Dit bericht is mss wat voorbarig maar ik denk dat m'n alternator stuk is (spanning op batt. blijft op 12.75V; ook na starten en het lampje batt. brand en er zit nog maar enkele maanden een nieuwe batt. in) en ik overweeg om deze zelf te vervangen.
Dus heb ik enkele vragen:
-Wordt de alternator meestal geleverd met riemschijf of zonder (want dit is niet duidelijk!)?
..en als deze geleverd wordt zonder dan heb ik wss nog speciaal gereedschap nodig om deze te verwisselen. Juist?
-Heeft er iemand ervaring hiermee? Is deze makkelijk te vervangen of laat ik dit beter doen door een professioneel?
-Is het aangeraden om ook de riem te vervangen en eventueel iets anders (bvb. spanrol, ....)?
THX!
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
De altenator/dynamo wordt compleet geleverd maar is dat de oorzaak van de storing wel. Vaak is de riem de oorzaak deze kan zodanig uitgehard zijn dan de riem gaat slippen. Eerst de riem vervangen lost dat het probleem niet op dan de altenator vervangen door een revisie danwel nieuw exemplaar.
Is zelf te doen, spanrol en spanner moeten niet altijd vervangen worden, is natuurlijk beter, maar waarom onnodige onkosten doen, zijn riem zou ik wel vervangen, kosten niet veel.
Gr.
10 jaar
Alvast bedankt voor de tips.
Ik heb even gekeken onderaan de wagen waar de bevestigingen zitten en naar de spanrol zelf en de moed zinkt me een klein beetje in de schoenen om dit klusje zelf te klaren (ook al omdat ik niet superhandig ben). Ik heb alvast een torx doppen set nodig die ik zou moeten kopen en dat is niet alles want ik heb geen gereedschap om eventueel de riemschijf van de alternator te trekken.
En er is nog een vraagteken (omdat ik dit niet goed te zien is):
-Kan iemand mij uitleggen of vertellen als voor die spanrol te lossen of demonteren buiten de bout van de as ook ergens nog een ander plaats is waar ik iets moet losschroeven om de spanning van de spanrol weg te nemen? Of is het voldoende om de bout van de as los te draaien en de rol op één of andere manier van z'n as te trekken (wat volgens mij heel onwaarschijnlijk is)?
Nogmaals bedankt!
10 jaar
Het lijkt erop dat je totaal geen laadspanning hebt. Het is niet aannemelijk dat dit komt door een slippende multiriem.
Zelf zou ik ervoor kiezen om de alternator uit te bouwen en even naar een revisiebedrijf te brengen. Uitbouwen is te doen, even de riem eraf en de bouten van de alternator lossen. Bij revisie weet je zeker dat de alternator er weer even tegen kan. Ook behoudt je de originele kwaliteit, wat vaak aantrekkelijker is dan het monteren van een imitatie exemplaar. Sloop zou ik helemaal willen afraden.
De vrijloop pulley kun je eventueel wel overzetten. Daar heb je normaal gesproken wel een luchtsleutel en pulleytrekker voor nodig.
Succes
10 jaar
Haai,
Even deze topic afsluiten met de afloop.
Ik heb de herstelling laten uitvoeren door een kleine garagehouder en dat was voor mijn onhandige handen zeker de beste oplossing.
Het heeft mij 488 gekost met alle ALLE riemschijven vernieuwd (incl.spanrol met veermechanisme). Ook de riem zelf en de waterpomp (begon al te piepen) zijn vervangen door nieuwe! Voor deze superprijs kon ik het allicht zelf niet want ik had het gereedschap niet. Bovendien heb ik mezelf mss een zenuwinzinking bespaard.
Dat is zeker een hele zwik goedkoper dan die officiële merkdealers!!
Toch heel er bedankt voor de hulp en hopelijk is deze topic wel bruikbaar voor iemand anders.
GRTZ!
10 jaar
En ben je er zeker dat alles weer picobello is gemonteerd.
Gr.
Jantje
10 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Opel Combo of stel zelf een nieuwe vraag.
10 jaar