Opel Astra: Astra bj95 Motor uitlezen vanwege vermogenverlies

Bouwjaar: 1995, Brandstof: LPG, Motorcode: X1.6SZ

Beste auto bezitters, opelfreaks
Van mijn Astra lekte olie. De lekkage is vrijwel verholpen, dwz zo nu en dan een druppeltje op de grond. Het olielampje blijft echter nog aangaan. Dit doet zie vnl voor als je met de warme motor stilstaat en met regelmaat wanneer de koppeling ingetrapt wordt om te schakelen.
Ik heb nu ook de bougies vervangen. Die waren aardig verkoold en een was nat, geen goed teken dus. Ik vind dat hij niet echt vlot optrekt. Ik kreeg te horen dat hij misschien op 3 cyllinders loopt en daar wil ik achterkoemen Hij zit nu bij een garage voor de APK maar daar kunnen zij dit oder type niet uitlezen.

Zijn er mensen hier die weten waar ik mijn motor kan laten uitlezen?

Het beestje heeft nu bijna 180000 op de teller staan maar ik wil er graag nog vele km in rijden aangezien ik vorig jaar een motor revisie heb gedaan.
Verder dacht ik dat het misschien de oliepomp kan zijn?!

Hulp is welkom

hopel

Geplaatst door hopel (0) , lid sinds 15 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Opel Astra? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

12 Reacties

anoniem-1573996169 (0), 15 jaar geleden

hier valt niets uit te lezen gewoon kijken welke cilinder er niet meeloopt,een voor een je bougiedoppen eraf trekken en kijken of dat hij reageert bij geen reactie even kijken ofdat de kabel wel een vonk levert even een schroevendraaier erin steken en een centimeter van je kop afhouden dan moet er een vonk overspringen,zo niet dan kijken of er op je verdeelkap een vonk overspringt(wel vonk kabel vernieuwen) nog niet dan verdeelkap met rotor vernieuwen,en wat dat lampje betreft zou ik effe een nieuw oliedrukzender plaatsen,en heb je wel ooit je olie met filter vernieuwd

hopel (0), 15 jaar geleden

bedankt oor het advies, doe ik als ik de auto terug heb van de garage. moet morgen 2 draagarmen afleveren, de rubbers waren niet goed. had dat wat jij adviseert reeds gedaan voor de eerste drie bougies, ik kreeg bij de derde wel een klap, leek wel schrikdraad. Dus nu die vierde nog. olie en filter zijn een drie weken gelden vernieuwd toen ik de pakking van de carterpan verving.

wordt vervolgd

hellbat (0) PRO, 15 jaar geleden

ik hoor inderdaad steeds vaker dat de oliepomp kuren geeft bij sommige typen opel. Draai onder het lopen de olievuldop eens los, en controleer of je voldoende olie naar boven ziet komen, ( er moet een olieslinger rondom elke nok verschijnen) zoniet, oliepomp vervangen. Hoor je ook je kleppen tikken ???? meestal is dit een voorbode.

Indien bij je een na laatste oliewissel alweer een tijdje geleden is, kan je ook last krijgen van black sludge, ( dikke teerachtige aanslag in het blok), indien je nu verse olie erin hebt gedaan met hoog reinigend vermogen, kan je filter nu alweer dichtzitten, controleer dit dus ook voor de zekerheid.

Groeten marcel

hellbat (0) PRO, 15 jaar geleden

enne hoezo uitlezen niet mogelijk ????????????????????

Iedereen met een paperclip kan deze types uitlezen, alleen, als er tegenwoordig geen obd aan boord is, weten de meesten niet meer waar ze het zoeken moeten, en worden de klanten afgewimpeld.

er zit ergens onder je stuurkolom een 10 polige stekker in een houder geklikt. Neem deze los, kijk op de kopse kant van de stekker ( dus niet aan draadzijde) met het borgclipje omhoog, en verbind dan de twee pennen rechtsonder met elkaar door ( ja, met die paperclip).

Je motorstoringslampje zal dan na het aanzetten van het contact de storingscodes gaan ophoesten.

Groeten Marcel

anoniem-1573996169 (0), 15 jaar geleden

jazeker kun je deze op die manier uitlezen ,maar hij heeft het niet over een opgeslagen storing gehad of geel lampje.[quote=hellbat]enne hoezo uitlezen niet mogelijk ????????????????????

Iedereen met een paperclip kan deze types uitlezen, alleen, als er tegenwoordig geen obd aan boord is, weten de meesten niet meer waar ze het zoeken moeten, en worden de klanten afgewimpeld.

er zit ergens onder je stuurkolom een 10 polige stekker in een houder geklikt. Neem deze los, kijk op de kopse kant van de stekker ( dus niet aan draadzijde) met het borgclipje omhoog, en verbind dan de twee pennen rechtsonder met elkaar door ( ja, met die paperclip).

Je motorstoringslampje zal dan na het aanzetten van het contact de storingscodes gaan ophoesten.

Groeten Marcel[/quote]

hopel (0), 15 jaar geleden

Daar ben ik weer. Heb de auto afgelopen dinsdag terug gehad van de APK. De draagarm rubbers waren versleten en moesten vervangen worden en LA bij de schokken brekers moest er eea gelast worden. Heb nieuwe draagarmen laten plaatsen. Heb die wel zelf aangeschaft want de garage wilde die voor mij aanschaffen voor 2x de prijs waarvoor ik ze kon vinden.
Mijn probleem met het olielampje heb ik nog. Bij het optrekken in de eerste versnelling maakt de motor meer toeren dan voorheen. Bij het laatste moment van gas geven bij schakelen maakt de motor een scherper geluid ( ik dacht niet dat ik een F1 wagen heb). In de 234 rijdt de auto asl normaal maar in de 5 duurt het lang voordat hij vermogen haalt. Bij de 120 km.p.u heb je constant dat scherpe motorgeluid.
Ik heb vandaag net de motor uitgelezen als bovenstaand voorgesteld. Het rode smeerolie lampje is dan aan en het motorstoringslampje knippert met een interval lang-kort-kort . Wie zegt dit wat ?
De cylinder test doe ik op een later tijdstip aangezien het nu regent in Nijmegen
Ik heb het forum doorgespit en lees vaak het eea over EGR maar ik zou niet weten of het probleem daar gezocht moet worden.

hellbat (0) PRO, 15 jaar geleden

lang kort kort, is code 12, oftewel, geen opgeslagen foutcodes.

Ik vermoed toch je oliepomp als probleem, slechte kleptiming door onvolledig gevulde klepstoters etc.

Groeten Marcel

hopel (0), 15 jaar geleden

Bedankt voor de reactie Marcel.

Ik denk dat ik hiermee aan slag ga. Ik begrijp dat dit een dure klus is. Ik wil als eerste de oliedrukschakelaar vervangen.
Nu is de vraag, is dat ook zelf te doen en waar kan ik die schakelaar vinden ( rekeninghoudend dat ik geen 2 linkerhanden heb maar toch een leek ben op dit gebied).
indien gevonden, kun je die dan ook "gewoon" losdraaien of moet ik het eea aan maatregelen nemen v.b olie die eruitstroomt en op het wegdek/grond kan komen etc.

wordt vervolgd

Willem12089 (0) PRO, 15 jaar geleden

op onderblok tis een soort dikke bout met 1 draadje eraan.

Willem

moderator (0) PRO, 15 jaar geleden

[quote=Willem12089]op onderblok tis een soort dikke bout met 1 draadje eraan.

Willem[/quote]
Onder de dynamo.........

berendonck (0) PRO, 15 jaar geleden

Wat Marcel schrijft klopt, alleen geeft hij deze 3 keer en dan volgen de andere fout-code's, ook allemaal 3 keer, en hij sluit weer met code 12, ook 3 keer.

hopel (0), 15 jaar geleden

Update:
Ongeveer 4 weken geleden heb ik een afstand van heen en etrug 100km moeten afleggen. Op de terugweg begon het beestje langzaam te sneuvelen. Heb nog net de eindstreep kunnen halen. De motor kon nog rijden maar veel harder dan 50 haalde die niet. De garage waar die nu nog staat constateerde gisteren dat een klep verbrand is. Hopelijk was dit dan ook mijn aangekaart euvel.
Voor nu ga ik get volgende doen:
De garage mocht van mij repareren
Als ik de auto terug heb doe ik een motorflush met forte

Voor wat mij betreft, afsluiting van dit topic.
Bedankt voor alle reacties en adviezen

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Opel Astra of stel zelf een nieuwe vraag.