766 bezoekers online

Opel Astra: Astra G: Uitvallen knipperlicht, interieurverl, tellers e.d.

Bouwjaar: 2000, Brandstof: Benzine, Motorcode: Z16XE

Beste monteurs,

Afgelopen zaterdagavond wilde ik mijn Astra G starten, dus draai de sleutel om en start de motor. De motor loopt, verlichting aanen ik wil wegrijden, maar dan valt me op dat o.a. teller- en verwarmingsverlichting het niet doet. Daarnaast knippert mijn handrem en tanklampje. Dit blijkt te stoppen als ik de gevarenlichtknop indruk, maar dan blijkt dat mijn gevarenlicht het zelf niet doet. Als ik mijn knipperlicht aanzet dan hoor ik bij de zekeringskast een snel getik. Dit hoor ik weer niet als ik de koplampen uitzet.

Samengevat:
Van verlichting en bediening doet het volgende o.a. het niet:
- Knipperlicht/gevarenlicht (ook via de afstandsbediening niet)
- Tellerverlichting
- Verlichting verwarmingsbediening
- Mistlichten (zowel voor als achter)
- Ruitenwisserinterval
- Toeren-, snelheids-, tank-, en motortemparatuurwijzers

Wat het o.a. wel doet:
- Grootlicht
- Dimlicht
- Stadslicht
- Achteruitrijlicht
- Achterlicht
- Remlicht
- Ruitenwisser continu standen
- MID
- Radio
- Kentekenverlichting
- CV+afstandsbediening
- Knop voor snelheidsregeling van de ventilatie
- De motor loopt en de auto rijdt

Een kennis van me is monteur en heeft er 5min. naar gekeken. Na het schema te hebben bekeken kwamen we erop dat het aan de Multitimer moest liggen. Na even googlen las ik op diverse fora ook dat de Multitimer dan meestal kapot is, dus heb ik gisteren een Multitimer op de sloop gehaald van een Vectra B en deze er bij mij in gezet.
Contact weer aangezet: interieurlampje in het midden brand wel, interieurlampjes bij de portieren branden niet. Als ik het stadslicht aanzet, gaan automatisch de mistlichten branden, tellerverlichting gaat aan, interieurlampje in het midden gaat uit en nog wat vreemde reacties. Knipperlichten en de wijzers reageren helemaal niet. Dus er reageren nu wel diverse dingen maar niet zoals het moet.

Nog wat aanvullende info:
Ik heb geen ICE en gewoon de standaardradio. Elektronisch heb ik nagenoeg niets gedaan, alleen de DEPO lenskoplampen waar op het moment weer halogeenverlichting in zit. Xenon en ballasten heb ik een week geleden er even uitgehaald. En in mijn kentekenverlichting zit nu circa een 1/2jaar LED-verlichting.
Ik heb zaterdagavond +/- 1uur voordat de problemen begonnen nog een rit van circa 150km gemaakt, geen problemen gehad. Bijna aan het einde van deze rit had ik nog getankt en dus opnieuw gestart en nog steeds geen problemen.
Het valt me op laatste tijd wel op dat als ik uitstap vaak een schok(je) krijg, maar dat wijt ik dan altijd aan de kleding ik die dan draag en aan het weer.
Daarnaast had ik tijdens het starten op zaterdagavond een camera in m'n handen waarvan het klepje naar de batterijen openstond. Dus heel evt. dat stroom van de camera via mij in naar het contact ging.

Uiteindelijk een heel verhaal. Hebben jullie misschien een idee hoe ik dit kan oplossen? Mochten jullie nog aanvullende informatie nodig hebben hoor ik het wel.

Gr. Theo

T-yo

Geplaatst door T-yo , lid sinds 9 jaar geleden

4 Reacties

Ralf_Jensen PRO, 9 jaar geleden

Accu slecht, of een slecht/ niet werkende dynamo.

Controleer deze iig.

Suc6

kleijn, 9 jaar geleden

lijt mij ook accupool los

T-yo, 9 jaar geleden

Bedankt voor de reacties!

Gemeten bij de accu met een multimeter:
Uit: 12,7V
Aan stationair: 14,25V
Aan belast: 13,85V

Zijn normale waarden, toch?

Maar...
Net plaats ik mijn oude multitimer terug en duw ik mijn zekeringkast terug in de behuizing, zie ik een zekering springen. Het was de zekering op positie 22 (o.a. gevarenlicht, informatiedisplay, tripmeter). Dus ik doe er een nieuwe in, en voila alles wat het niet deed, doet het weer. Maar dan test ik het knipperlicht, doet het 2x, en dan springt de zekering weer. Dus maakt de bedrading/stekkers van de knipperlichten waarschijnlijk sluiting. Deze zekeringen had ik niet meer, dus morgen nieuwe zekeringen halen en verder testen...


Gr. Theo

Ralf_Jensen PRO, 9 jaar geleden

Dan nu de stekker van de knipperlichten (lampjes) losnemen, en nog eens die knipperlichten aanzetten. Blijft de zekering nu zitten, dan weet jij genoeg.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Opel Astra of stel zelf een nieuwe vraag.