Opel Astra: Astra G valt uit bij stationair

Bouwjaar: 2001, Brandstof: Benzine, Motorcode: Z16SE

Beste allen ..

Sinds kort heb ik het volgende probleem met met Astra G :

Bij een warme motor zakt mijn toeren na het gas geven langzaam terug naar ong. 700 rpm was altijd rond de 800.
Incidenteel (wel steeds vaker) valt deze uit als ik voor een stoplicht sta.
Bij een constante snelheid (en dus toerental) lijkt de auto lichtjes in te houden/schokken.
Bij gas geven nergens last van, auto trekt goed weg en rijd verder goed.
De auto is nog nooit uitgevallen tijdens het rijden, alleen bij (stilstaand) stationair.
Na het uitvallen kan ik niet gelijk starten, moet altijd even een seconde of 10/15 wachten maar dan slaat de auto wel direct weer aan en kan ik zonder problemen weer verder rijden.
Uitvallen doet ie ongeveer 3x per week, toerental draait wel bij warme motor sinds kort altijd op 700 rmp.
Als de motor koud is, totaal geen problemen met starten, stotteren, inhouden of wat dan ook.
Geen motormanagement lampjes bij het uitvallen.

Ik heb de auto meerdere keren (vandaag 5e keer) laten uitlezen, zelf tijdens het uitvallen hing ie aan de computer, maar er worden geen foutcodes opgeslagen.

Het volgende is al vervangen:
Bougies
Luchtfilter
Benzinefilter
Oliefilter
Multiriem
Distributieriem
Waterpomp
Termostaat
EGR uit laten programmeren en afgedopt.
Nieuwe software voor management zonder EGR geladen door de Opel Dealer.

De garage denkt dat mijn ECU defect is.
Op de forum lees ik dat er meerdere sensoren de boosdoener kunnen zijn, lijkt mij een beetje kostbaar als ik alle sensoren zou moeten vervangen.

Heeft iemand een idee hoe ik op tot een snelle diagnose kan komen?

Alvast bedankt!

Groet,
Funnos

funnos

Geplaatst door funnos (0) , lid sinds 14 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Opel Astra? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

19 Reacties

marco7126 (0) PRO, 13 jaar geleden

als ze denken dat de ecu stuk is kun je em laten testen in almelo weet je het zeker ac tronics bdw

funnos (0), 13 jaar geleden

Beste Marco,

Bedankt voor je antwoord.
Alleen ben ik van mening dat het juist niet de computer is, daarom ook mijn post op dit forum.

Hiermee wil ik niet zeggen dat het NIET de ECU is, maar dat is een oplossing dat ik altijd nog kan uitvoeren.
Ik ben van mening dat het toch aan een sensor, misschien wel stappenmotor kan liggen. Maar om nou een garage aan het werk te zetten en net als bij de dealer betalen voor elke test, lijkt mij teveel van het goede. Ik ben altijd voorstander van een gerichte zoekactie.

Verder is het, raar maar waar, uitvallen steeds vaker geworden, kan er iets met de stappenmotor zijn?

marco7126 (0) PRO, 13 jaar geleden

kan ook de gasklep zijn! volgens mij elektrisch gasklephuis! schoon maken proberen waard. maar komt ook veel voor dat de gasklep de aansturing mist. ecu stuk! laatst nog een vectra gedaan gasklephuis schoon gemaakt liep wel weer stationair maar hield nog wel in!
ecu opgestuurd en opgelost!
soms gewoon de knoop door hakken! anders ben je er nog een half jaar mee bezig!
en over het algemeen kun je de ecu nooit goed doormeten!
alleen de specialist! als er niks aan de hand is ongeveer 75 euro kun je dan weer verder zoeken

Willem12089 (0) PRO, 13 jaar geleden

Ik denk inderdaad ook te beginnen met Reinigen gasklep.

Controleer ook of het kleine gaatje onder in de gasklep (pijpje aan de buitenzijde gasklep met daarop een dunne slang (ca 9mm) loopt daarvan naar het klepdeksel) controleren op verstopping, deze doet de motor ook wel afslaan namelijk.

Willem

funnos (0), 13 jaar geleden

Beste allen,
Bedankt voor de antwoorden.
Ik zal eerst proberen om de gashuisklep te reinigen.

Even een aantal vragen vooraf:
- Moet de gashuisklep er helemaal vanaf?
- Kan ik dit met diesel reinigen of is remmenreiniger toch beter?
- Moet ik nog rekening houden met electronica in of aan de gashuisklep dat niet nat mag worden?
- Is het beter om een nieuwe voetpakking te plaatsen indien de gashuisklep verwijdert moet worden.
- Is het nog nodig om het beroemde 'gaatje' uit te boren?

Alvast bedankt!

Groet,
Roy

funnos (0), 13 jaar geleden

Bij navraag blijkt mijn gasklep bij het vervangen van mijn distributieriem te zijn gereinigd met remmenreiniger 3 weken geleden. Nu kan het wel weer zelf gaan doen of controleren .. maar geef de beste man het voordeel van de twijfel ...

Verder lijkt het probleem te verergeren .. vanochtend reed ik op de snelweg en viel plots de auto uit (alle lampjes bleven uit!!) en reageerde niet meer op mijn gaspedaal. Na een meter of 500 voelde ik dat de auto vanzelf weer aansloeg en kon ook weer gas geven.

Het wordt steeds gekker ...

Kan iemand aangegeven of het misschien toch aan de toerentalsensor (of krukassensor) kan liggen en zo ja, hoe kan ik dit doormeten?

Sandervs86 (0), 13 jaar geleden

Doe eens het volgende:

Haal de 2 brede stekkers vanboven op de motor los en kuis deze stekkers uit met remreiniger. Door de hitte smelt de lijm (van de stekkers) en kan je zulke fouten krijgen. (Verschillende keren spuiten, en telkens uitblazen met perslucht.)

Groeten
Sander

funnos (0), 13 jaar geleden

Sander,

Helaas kan ik geen stekkers vinden boven op de motor ..
Ik zie wel wel twee brede stekkers aan de zijkant van de motor (de stekkers van de ECU)
Bedoel je deze stekkers en zo ja, is het veilig om deze los te trekken met al het vuil er omheen?

Groet,
Roy

Sandervs86 (0), 13 jaar geleden

Beste,

inderdaad, ik heb het over de stekkers van de ecu. Dat kan geen kwaad deze los te maken. Zorg er alleen voor dat het contact af ligt. Overvloedig veel remreiniger in die stekkers spuiten en uitblazen met perslucht. (op beide zijden) Dit herhalen tot je geen vuil meer uit ziet komen....

Groeten
Sander

funnos (0), 13 jaar geleden

Hallo,

Inmiddels is met de vriendelijke hulp van Willem de gasklep gereinigd, bleek eerder alleen maar aan de zijde van de luchtfilter schoongemaakt te zijn. Zat ook flink verstopt.
Ook de ECU stekkers zijn ingespoten ...

De auto is de gehele dag niet uitgevallen maar hield nog steeds (lijkt toch meer op hikken) in bij constante snelheden.
Vandaag (zondag) in 1 korte rit van 15 minuten is de auto wel 5 keer uitgevallen voor de stoplicht, tijdens het rijden geen enkel probleem ...
En zoals gewoonlijk is niet één keer mijn motormanagement gaan branden.

Telkens moest ik weer een seconde of 15/20 wachten voordat ik de auto kon starten, als ik deze direct probeerde te starten bleef de auto 'swingen' ..
Bij 2e keer starten kwam de toerentellen bij het loslaten van het gaspedaal in stappen omlaag in plaats van een vloeiende beweging.

Nu ben ik voornemens om toch de toerental (ook wel krukas) sensor te vervangen, maar is mijn vraag of deze ook schoon te maken is en zo ja, waar moet ik dan op letten.
Overigens ben ik benieuwd of de koelvloeistof temperatuursensor met deze storing te maken kan hebben.

groet,
Roy

Willem12089 (0) PRO, 13 jaar geleden

vervangen is de beste optie..

Willem

funnos (0), 13 jaar geleden

De sensor is inmiddels vervangen.
Toch lijkt de auto niet helemaal meer als vanouds te rijden.

Tot nog toe is de auto 1x uitgevallen, alleen gebeurde dit nu wanneer ik de koppeling intrapte op een rotonde.
Nu vermoed ik dat de auto na mijn laatste riemwisseling niet helemaal op tijd staat.
Is dit op een makkelijke manier te controleren?

Hoor het graag ....

Willem12089 (0) PRO, 13 jaar geleden

Is redelijk goed te doen hoor, is wel wat werk overigens.

manier 1 is de makkelijke manier

- Verwijder bovenste distributie afdekkap
- draai met een grote torkxdop de motor met de klok mee, totdat het streepje op de multiriem krukaspoelei tov het pikkie staat (op ongeveer 2uur)
- Controleer boven (nokkenas) of het streepje goed op het merkje in de bovenste achterkap van decdistri staat.

Manier 2 is de moeilijke manier, maar wel de beste

- Verwijder Multiriem
- Verwijder onderste Multiriem krukas poelie
- draai de bout van de krikaspeolie terug in de krukas
- demoneer alle afdekkappen van distributie
- draai de motor met de klok mee zodat het streepje op de D-riem krukaspoelie tov het merkteken staat (op ongeveer 6uur)
- Controleer boven of de nokkenas goed tov het merkteken op de achterkap van de distri staat.

Willem

funnos (0), 13 jaar geleden

Hallo allemaal,

Het is weer even geleden en kan melden dat de problemen steeds erger zijn geworden.

De symptomen zijn nog steeds hetzelfde behalve dat nu elke dag ook de auto tijdens het rijden op de snelweg uitvalt.
Zoals gewoonlijk kan ik na een seconde of 15 gewoon starten en wegrijden. Het vervelende is dat ik soms op de meeste ongelukkige kruisingen stil sta. En nog steeds geen foutcodes.

Inmiddels is de computer ook nagekeken en deze lijkt goed te functioneren, ook staat de auto op 'tijd'.

Live waarden zijn ook door twee onafhankelijke personen nagekeken waaronder Wim. Ook hier zijn geen gekke waarden te vinden, ook heeft de auto de viergastest met glans doorstaan. Alle waarden staan netjes in het gemiddelde.

Al met al heeft het alleen al aan onderzoekskosten bijna 250 euro gekost en wil de garage nu bij wijze van test onderdelen gaan vervangen die ik wel moet betalen.

Enige suggesties voor een oplossing zijn wederom zeer welkom ...... zucht...

harnak (0), 13 jaar geleden

is niet gewoon je contactslotblokje kapot

funnos (0), 13 jaar geleden

Hoi Harnak,

Bedankt voor je reactie, maar wat bedoel je hiermee?
Zou een defect contactslot blokje ervoor kunnen zorgen dat de auto uitvalt en bij constante snelheden inhoud.

Verder heb ik steeds meer dat de toerenteller bij het loslaten van het gaspedaal in stappen (hikken) omlaag komt in plaats van een vloeiende beweging.

Groet,
Roy

svenney (0), 13 jaar geleden

Lijkt mij op valse lucht.. die laatste post dan..

Controleer je inlaatspruitstuk even op gaten e.d

funnos (0), 13 jaar geleden

Hoi Svenny,

Dit is al gebeurd en er zijn geen lekkages gevonden.
Verder is het gedrag bij valse lucht toch vaak wel 'zagen' van de toerenteller, in dit geval is het echt bij gas los dat ik vloeiende beweging omlaag, stil, sprong omlaag, stil, sprong omlaag.

Grt,
Roy

kuijpersroy (0), 9 jaar geleden

Funnos,

Ik lijk hetzelfde probleem te hebben.
Heb je dit probleem ooit weten op te lossen?

Mvg Roy

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Opel Astra of stel zelf een nieuwe vraag.