1008 bezoekers online

Opel Astra: probleem met ontsteking? astra g x16szr loopt niet mooi stationa

Bouwjaar: 1999, Brandstof: Benzine, Motorcode: X16SZR (1.6 8v - 55kW)

Hoi,

Ik heb een Astra G station met een x16szr motor. Het probleem is dat bij een warme motor de motor wat schokt, als je dan voor het stoplicht staat voel je een trilling door de auto heen gaan (wel lichtjes, maar toch). Ook zweet de auto wat olie bij de koppakking en carterpakking.

Ik heb afgelopen december de bougies vervangen, filters (olie, lucht en benzine) en de olie ververst (incl filter). Er zit geen witte smurrie op de olievuldop.

Nu is de auto vandaag bij de garage geweest voor een compressietest en dit ziet er goed uit (mooi gelijkmatig, ong 10 bar). Wel zijn een tweetal foutcodes uitgelezen:

P0351 - primair onstekingscircuit (cil 1+4) - signaal te laag
P0352 - primair onstekingscircuit (cil 2+3) - signaal te laag

Wat is de vermoedelijke oplossing.. Nieuwe bobine (en gelijk ook maar nieuwe bougiekabels)?

Koppakking vervangen (incl. distributieriem, waterpomp en spanrol) komt nog een keertje.

Gegevens auto:

-Astra G Caravan
-X16SZR
-130.000 km

(distributieriem is vervangen bij 75.000 km in 2005/2006)

breekbrood

Geplaatst door breekbrood , lid sinds 9 jaar geleden

5 Reacties

Opel astra x 16 szr, 9 jaar geleden

Beste Wouter,

Ik denk bougiekabels vervangen. Heb ik ook gehad

Succes

breekbrood, 9 jaar geleden

Ik zal de bougiekabels en bobine vervangen. Wordt vervolgd.

breekbrood, 9 jaar geleden

Bougiekabels en bobine zijn vanavond vervangen. Ik weet niet of dit de storingscode oplost, maar de motor rijdt niet lekker stationair. Ik zag bij het verwisselen van de bobine dat de krukas lekt, achter de bobine (tja, achter het plaatje waar de bobine opzit dan).

Wat zou het nog kunnen zijn? Lijkt mij sowieso een lek bij de krukasafdichting, maar loopt het blokje daar niet mooi stationair van?

De distributieriem maakt volgens mij ook geluid, of de waterpomp, een beetje een schrapend geluid wat een relatie heeft met het toerental (maar niet met 1000 rpm terugkomt).

Wat is een goede vervolgstap? Wie-o-wie kan mij verder helpen..

moderator PRO, 9 jaar geleden

Met "bobine"zul je de dis-ontsteking bedoelen. Deze gaan zelden tot nooit stuk. Deze motor heeft geen losse bobine. Achter die disontsteking zit de nokkenas. Eventuele olielekkage van de afdichting heeft geen enkele invloed op het niet mooi draaien van de motor.
De foutcode's die zijn gezet kunnen best een andere oorzaak hebben zoals een verkeerd brandstofmengsel. Controleer dus ook alle inlaatpakkingen, de voetpakking van het injectiehuis, de (goede) werking en afdichting van de EGR-klep en meet eventueel ook de compressie.
Maar zo van alles gaan vervangen brengt (meestal) geen oplossing en kost onnodig veel geld.

Wimski, 9 jaar geleden

Het zweten bij de koppakking heb ik af weten te stoppen door de bouten een slagje !!!!! aan te draaien
Dit is dan bij een x 16 sz moter gedaan
En de lek bij de dis bobine word veroorzaakt door een pakkingring die je zelf makkelijk kan vervangen
Je kan ook ff kijken of de stappenmoter niet vuil is wat te maken heeft met je stationair toerental

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Opel Astra of stel zelf een nieuwe vraag.