Opel Astra F Caravan: Astra reageert slecht op gas maar trekt wel goed door

Bouwjaar: 1997

Mijn Astra-F-Caravan 1.6SZR reageert slecht op gas geven onder de 2500 rpm. De auto heeft een Koltec LPG installatie. Op gas doet het probleem zich duidelijker voor dan op benzine, maar op benzine is het niet geheel weg. Ik denk dus dat de oorzaak niet in de brandstoftoevoer ligt.
Bij wegrijden, of bij veel gas geven onder de 2500rpm, ploft en hikt de auto. Hij slaat af en toe terug in het luchtfilter. 's avonds zie je in de achteruitkijkspiegel in het koplampschijnsel van de achterliggers dat er dan vuile uitlaatgassen uitkomen. De auto trekt wel goed door vanaf 3000rpm en lijkt dan alle kracht te hebben.
Vroeger zou ik direkt zeggen: de vacuumvervroeging van de ontsteking is kapot.
Het probleem is vorige week ineens ontstaan.

In de garage kwamen we er toevallig achter dat de achterste uitlaatdemper bijna geheel met glaswol verstopt zat. Ik heb de demper helemaal leeg geplukt en nu blaast de uitlaat weer flink. Ook loopt de auto op gas op de snelweg een stuk beter; er is nu nauwelijks prestatieverschil tussen gas en benzine; dat was eerst wel anders. Ik denk echter dat de uitlaat al langer dicht gezeten heeft omdat de auto al langer lui was op gas, en hij al lang telkens overschakelde op benzine vanaf de 120-130 km/u.

Ik heb reeds geprobeerd:
- alle vacuumslangen lijken dicht
- als ik de vacuumslang van de mapsensor (dat is toch het zwarte kastje met groene stekker met drie draden die aan de rand van het schutbord hangt?) loskoppel en met een lossen slang aan de sensor zuig reageert de motor daar sterk op; de sensor geeft dus een signaal
- de gasklepsensor geeft een varierende weerstand af als ik er aan draai (vanaf 1350 ohm oplopend)
- de stappenmotor op het inlaatspruitstuk werkt (ik had hem terug geduwd en weer gemonteerd, de auto liep toen stationair 3500 rpm en dat liep vanzelf terug naar 800 rpm)
- alle bougies (van dat type met twee massaelektroden) gecontroleerd; ze zagen mooi schoon en allen gelijk van kleur.
- bougiekabels en bobineblok natgespoten om eventuele overslag te vinden; geen invloed
- aansluitingen aan ECU gecontroleerd
- het enige waarvan ik niet zeker weet wat het is en of het werkt is het zwarte blokje wat hangt aan een ophangplaatje bij het rechtermotortakeloog. Er zit een vacuumslang aan, en een dunnere slang naar het canister achter het rechtervoorspatbord, en een stekker met twee draden waar 13Volt op staat als de motor loopt. Op het uiteinde van het blokje zit een afdekdopje; daarond een stelschroef. Als je die eruit draait komt er een plunjertje en veertje uit.
- o ja, het storingslampje gaat niet branden, en tegelijk de twee knopjes van het datum/tijd display indrukken geeft geen storingscode.

Wie weet er raad?

bedankt voor het lezen van dit lange verhaal.

pwhooftman

Geplaatst door pwhooftman (0) , lid sinds 20 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Opel Astra? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

5 Reacties

Opeltje (0) PRO, 20 jaar geleden

egr klep?

pwhooftman (0), 20 jaar geleden

Hallo Opeltje,

Ik heb de EGR klep losgehad, het is allemaal behoorlijk schoon en de klep zit niet vast( het klepje gaat zelfs erg licht). Ik heb hem even weer gemonteerd met een blindplaatje ertussen, maar dat bracht geen verbetering.

Bedankt zover.

pwhooftman (0), 19 jaar geleden

Astra-F-Caravan; motor houdt in bij optrekken, 'alles' al gecontroleerd.

update 29/4: probleem vermindert bij koud weer, ik verdenk een temepratuursensor. Ga van het weekend weer speuren.

dissen (0), 19 jaar geleden

Zijn de bougiekabels tijdens het nat spuiten ook op de meetkast gecontroleerd,zodat ook de vonk spanning gecontroleerd kan worden.
dissen

pwhooftman (0), 19 jaar geleden

Astra-F-Caravan; motor houdt in bij optrekken (erger op LPG dan op benzine) , \\'alles\\' al gecontroleerd.

Hallo dissen,

De bougiekabels zijn niet op de meetkast getest, de problemen zijn echter nagenoeg verdwenen na het krapper afstellen van de bougies (0,5 mm elektrodenafstand). Het zijn nieuwe bougies van GM, type 000 , met twee elektroden. In een andere thread las ik ook dergelijke verhalen, en dat NGK bougies beter zouden zijn voor met name LPG.

Met mijn motor vroeger ook wel eens gehad; bij bougies met radio-ontstoring liep ie duidelijk minder fraai dan met "ouderwetse" bougies.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Opel Astra of stel zelf een nieuwe vraag.