auto
close

Word Nu Gratis Lid van Problemcar.nl! 🚗💡

👉 Waarom lid worden?

Klik hieronder en word vandaag nog GRATIS lid!

Gratis lid worden

Opel Astra: Astra G X1.6XEL 2000 Airco probleem

Bouwjaar: 2000, Brandstof: Benzine, Motorcode: X1.6XEL

Hallo,

Kort geleden heb ik voor een leuke prijs een Opel Astra 1.6 Sport uit 2000 gekocht.
Vanwege een niet werkende airco was de auto zo leuk gesprijsd. Helaas kom ik met mijn eigen handigheid en uit mijn directe omgeving niet veel verder... Mijn geluk dat het nu geen 30 graden is!

Als ik de schakelaar indruk gaat het lampje aan, met de blazers op 0 begint hij ook te blazen.
De druksensor geeft in Tech2 aan dat er 2,5 bar druk op staat.
Aan de compressor is geen stroomtoevoer.
Tech2 reageert niet op de schakelaar, airco blijft op niet actief in Tech2.

Weet er iemand hoe de "route" gaat van de airco? Van schakelaar tot compressor, met welke tussenstations?

Hopelijk kan iemand mij helpen om dit probleem op te lossen!

Bij voorbaat dank,

Robert

Geplaatst door

roby1985 (0)

al 15 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Zit er wel voldoende koudemiddel in? Zo niet, dan schakelt de pomp ook niet in. 2,5 bar is niks te veel druk....

Gr.

Petje57 0
badge

15 jaar

Heb de airco nog niet laten bijvullen. Mede doordat er (bij het uitlezen van de koelingsmodule) een foutmelding was.
Code 17, rpm signal missing of zoiets was het.

Was dit zojuist vergeten erbij te vermelden, excuses.

roby1985 0

15 jaar

Volgens mij zit er te weinig koudemiddel in of de druksensor geeft te weinig aan want 2,5 bar is net te weinig om in te schakelen. Eerst opnieuw vullen en dan contr. of hij functioneert en anders de drukschakelaar vervangen , deze kan je vervangen zonder het systeem leeg te halen er zit een ventiel onder wat afsluit als de sensor los word gedraaid.
De foutcode 17 missing rpm komt omdat waarschijnlijk tijdens uitlezen de motor niet draaid.
succes Techneut11280

Techneut11280 0
badge

15 jaar

bij de huidige buiten temperaturen van rond de 10 graden moet bij koudemiddel 134-A(zit in de astra-G) een systeemdruk zijn van 3 bar
bij uitgeschakelde airco, de 2,5 bar is helemaal zo laag nog niet.

bij een buiten temperatuur van 4 graden schakeld de de airco niet meer in, de druk in het systeem zit dan rond de 2.3 bar druk.
dit wordt gecontroleerd door de koelmodule achter de voorbumper, wanneer er een storing in deze module zit wordt dat door het symboollampje met de ventilator op het dashbord getoont.
de koelmodele controleerd 2 circuits 1.motorkoeling circuit
2.airco

het is dus van belang waar je het gecontroleerd heb en bij wat voor temperatuur, zonder deze info kunnen we geen goed antwoordt geven.
het is dus mogelijk dat je een kritische druksensor hebt die het systeem al bij 2.5bar uitschakeld.

klakkeloos bijvullen is geen optie omdat als het systeem "te koud"is getest op werking loop je het risico dat je het systeem overvuld met koudemiddel waardoor vloeistof slag/aanzuiging kan ontstaan en wat leidt tot een defecte compressor.

miraltje 0

15 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Opel Astra of stel zelf een nieuwe vraag.