Soms (helaas niet altijd) slaat de motor af met brandend motor management lampje bij het in z'n achteruit zetten de fout code is dan p1660 (Fuel Cutoff Solenoid Valve Circuit High Input C-14) de auto heeft pas een grote beurt gehad waarbij oa de remleidingen en de electrische koelunit is vervangen. in de garage alles nagelopen (geen kabels klem) na een week geen problemen te hebben gehad (de ecu is spanningsloos geweest) doet het probleem zich weer voor: motor slaat af als de achteruit wordt ingeschakled (als dus de achteruitrijlamp gaat branden) de auto start dan wel maar na enig aanhouden terwijl hij goed start in de eerste versnelling iemand een idee
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Volgens de Opel documentatie is dit een kortsluiting in de bekabeling tussen motor-ecu en pomp-ecu, danwel een defecte motor-ecu.
Lijkt erop dat ergens iets doorgesleten is en de draad van de achteruitrijlichten kortsluiting maakt met de kabelboom tussen motor-ecu en pomp-ecu.
Gokje: haal eens de lampen voor de achteruitrij verlichting er uit en probeer het dan nog eens.
Of koppel de draden los van de achteruitrij schakelaar op de versnellingsbak.
bedankt voor je snelle reactie!
zoiets dacht ik zelf ook al de auto heeft pas een grote beurt gehad en is grondig uit elkaar gehaald accubak eruit enz.
ik dacht zelf aan t los halen van de achteruitrij schakelaar van de versnellingsbak idd.
ik vroeg mij af of dit achteruitrijkontakt via de ecu gaat of direct de lampjes schakeld: moet de ecu weten dat je achteruit rijdt?
defecte motor ecu lijkt me niet waarschijnlijk omdat de auto verder goed rijdt
ik ben zelf ook bang voor de kabelboom maar vorige week hebben we hem in de garage nagekeken (visueel) maar geen gekke dingen gezien.
ik hou je op de hoogte
15 jaar
Defecte ecu is iets wat altijd onderaan de lijst met oorzaken staat. In dit geval geloof ik het NOG niet.
Overigens, defecte ecu betekent niet altijd dat de auto slechter rijdt. Kan zijn dat er 1 ic defect is wat niet rechtstreeks met de motorloop te maken heeft.
Achteruitrij kontakt gaat normaliter buiten elke ecu om, de motor-ecu hoeft dat niet specifiek te weten.
Bij een automatische bak ligt het iets anders, omdat daar de bak-ecu wel de stand van de keuze-hendel moet weten De motor krijgt alleen maar een signaal of de bak in N staat of niet (geen ondescheid tussen R en D).
ok dan moet het haast wel de kabelboom zijn dus vandaag heb ik dus weer geen last ik zal iig de garage inlichten maar ik weet niet of het de moeite waard is om deze auto nog te repareren. als je de boom openhaalt introduceer je wellicht weer nieuwe problemen
nogmaals hartelijk dank voor je reacties
als de situatie varanderd hou ik je op de hoogte
groetjes Rene
15 jaar
Als je de boom niet open haalt en er zit kortsluiting in, dan kan in extreme gevallen de auto afbranden.
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Opel Astra of stel zelf een nieuwe vraag.
15 jaar