Opel Astra: Astra 1993 motor slaat af

Bouwjaar: 1993, Brandstof: Benzine, Motorcode: C1.6NZ E2

Hallo,

Mijn zus is in het bezit van een Opel Astra uit 1993 met een C1.6NZ-blok. Ieder jaar netjes laten keuren en helaas verder eigenlijk geen onderhoud aan laten plegen, tenzij echt nodig. De bougiekabels (en verdelerkap) zijn vorig jaar of het jaar daarvoor al eens vervangen, afgelopen juni de uitlaat.

De motor slaat nu echter zomaar af. M'n zus rijdt ermee op de ringweg, 70km/h in 5e versnelling en geen rare dingen. Vervolgens houdt 'ie in, motor stottert en slaat af. Nou zegt m'n zwager dat ie afgelopen week olie heeft bijgevuld. Het lijkt mij dat het daar niet aan kan liggen, ook niet als je 'm teveel vult, toch? Iemand een idee wat het "ALLEMAAL" (ja ik weet het) zou kunnen zijn? Ik zat zelf te denken aan brandstoffilter oid.

Het vreemde is wel, als je de auto een aantal minuten of uren (ook dat verschilt) laat staan met de motor af, en je start 'm daarna, loopt ie weer prima... Overigens, als je 'm start loopt ie normaal. Op 4 cylinders en 850-900 tpm.

Iemand een idee?

Alvast bedankt!

Prometheus

Geplaatst door Prometheus (0) , lid sinds 19 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Opel Astra? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

35 Reacties

jan T (20) PRO, 13 jaar geleden

de bdp sensor wil wel eens voor zulke vreemde storingen zorgen.
deze zou je kunnen vervangen.


groetjes jan.

Prometheus (0), 13 jaar geleden

Hallo Jan,

Dank voor je antwoord. BDP-sensor dacht ik ook al aan. (Niet omdat ik er zelf zo veel verstand van heb ;-) maar omdat ik hier op het forum meer lees over problemen met de BDP-sensor en deze motoren. Weet je zo waar ik die sensor kan vinden? Heb de auto inmiddels bij mij voor de deur staan en toen ik net de motorkap openhad, begon het te stortregenen. Nu zie ik weer zon dus kan zo nog even kijken. Ik was voor nu van plan om toch bougiekabels, bougies etc te checken.

Iets anders wat het nog zou kunnen zijn, dat je weet? En: die BDP-sensor, is dat makkelijk zelf te doen?

jan T (20) PRO, 13 jaar geleden

deze zit bij de krukas poeli dus waar de riem over loopt.
als je van af het rechter voorwiel kijkt zie je hem zitten.

groetjes jan.

Prometheus (0), 13 jaar geleden

[quote=jan T]deze zit bij de krukas poeli dus waar de riem over loopt.
als je van af het rechter voorwiel kijkt zie je hem zitten.

groetjes jan.[/quote]
Dank je wel voor je antwoord. Ik stel me het volgende voor: Een 2-polige stekker?

jan T (20) PRO, 13 jaar geleden

nou je ziet een sensor met draad en als die volgt dan kom je de stekker tegen.

groetjes jan.

Prometheus (0), 13 jaar geleden

Hehe... okee, ik zal gaan kijken, dank je wel. Had al m'n Olving vraagbaak opgesnord maar die is voor een Kadett en tot 1988. Daar staat de C16NZ dus niet in. (Hoewel ik wel dacht dat dat blok ook nog in Kadetts geleverd was...)

moderator (0) PRO, 13 jaar geleden

Een C16nz heeft geen krukassensor. Deze motor heeft nog een verdeler. ( staat ook in de vraag v/d TS ) Een veel voorkomend probleem is de moduul in de verdeler die stuk gaat. Is een zwart kastje en zit met 2 boutjes vast.
Een andere optie voor deze storing is het benzinepomprelais.
Inderdaad is dit dezelfde motor als in de Kadett 16i vanaf bouwjaar 1989 t/m 1991.

Prometheus (0), 13 jaar geleden

[quote=moderator]Een C16nz heeft geen krukassensor. Deze motor heeft nog een verdeler. ( staat ook in de vraag v/d TS ) Een veel voorkomend probleem is de moduul in de verdeler die stuk gaat. Is een zwart kastje en zit met 2 boutjes vast.
Een andere optie voor deze storing is het benzinepomprelais.
Inderdaad is dit dezelfde motor als in de Kadett 16i vanaf bouwjaar 1989 t/m 1991.[/quote]
Ah, okee! Die module heb ik zien zitten in de verdeler. Omdat ik er nu niet meer naar ga (kan) kijken ivm donker vraag ik het hier even: die module is los van de verdeler? (Overigens verbaasde ik me erover dat de verdeler één geheel lijkt. In m'n B-kadett uit 1968 is de kap los te halen van de eigenlijke verdeler. Maar goed... Times change denk ik dan maar.)

Hoe dan ook, als de module los kan, kan ik die schoonmaken (de contactpunten) en evt. een nieuwe bestellen indien nodig.

moderator (0) PRO, 13 jaar geleden

Daar zitten geen contactpunten in. Valt ook niets aan schoon te maken. Die moduul moet dan gewoon vervangen worden. Koop geen imitatie ( wel stuk goedkoper ) maar een originele. Zoals vermeld: aan de beide kanten de stekker(s) losmaken ( 5 of 6 draden tezamen ) en de 2 schroefjes lossen.
Alternatief is eventueel een gebruikte verdeler monteren. Zou wel eens minder kunnen kosten dan alleen een nieuwe, originele moduul.
Bij deze verdeler kun je de kap toch ook losschroeven? Niets anders dan bij de B-Kadett. Alleen heeft die dan weer geen moduul maar inderdaad contactpunten en een condensator. En tijden veranderen inderdaad, ja.........

Prometheus (0), 13 jaar geleden

[quote=moderator]Daar zitten geen contactpunten in. Valt ook niets aan schoon te maken. Die moduul moet dan gewoon vervangen worden. Koop geen imitatie ( wel stuk goedkoper ) maar een originele. Zoals vermeld: aan de beide kanten de stekker(s) losmaken ( 5 of 6 draden tezamen ) en de 2 schroefjes lossen.
Alternatief is eventueel een gebruikte verdeler monteren. Zou wel eens minder kunnen kosten dan alleen een nieuwe, originele moduul.
Bij deze verdeler kun je de kap toch ook losschroeven? Niets anders dan bij de B-Kadett. Alleen heeft die dan weer geen moduul maar inderdaad contactpunten en een condensator. En tijden veranderen inderdaad, ja.........[/quote]
Dank voor je uitleg! Ik ga eerst wel ff kijken op de sloop. Voor een tientje ofzo wil ik het wel proberen. Is het dan weer/nog stuk, kan ik altijd nog naar de dealer.

Ik had niet gezien dat je bij deze verdeler de kap los kan schroeven. Bij de B-Kadett zijn het twee klemmetjes die je omlaag moet drukken, dan haal je de kap er zo af. En met die B-kadett is het nog makkelijk troubleshooten voor een amateur :P

Nogmaals bedankt voor het antwoord in ieder geval, ik laat m'n bevindingen hier later weer weten!

Prometheus (0), 13 jaar geleden

Op de sloop kwam ik 1000 verschillende verdelers tegen, ook bij 1.6 blokken. Aangezien de meeste typeplaatjes al van de auto's zijn afgeript, maakt dat het zoeken wat lastig.

Deze verdeler is het:

[img]http://img829.imageshack.us/img829/840/v...[/img]

De kap er vanmiddag even afgehad maar kreeg de rest niet los. Wel geprobeerd schoon te maken, zo goed/kwaad als het ging. (Eigenwijs) Misschien helpt het.
Trouwens, waar ik vanmiddag was op de sloop had geen van de Astra's deze specifieke verdeler volgens mij... En, deze zit er pas een jaar of 2 op.. Best jammer.

moderator (0) PRO, 13 jaar geleden

Klopt. Deze is van een 1.6i. De 14i heeft een bruine kap met klemmen ( merk Bosch) OF een heel ander model zwarte kap met boutjes. Geen van die 2 passen op de 16i.
Kijk ook goed naar de bougiekabelaansluitingen op de kap. Die oxideren erg graag met slechte verbindingen als gevolg. Binnenkant verdeelkap ook goed bekijken op ( witte) aanslag bij de kabelpennen. Oxidatie daar? > kap vervangen.
Als het goed is, heb je de moduul dus gezien in deze verdeler.

Prometheus (0), 13 jaar geleden

Hoi Moderator,

Die van de 1.4i lijkt op (of is hetzelfde als) die in m'n oude B-Kadett. Die andere, met boutjes (lijkt op Torx maar dan omgekeerd) heb ik ook gezien inderdaad. Bougiekabelaansluitingen zijn allemaal glimmend zilverkleurig, dus dat zit volgens mij wel goed. Wel zag ik (volgens mij) roest onder de kap. Daar zal ik ff een foto van maken, dus als je nog ff blijft hangen op het forum, zul je dat zo zien.
Moduul heb ik zien zitten ja, beetje links onder, meen ik.

moderator (0) PRO, 13 jaar geleden

[quote=Prometheus]dus als je nog ff blijft hangen op het forum, zul je dat zo zien.[/quote]
Hangen bevalt me anders niet zo geweldig........

harnak (0), 13 jaar geleden

als hij afgeslagen is en dan niet meer start zou ik eerst willen weten of hij op dat moment ook niet vonkt aan de bougiekabel.die roest daar valt wel mee hoor heb ze wel erger gezien toen ze nog maar 3 jaar oud waren.ik zit namelijk ergens anders aan te denken.

Prometheus (0), 13 jaar geleden

Dat heb ik nog niet kunnen testen. M'n zus heeft dat sowieso niet gecontroleerd, dat weet ik zeker. Waar denk je aan dan?

harnak (0), 13 jaar geleden

als hij dan wel vonkt denk ik aan de bezine pomp ,dit omdat je zegt dat hij eerst inhoud en stotterd ,maar je moet wel eerst weten of hij op dat moment wel of niet vonkt anders blijf je bezig.

Prometheus (0), 13 jaar geleden

Ja, dat is ook zo. Hoe raad jij me aan om dat het beste te testen? Mee rijden, wachten tot het probleem zich voordoet, bougiekabel van bobine > verdeler loshalen en tegen blok houden om te zien of ie vonkt?

harnak (0), 13 jaar geleden

ja alleen ik zou een kabel aan de bougie loshalen oude bougie of schroevedraaier erin en bij het blok houden en dan starten. succes

Prometheus (0), 13 jaar geleden

Oude bougie heb ik helaas niet dus dat wordt een schroevendraaier. Straks maar es ff testen. M'n zwager rijdt er achteraan met z'n eigen auto dus moet lukken allemaal.

Prometheus (0), 13 jaar geleden

Goed... Gisteravond een stuk mee gereden (kilometer of 40) en niet uitgevallen. Wel ging het MM-lampje weer branden. Contact uit en weer aan > lampje uit. Wat me opvalt, als ik nu het contact aanzet, gaat het MM-lampje heel even aan, dan uit en dan weer aan, zoals het altijd is als je contact aan is. (Motor loopt dan niet.)

Ik neem zomaar aan dat dat aangeeft dat er een storing is. Storing uitgelezen en daar komt het volgende uit:

1 - 2
1 - 2
1 - 2

2 - 4
2 - 4
2 - 4

En dat herhaalt zich, begint dus weer bij 1 - 2. Nou las ik dat storingscodes drie keer worden weergegeven, dus dat zou betekenen: 1 - 2 > initialisatie. 2 - 4 > 24 Vehicle Speed Sensor (VSS) No speed signal or low voltage.

ECU ziet dus geen / verkeerde snelheid. Kan dat misschien de oorzaak zijn van het spontaan afslaan? Kan de oorzaak liggen in de kilometertellerkabel die niet aangesloten is? (Zie topic [url]http://www.problemcar.nl/viewtopic.php?i...[/url]) Het lijkt me niet, maar kan het voor de zekerheid vragen.

Wie heeft een idee? Ligt het dan aan die moduul, zoals Moderator zei?

Alvast dank!

moderator (0) PRO, 13 jaar geleden

De snelheidssensor zit inderdaad achter in het klokpaneel van het dashbord. Als de tellerkabel niet aangesloten is, zal deze foutcode gezet worden. Maar hoeft naar mijn idee nog geen reden te zijn om spontaan af te slaan.
Kijk ook eens of de 2 massadraden achter de distributiekap ( aan het nokkenashuis) wel goed vast zitten.

Prometheus (0), 13 jaar geleden

Hmm, waar zit die distributiekap? (sorry :()

moderator (0) PRO, 13 jaar geleden

Zwarte kunststof kap ( aan passagierskant) aan de zijkant motor. Net aan de tegenovergestelde zijde van de ontsteking.

Prometheus (0), 13 jaar geleden

Oh, dat is diezelfde kap die ik er al af had en waar ik de foto's van heb gemaakt... Waar de bougiekabels op zitten... Stom.
Nou, dat zal ik nog ff checken dan en anders moet ie maar naar de garage... Dan weet ik 't ook niet meer :)

moderator (0) PRO, 13 jaar geleden

Op de 1e foto ( #12 )zie je de kap linksboven in de hoek v/d foto.

Prometheus (0), 13 jaar geleden

Oh... zit dat daar :/ Dan zal ik ff gaan kijken. Zo terug :)

Prometheus (0), 13 jaar geleden

Als dat twee draden zijn, die met een bout vast zitten (boven elkaar) dan heb ik er daar net 1 van afgebroken... (de draad dan, die aan het oog gekrompen zit.) WTF.

/edit: Was waarschijnlijk helemaal doorgerot dan. FF kijken hoe ik dat weer netjes krijg.

Prometheus (0), 13 jaar geleden

Goed... Bout losgehaald, draad gestript, oog gemaakt van het draad zelf, wilde ik m vastdraaien en toen tikte ik met m'n ratel tegen de onderste twee draden aan, OOK afgebroken... Kortom, alles verrot dus. Onderste draden (dat zijn er 2, ook aan een bout vast) gestript, oogjes gemaakt en alles weer vastgedraaid. Net stuk gereden > MM-lampje aan, maar verder geen problemen... Afwachten maar.

moderator (0) PRO, 13 jaar geleden

KAN (!) een oorzaak zijn..........

Prometheus (0), 13 jaar geleden

Hehe... Nou, oke, we zullen 't zien. Ik denk niet dat ik er veel meer aan kan doen, ben geen monteur! :-P Mochten de problemen blijven, gaat ie mooi naar de dealer. Kan ik weer verder met m'n Kadett :-)
In elk geval bedankt voor alle tips!

Prometheus (0), 13 jaar geleden

Inmiddels is de Astra naar de sloop gegaan. (Overigens heeft de auto in de tussentijd, de auto is op 31-12-2010 naar de sloop gegaan, goed gereden.)

Allemaal bedankt voor het meedenken en de tips.

Willem12089 (0) PRO, 13 jaar geleden

> Teller signaal komt van een sensor op de versnellingsbak, deze zit tussen de snelheidsgever en tellerkabel in met 1 of 2 draden.
- zonder tellersignaal mag de motor er niet mee stoppen, wel mag ie in gaan houden en hikken en afslaan bij stationair.



> Als de motor als ie warm word afslaat, vervang dan de ontsteking maar voor een goede occasie van de sloop, dan zal je zien dat ie weer heerlijk rijdt.

Willem

moderator (0) PRO, 13 jaar geleden

[quote=Prometheus]Inmiddels is de Astra naar de sloop gegaan. (Overigens heeft de auto in de tussentijd, de auto is op 31-12-2010 naar de sloop gegaan, goed gereden.)

Allemaal bedankt voor het meedenken en de tips.[/quote]
Willem: wel even lezen he? Deze rijdt dus nooit meer. Een andere ontsteking helpt in dit geval ook niet meer............

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Opel Astra of stel zelf een nieuwe vraag.