar

je moet een paar elementen hebben om een huidige"" motor te kunnen laten draaien
brandstof ,zuurstof, vonken, een startmotor en tegenwoordig een opnemer die meet of de motor ronddraait gedurende een bepaalde tijd.
Dit laatste omdat je een elektrische benzinepomp hebt.
Zodra 1 van die elementen afwezig is ,doet ie het niet.

Ik zou het laatste eens controleren


gr popeye

popey 0

10 jaar

Ik zou de module onder de bobine nog eens vervangen door een andere, al vaker gehad dat een nieuwe ook niet goed was.

Jacob1985 0

10 jaar

klopt ,de module kun je met een trucje testen als je die er uitgenomen hebt.
ik weet niet meer hoe dat moet, omdat het lang geleden is dat ik zoiets gedaan heb.
met een batterij erbij dacht ik, dan kun je een vonk simuleren.
als deze module warm wordt en in slechte staat is houd tie er mee op.
volgens mij nog de enige mogelijkheid

popeye

popey 0

10 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Opel Astra of stel zelf een nieuwe vraag.