Opel Astra: astra F cabrio 18XE bj 99 stationair jojo

Bouwjaar: 1999, Brandstof: Benzine, Motorcode: 1.8 16V 18XE

Beste allemaal, heb hier een astra F cabrio 1.816V van bj 99. Ik geloof een X18XE.

Deze auto heeft als klacht: stationair gaat hij vaak omhoog... pulserend gaat deze zijn stationair afregelen. Meestal omhoog 1100-1500rpm zo. Soms blijkbaar omlaag (heb dit zelf nog niet mee gemaakt)

Stilstaand loopt hij meestal mooi stationair, welliswaar iets aan de hoge kant (ca 1100 a 1300rpm zo). Zodra er echter gereden wordt en men de koppeling weer intrapt staat het stationair flink te jojo'en. Niet fijn en ook merkbaar bij bijv gasloslaten met rijden enzo.

Eerste gedachte was natuurlijk de stationaire regelklep met de stappenmotor. Deze gereinigd, maar mocht niet baten. Inmiddels al zoveel geprobeerd.

Het volgende:

-gasklephuis compleet met potentiometer en stationaire regelklep gewisseld.
-vacuumslangen gecontroleerd
-LMM van andere auto geprobeerd.
-gekeken of hij anders reageerde met temp sensor los liggend.
-ECU gecontroleerd op losse solderingen
-wd40 op inlaatspruitstukpakking gespoten om te kijken of deze daarop reageert (helaas stilstaand en dan loopt hij verder ok).

Verder is sowiezo recent onderhoud gedaan inc nwe bougies.

De wagen heeft wel recent de klacht nog erbij gehad dat deze erg onregelmatig liep. Momenteel geen last van.

Bij uitlezen kwam er het volgende uit:

LMM (deze dus geprobeerd maar maakte nix uit)
temp sensor (maar dit kan kloppen, want die had ik even losgetrokken om te kijken of dit uitmaakte in de klacht)

Iemand enig idee waar nu nog te zoeken?

Mvg, Hans

fury

Geplaatst door fury (0) PRO , lid sinds 14 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Opel Astra? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

15 Reacties

R_Bakker (0) PRO, 10 jaar geleden

Slang die van het gasklephuis naar het kleppendeksel gaat daar zit een klein gaatje bij de gasklep kant waar de slang op moet is deze wel open.
Geeft vaak problemen als deze niet open is.

fury (0) PRO, 10 jaar geleden

heb de slang gecontroleerd, zelfs een andere erop gezet (die van het andere gasklephuis)..het mocht nix baten.

Toerental varieert trouwens zelfs tot rond de 2000rpm.

Wel heb ik ontdekt dat de wagen reageert op beweging.. bij stilstand draait deze netjes.. bij rijden of rollen gaat hij weer jojo'en. Dus dit doet te denken aan toch iets van een vacuumlek ofzoiets.. vanmiddag nog eens op de brug zien te zetten en heel goed onder het spruitstuk controleren of ik nix over het hoofd heb gezien.

Greetz

R_Bakker (0) PRO, 10 jaar geleden

Slang zal wel niks mankeren maar het kleine gaatje in het gasklephuis die gaat dicht zitten en dan krijg je problemen, heb het al meerdere malen mee gemaakt.

fury (0) PRO, 10 jaar geleden

Het wordt steeds wonderlijker.

Gaatje had ik sowiezo aan beide kanten even doorgeprikt ter voorkoming van problemen.

Maar het volgende viel me op. Stilstaand loopt hij prima stationair, maar zodra er beweging in de auto komt begint het. Eerst dacht ik dat het te maken kon hebben met dat de motor juist vermogen moest leveren.. Echter zelfs al draait hij stationair en je duwt de wagen enige meters dan begint het.

Nu dacht ik dat het mischien toch een vacuum lek zou zijn wat reageert op het bewegen van de auto. Auto met draaiende motor op de brug, aan alle slangetjes en bedrading lopen duwen, trekken en bewegen. Totaal geen enkele reactie!
Ik bok de auto op... allereerst niks, maar dan gaan de wielen draaien door de frictie in de bak..en zodra de wielen enige snelheid krijgen, begint het gedonder weer.

De wagen heeft gewoon een km teller kabel, maar ook ABS. Heb al geprobeerd de ABS unit los te leggen. Ook dan is het probleem er!
Waar ik nu nog naar wil kijken is of er een sensor op de km teller zit. Heb deze bij oudere modellen er wel eens op zien zitten, niet wetende waarvoor eigenlijk. Echter, als dit het geval is, dan werkt deze wel. Want het begint pas als de wielen gaan draaien, dus is er toch een signaal?

Ik vind het steeds vager worden. Ook bij de lokale opel dealer heeft men nog nooit van zoiets gehoord.

Ik zoek verder, maar als iemand suggesties heeft? Mss een uitdrijving ofzo? Want er spookt toch wel iets daarbinnen ;)

Greetz en alvast hele fijne feestdagen iedereen!

R_Bakker (0) PRO, 10 jaar geleden

Zogauw het motormanagment ziet dat er snelheid(dus een KM signaal is) gaat het stationeer toerental omhoog dus ook bij uitlopen iets verhoogd toerental en zodra je stil staat gaat hii naar stationeer.

Gasklep aanslag niet te ver opgedraait en stationeer toerental met de testkast resetten.

Prettige dagen

fury (0) PRO, 10 jaar geleden

Dat klinkt positief.

Er zit al een ander gasklephuis op... dus mss enkel dat resetten?

neem aan dat dit enkel met de testkast van de opeldealer kan? Of zou dit ook met een universele testkast kunnen?

Thnx!

downforthecause (0) PRO, 10 jaar geleden

Is je pakking van je gasklephuis nog heel?

kleijn (0), 10 jaar geleden

als je alleen je gasklep huis hebt vervangen hoef je niet in te leren
zelfs je storing lampje gaat uit

RDijkstra (0), 10 jaar geleden

Hallo,
Ik heb een vergelijkbaar probleem gehad met mijn zafira 1.8XE. Bij starten ging hij ook naar 2000 -3000 rpm en met een aantal seconden zakte het toerental naar ongeveer 1000rpm, onder het rijden merkte ik vaak dat hij inhield ook ging af en toe het motorstoringslampje branden. een keer laten uitlezen bleek een slecht signaal of vervuilde lambdasonde te zijn. een maand geleden bleef fout staan en ook het motormanagment lampje bleef branden. fout die aan werd gegeven was van een defecte lambda sonde. Heb eentje bij een opel sloperij besteld en deze moet ik nog ff monteren en dan kijken of het weer goed is.

groet,
Reinder

Opeltje (0) PRO, 10 jaar geleden

ik zou de radio er eens uithalen als deze niet origineel is......deze zit ook aangesloten op je snelheids signaal van de auto die door een gever in de km teller door gegeven wordt........en als dit verkeerd is aangesloten.......

pen 5

http://members.home.nl/opeltje/RADIOSTEK...

fury (0) PRO, 10 jaar geleden

Hartelijk dank voor de reacties. Ik ga er morgen weer eens induiken. Eerst die radio er eens uit trekken. Das het makkelijkste. En daarna eens verder kijken.
Hij is al uitgelezen en daar kwam toen iig geen lamdasonde oid uit, maar ik kijk ff. Verder dan ff navragen of men dat stationair idd kan afregelen. Het is een simpel gasklephuis met gaskabel bediend. 2 Stekker. 1 van de gasklep potentiometer en 1 van de stationaire regelklep die er met 2 boutjes aan de zijkant op zit. (jaren 90 model cylinder vormig van siemens). verder enkel paar vacuum slangetjes. Pakking is zeker in orde. Heb hem er nog een extra keer afgehaald en voor de zekerheid zelfs een heeeel dun laagje siliconen pakking erop gedaan. Zeker is zeker. Het veranderde iig nix. Tevens had ik ook met wd40 rond alle pakkingen gespoten om te kijken of er reactie was al aan het begin. En het zou ook de snelheids afhankelijkheid niet verklaren.

Ga iig zeker erin duiken en ik laat het zeker ff weten :)

RDijkstra (0), 10 jaar geleden

@opeltje
Hoezo heeft de radio connectie pen 5 te maken met het snelheidssignaal en de km teller? dit is mij niet duidelijk Als er CAN bus in zit kan ik het mij voorstellen, maar volgens mij is dat niet zo. En krijg je daar ook deze problemen van?

groet Reinder

fury (0) PRO, 10 jaar geleden

ik ga iig ff checken of er toevallig niet een versterker aansturing van de radio spanning op pin5 zet... of een massa ofzo. kan me voorstellen dat dit rare dingen doet. Gelukkig idd geen CAN-bus systeem... heb het hier ook niet echt op!

Greetz!

fury (0) PRO, 10 jaar geleden

pin 5 was iig niet het probleem. deze was er wel..maar zat niks op aangesloten.

Morgen er weer eens induiken. Eerst maybe nog eens uitlezen..en idd ff navragen of men het stationair toerental kan resetten

greetz

fury (0) PRO, 10 jaar geleden

ik dacht even een oplossing te hebben. Had het snelheids signaal uit de sensor in de km teller losgelegd. Op dat moment leek de wagen heel netjes te reageren. geen jojo'en meer..en na stukje te rijden.. nog 1 a 2keer even jojo....en dan stationair. De wagen trok goed met losse sensor etc....

Maar helaas ....na een flink stuk rijden begon het weer van voren af aan.. dit keer met losse sensor. Daarnet sensor maar weer aangesloten. Toch morgen eens even langs de dealer om te zien wat hun aan de testkast kunnen met nog een oude F.

Als hun nix kunnen begin ik te denken aan ECU probleem. Wat denkt men hier?

ps: er is wel ooit gerommeld. Ik zie dat men duidelijk 1 vd 4 draden aan de bobine heeft doorgeknipt en afgesloten (zwart geel) .. was zwart geel geen startpuls bij opel? op een bobine? of was het nu IGN en ST zwart rood.. moet even erin duiken dan. Maar of dit hiermee te maken kan hebben? De wagen heeft het goed gedaan.. en tis duidelijk moedwillig gedaan en in de kabelboom getaped. Twordt steeds vreemder iig!

Greetz

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Opel Astra of stel zelf een nieuwe vraag.