Goed rijd ik twee weken geleden vrolijk van mijn vriendin naar huis...
Motor uit, 100 meter voor mijn afslag sta ik in de berm... ANWB erbij... Meneer uw dieselpomp lekt... Hij heeft was leidingkjes vaster gezet en met wat hulp van een spuitbus de motor gestart, die weer liep... En toen ik weg wilde rijden weer uit ging. De aardige meneer van de ANWB (echt een topper in mijn ogen!) heeft me naar huis gesleept en geregeld dat ik twee dagen vervangend vervoer had.
Mijn auto heeft inmiddels wat history. Behoorlijk wat kilometers ook, 320.000.
20.000 kilometer terug besloot mijn koppakking met pensoen te gaan en mijn oliekoeler was ook lek... Die heb ik vervangen en mijn motortje heeft het 20.000 kilometer lekker gedaan.
Tijdje terug echter besloot het motortje startproblemen te ontwikkelen. Bleek een retour van de injectors los... vastgezet en tralala vrolijk pruttelen met de diesel.
Nou doet hij het echt niet. Als ik na een paar dagen tijd heb om naar mijn autootje te kijken zie ik een grote plas koelvloeistof op straat zwerven. Denk dat hoort erin. (Bleek mijn radiateur gescheurd). Niewe gehaald, en erop.
Ik proberen te starten (startkabels plus een geweldige buurman!) Hoop herrie uit de startmotor en rokende startkabels, maar weinig reactie van de motor.
Nieuwe startmotor gehaald. En erop (wat een geweldige plek zit dat ding zeg :(. Nu wil (met de startkabels en de buurman) de motor wel draaien. Maar hij pakt niet op. Ik denk dit ken ik, want hij lijkt verdacht veel op dat probleem van de retourleiding. Dus retourleidingkjes opnieuw erop, vol met diesel... Dieselpomp is ook vol...
Niet starten...
Ik de leiding van de injectors een voor een los en starten tot er diesel uit komt... Ja hoor na een paar slagen staan ze allemaal vorlijk te spatteren. Leidingen er weer op. Nieuwe startpogingen weer zonder succes... Op het spuitbusje `cold start' loopt hij wel heel even, maar dan valt hij direct weer stil. Is er iemand die nog een idee heeft, want ik begin een beetje de wanhoop in de ogen te kijken.
Alvast bedankt...
Gerben
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Nou lees ik net op een ander artikel in de pro sectie... Dat als van de injectors de oringen beschadigd zijn dat de diesel die je uit de retour zuigt zwart zou zijn... Ik heb dit ietwat professorisch gedaan, maar wel met enig resultaat. De mijne is niet standaard geel, maar ook niet zwart, beetje licht grijs, wat ik zou verklaaren als wat `opgeloste' olie (correct me if I am wrong, please!)
Ik denk dus dat die ringen wat versleten raken. Wat ik me afvraag is, of dit voldoende probleem is om de motor te laten uitvallen, of om, zoals nu het geval is, de motor compleet niet meer op te kunnen starten?
Iemand?
Groetjes!
Gerben
*Zet hem weer even bovenaan om aandacht te trekken!* :P
16 jaar
Kan het niet zijn dat je brandstofpomp kapot is? Deze gaan toch vaker stuk bij deze type?
16 jaar
ik hoop vurig van niet, die schijnen nogal prijzig te zijn...
maar hij staat wel vrolijk te spatteren uit de dieselleidingen, als ik die los haal...
weet iemand hoe ik de werking van de dieselpomp verder kan controleren?
16 jaar
Even een update van de gang van zaken en een volgende vraag...
Ik heb de ringen in het retourdieselgebeuren vervolgen (dus de ringen op de verstuivers, onder de nokkenas, best leuke klus trouwens...) Ik heb via mijn retourleidng door de dieselpomp diesel doorgespoeld tot er een constante en schone stroom diesel bij het brandstoffilter uit de leiding komt. Brandstoffilter heb ik ook vervangen en hier zit geen lucht in. Als ik aan de retourleiding zuig ik ik schone diesel zonder luchtbellen. Zo heb ik de rubber slangetjes weer gemonteerd.
Met de metalen dieselleidingen los heb ik geprobeert te starten, en zoals voorheen staan ze alle vier vrolijk te spuiten. Zo heb ik de metalen leidingen weer vast gezet.
Gestart. weer wil het motortje niet ik wat graag van hem wil. Er is echter een verandering. Ik heb nu als ik contact aan zet een motor management lampje Deze gaat na een paar tellen uit... en direct weer aan. Ik heb alleen geen gereedschap om die box uit te lezen, en rijden naar de garage is helaas even geen oplossing. Weet iemand hoe ik de ecu uit kan lezen zonder computer om hem aan te hangen?
Hoop snel antwoord te krijgen!
Groet!
Gerben
16 jaar
Bij dit type motor gaat vaak de brandstofpomp kapot,probeer maar een te zoeken met de zoekfuntie op de site.
Hans
ALs de brandstofpomp kapot gaat...
dan zou hij toch geen diesel meer in moeten spuiten?
16 jaar
Het kan zijn dat er wel brandstof uit de leidingen komt,maar dat de druk te laag is.
Hans
Daar zit wel iets ain natuurlijk... Had ik moeten kunnen bedenken...
Enig idee hoe ik dat kan controleren?
16 jaar
Houd je vinger eens op de leiding terwijl er iemand start als het het goed is moet je de brandstof niet tegen kunnen houden. Beetje simpel,maar zo voel je wel of er enige druk opbouw is.
Hans
Ik hou van simpele oplossingen...
Baal van steeds nieuwe dingen vinden die niet in de haak zijn, maar steeds ten dele met de echte klacht te maken hebben. Heb nu bijna een nieuwe motor (lol) maar hij doet steeds minder...
Begin zelf een beetje blind te worden voor de simpele dingen (hoop bomen maar waar is het bos?)
Ik zal straks de buur weer even vragen
Heel erg bedankt voor je reactie! Ik laat weten hoe het gaat!
16 jaar
Je moet simpel blijven denken,anders zie je door de bomen het bos niet meer en ga je steeds verder op een dood spoor. Succes we lezen het wel.
Hans
Boom gevonden :) Volgens mij hoort deze bij het bos:)
De dieselpomp levert totaal geen druk, als ik mijn vinger op de uitgang van injector leiding houd en mijn buur vraag of hij even het contact wil omdraaien merk ik niet eens dat de pomp wat moeite doet om diesel naar buiten te drukken. Als ik zonder weerstand probeer te starten spattert hij wel vrolijk in het rond. Maar goed zonder druk komt het natuurlijk niet ind e cilinder terecht.
(hierbij meteen excuses aan Mr Splash, wiens tip ik niet heb willen geloven maar die toch gelijk had!)
Contact gehad met een bedrijf die die pompen reviseerd. Ruilpompie voor mijn motor is blijkbaar van goud: 975 euro ex BTW! Dan wel jaar garantie. Als ik mijn pomp laat reviseren net zo een hoog bedrag maar garantie alleen op vervangen delen. Dit onderdeel is duurder dan de rest van de hele auto inmiddels! Kan dat niet goedkoper?
Bovendien, kan het niet zijn dat de pomp wel goed is, maar dat er in de aansturing iets fout gaat? Ik neem aan dat de pomp ook de dieselstroom stopt als de motor uit moet. Ik heb geprobeert via verschillende kanalen om aan schema's of iets dergelijks te komen van het elektro om de pomp heen. Maar die magie word gehuld in tal van heimelijke mysteriën en de werking van mijn auto is dus het meest bewaarde geheim op aarde, zo lijkt het.
Dus nu komen mijn vragen van nu. Is er iemand die iets van de sluier weg kan nemen?
* Hoe kan ik mijn ECU uitlezen op fouten, er schijnt een manier voor te zijn met een brug op een stekker ofzo.
* Is er een relais die de pomp schakelt en dus eigenlijk de hoeveelheid diesel naar de motor bepaald?
* Zijn er sensoren of iets die hier invloed op hebben?
* Elke informatie is natuurlijk welkom!
Ik hoop dat jullie nog wat weten!
Groetjes, Gerben
16 jaar
Ik denk dat het valse hoop is als je nog verder gaat zoeken in de dingen die je onderaan vraagt in bovenstaande.
Helaas is de oplossing een andere pomp hoe zuur de appel ook is.........
Succes
Hans
Ik ben ook wel bang dat je gelijk hebt...
Echter, ik zei al die pomp kost 975 ex btw, dat levert mij een rekening op van 1160 euro. Als daarna blijkt dat het toch een relais was... Ik heb geen geldboom in mijn tuin...
De pomp heeft nooit gedaan alsof hij kapot ging. Startproblemen waren van defecten in het diesel retoursysteem, de motor liep mooi en erg zuinig, rookte nooit en trok prima. Ineens ging hij uit. Dat lijkt in mijn ogen niet op een mechanisch kapotgaan van een pomp, maar meer op het wegvallen van een elektrisch signaal of zo.
Ik ben zelf vliegtuigmonteur en mijn ervaring is dat een hoop problemen niet komen door het onderdeel dat lijkt te falen, maar het onderdeel doet juist wat hij moet doen en ergens anders in het systeem gaat iets fout.
Ik wil alle andere mogelijkheden uitsluiten voordat ik een maandloon in mijn auto smijt, geld dat ik dan misschien ineens kwijt ben nogal zuur als daarna een relais van een paar euro de boosdoener is.
Helaas word ik overal erg tegen gewerkt. Een hoop signalen zijn gewoon te faken, zelfs zonder al te veel moeite. Als ik weet waar de spanningen vandaan horen te komen, kan ik bijvoorbeeld een relais omzijlen om te kijken of dat het probleem verhelpt. Dat kost geen 1160 euro, en levert ook geen problemen op. Echter overal waar ik voorzichtig om informatie vraag schrikt iedereen zich een ongeluk en lijkt het wel de meest grote top secret van de amerikaanse geheime dienst.
Daarom vraag ik het hier. Ik vraag niet om wonderen, maar gewoon om een beetje kennis, waarvan ik weet dat het gewoon voorhanden moet zijn. Een professionele automonteur heeft die informatie toch ook nodig?
Groeten,
Gerben!
16 jaar
Het probleem met zo'n pomp is ook dat het spontaan kan voorkomen. En zeker omdat je lampje nu gaat branden icm de erg lage druk kun je er vanuit gaan dat de pomp defect is. Aangezien de ecu en de pomp 1 geheel zijn, krijg je zulke belachelijke hoge prijzen. waarom een logische en klantvriendelijk iets ontwerpen terwijl het ook moeilijk en duur kan......
Wil je 100% zekerheid dat zul je toch de motor moeten laten uitlezen. misschien is er een dealer bij je in de buurt die de moeite wil nemen met de tech II langs te komen.
Wat misschien een andere optie is, is om een revisie bedrijf op te bellen en vragen wat het reviseren van je eigen pomp kost. vaak is dit een veel goedkopere oplossing, omdat dan de delen worden vervangen die echt de geest hebben gegeven. gereviseerde pomp is natuurlijk beter, maargoed het valt te proberen.
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Opel Astra of stel zelf een nieuwe vraag.
16 jaar