Hoi iedereen,
Eergisteren wou ik auto (twee jaar oude GTC - 120pk) starten, maar de wagen gaf geen kick! De deurvergrendeling werkte zelfs niet meer...
Eens de multi-meter bovengehaald: nog 5V op de batterij!
Nochtans: gisteren heb ik de wagen gewoon in de garage gezet & geen enkel probleem (ook geen dingen die onheil zouden voorspellen, alles normaal dus)
Dan maar de startkabels bovengehaald: wagen start en zolang de kabels blijven hangen doet hij normaal, enkel het lichtje van de EPS blijft branden dat het op non-actief staat..
Eens de kabels los: de hele elektronica valt uit, motor blijft nog efkes draaien & valt dan elke keer opnieuw uit, niets aan te doen...
Vervolgens de lader aangehangen tot batterij volledig vol was (hele dag geladen).
Metingen gedaan:
- als de motor niet draait: 12,4V
- als de motor draait: 11,7V !!!!
Dus als de motor draait, heb ik een lagere spanning! Bovendien kan ik maar een half uurke rijden, dan valt de wagen gewoon stil?
Nog een bizar détail:
- de eerste nacht is mijn batterij helemaal leegelopen, want 's morgens dus geen kick meer...
- maar de tweede nacht (nadat ik de batterij volledig had geladen & de auto heel efkes gestart had): nu heb ik 's nachts geen verlies gehad, want 's morgens startte de wagen zonder probleem, maar zoals reeds gezegd: na half uurke draaien is de batterij leeg...
Kan het de spanningsregelaar zijn? Ik denk dat de alternator zeker stuk is,
want de batterij loopt alleen maar naar beneden...
Kan er mij iemand helpen? Hopelijk geraken jullie een beetje wijs uit mijn uitleg, anders: stel gerust vragen!
Alvast bedankt,
mvg,
flor
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
persoonlijk zou ik ook de alternator vervangen en de accu. dan verderzoeken als het probleem blijft. Het is duidelijk dat de accu niet geladen word door de alternator, en waneer de accu geladen is door een lader de accu de spanning niet kan houden.
Ik zou beginnen met de alternator te vervangen. De accu hoeft nog niet kapot te zijn. Je zegt dat je de accu geheel hebt opgeladen. Als de alternator niet laadt dan is bij draaiende motor de accu inderdaad vrij snel leeg doordat er dan diverse verbruikers op de accu teren.
Gr.
Paul
Maar een volle accu hoeft niet perse goed te zijn................
Ik zou idd eerst de dynamo (laten) doormeten.
Misschien dat de diodebrug ook nog wel stuk is.
17 jaar
Natuurlijk Santa,
Mijn boodschap was: Begin met de dynamo, da's al duur genoeg en kijk dan verder.
Groeten,
Paul
Alhoewel het testen van de accu "onder belasting" heel simpel is en niks kost.....
17 jaar
De alternatof bleek defect, batterij werd dus niet bijgeladen. Problem solved, dank iedereen!
13 jaar
Toch nog vrij snel gevonden....
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Opel 0 of stel zelf een nieuwe vraag.
17 jaar